Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hej, min bil startar ej!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Hej, min bil startar ej!

    Hej, min saab 9-3 SC 1.9l TDI (2007) har varit lite svårstartad på senare tid, och batteriet är bra.
    Nu när jag skulle starta den så gick den runt men startade ej, efter jag provat ett par gånger så står det "Fyll på bränsle" i instrument displayen.
    Provade starta den ca. 6 gånger och nu är batteriet dåligt.

    Vad kan det vara för fel?

    Kan tillägga att jag har ca. 15l diesel i tanken.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Vad är det som säger att ditt batteri är bra?
    Är den helt ny?

    Tänk på att att batteri har livslängd och att de flesta märkesverkstäder byter batteriet runt 5år.

    Det jag reagerar på är att ditt batteri bara orkar 6 startar och nu är urladdat. Tror att det kan vara dags att införskaffa en ny.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Hej MrRhodin och välkommen hit

    Startkablar från en bil som är igång låter som en bra idé att prova, startar den då som den skall kanske ett nytt batteri är nästa steg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej Christof, Har en lampa som indikerar på mitt batteri om det är bra, behövs laddas eller behövs bytas, den indikerar att det är bra. men kanske lampan på batteriet är trasigt.. men tycker det är konstigt att det står att jag bör fylla på bränsle ifall det skulle vara batteriet?

    Tack HeRmAN! Ska testa det det fösta jag gör imorgon så återkommer jag.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Om du med "lampa" menar indikeringen på själva batteriet så visar den bara statusen på en cell.
    Att elektroniken säger fyll på bränsle kanske triggas av lågt bränsletryck pga av soppa pump som inte går som den ska...
    Låg spänning är inget elektriska system gillar och då kan funktionen bli lite hursom helst.
    Så prova startkablar när det ljusnat ute

    Ganska typisk att batterier kroknar när tempen sjunker ute
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Vad är det för batteri med lampa på? Ett sånt har jag aldrig sett.

    Undrar just vad första åtgärden borde vara om det står fyll på bränsle.......
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    frippe64, kommer ej ihåg vad det är för märke på batteriet, något hög pris batteri.

    Jadu frippe, inte att fylla på diesel iallafall då jag har 15-20l kvar i tanken. försök att vara dryg/rolig någon annanstans pajas.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Vad är det för batteri med lampa på? Ett sånt har jag aldrig sett.

    Undrar just vad första åtgärden borde vara om det står fyll på bränsle.......
    Kanske du inte har, inte jag heller men jag har hört folk säga "lampa" om indikatorn som på GM batterier är svart eller vit, andra kan vara svart eller grön.
    Och ang. bränsle så läser jag i post #1 att han har 15Liter i tanken vilket borde räcka om har har rätt och TS borde ju ha bäst koll på det om det inte skall bli pinsamt...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för hjälpen HeRmAN! Ska kolla ifall det är batteriet imorgonbitti och åka och köpa ett nytt ifall det är det.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om du med "lampa" menar indikeringen på själva batteriet så visar den bara statusen på en cell.
    Det enda indikatorn visar är om batterisyranivån är för låg i en cell. Indikatorn kan därför enbart visa att batteriet är dåligt (som det blir om en cell är trasig). Den kan dock inte säga att batteriet är ok (någon av de övriga fem cellerna kan ha låg nivå, någon eller alla celler kan vara sulfaterade, mm). Det finns mängder av fel som inte visas på indikatorn. Indikatorn är alltså lika användbar som fluffiga tärningar i backspegeln.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kanske du inte har, inte jag heller men jag har hört folk säga "lampa" om indikatorn som på GM batterier är svart eller vit, andra kan vara svart eller grön.
    Och ang. bränsle så läser jag i post #1 att han har 15Liter i tanken vilket borde räcka om har har rätt och TS borde ju ha bäst koll på det om det inte skall bli pinsamt...
    Jag har efter några år här på forumet lärt mig att om någon påstår att ett batteri är okej och att lampan i det lyser, eller att det finns 15 liter i tanken så är det inte säkert att det verkligen är så. Det kan vara så att någon TROR att det förhåller sig så, och ibland blir det pinsamt. Men vad vet jag, jag är ju bara en pajas som ägnar en del av min fritid på att försöka hjäpa folk här, fan vet varför när dessa otrevliga nyregistrerade muppar dyker upp gång på gång.
    Signaturlös

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Jag har efter några år här på forumet lärt mig att om någon påstår att ett batteri är okej och att lampan i det lyser, eller att det finns 15 liter i tanken så är det inte säkert att det verkligen är så. Det kan vara så att någon TROR att det förhåller sig så, och ibland blir det pinsamt. Men vad vet jag, jag är ju bara en pajas som ägnar en del av min fritid på att försöka hjäpa folk här, fan vet varför när dessa otrevliga nyregistrerade muppar dyker upp gång på gång.
    Strunta i mupparna, vi som inte redan kan allt uppskattar goda råd baserade på erfarenhet!

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det enda indikatorn visar är om batterisyranivån är för låg i en cell. Indikatorn kan därför enbart visa att batteriet är dåligt (som det blir om en cell är trasig). Den kan dock inte säga att batteriet är ok (någon av de övriga fem cellerna kan ha låg nivå, någon eller alla celler kan vara sulfaterade, mm). Det finns mängder av fel som inte visas på indikatorn. Indikatorn är alltså lika användbar som fluffiga tärningar i backspegeln.
    Ja och nej. Nu har jag inte dissekerat alla batterier som finns men alla jag sett med indikator, det jag gissar att TS benämner som "lampa", indikatorn eller hydrometern visar att status bra, ladda eller dålig och kommer att visa dålig om nivån är för låg. Den kommer också att visa status dålig om nivån är OK men batteriet är urladdat då indikatorn sjunker ner djupare i batterisyran pga. av förändring av dess specifika vikt. Så vad indikatorn säger när den indikerar OK är att den cellen är OK och resten antas vara OK men det är bara en kvalificerad gissning. Så jag håller med om likheten av användbarheten med fluffiga tärningar!

    Det är klart bättre att göra en belastningsmätning för att se om batteriet kroknar vi belastning genom att mäta spänningen över batteripolerna med motorn avstängd och samtidigt slå på ett antal större förbrukare som t.ex. helljus och fullt ös på kupéfläkten om observera hur lågt spänningen sjunker. Stäng av förbrukarna och notera hur batteriet återhämtar sig. Genom att göra det på en bil med ett friskt batteri lär man sig vad som är normalt och hur ett sämre batteri beter sig.
    Att som i TS fall 6 startförsök dränerar batteriet skulle få mig att undersöka konditionen på batteriet närmare för det lär bli kallare i vinter.
    De flesta verkstäder har en riktig belastningsprovare om TS väl får igång bilen och kan ta sig till en verkstad!

    Hur mäter man batteriets laddningstillstånd?
    Laddningstillståndet eller snarare djupet av urladdningen kan mätas genom att mäta spänningen och/eller batterisyrans specifika vikt med en s.k. hydrometer. Detta ger dock inte något svar på hur bra batteriet är i kapacitet dvs. (amperetimmar=Ah). Endast ett belastningsprov kan visa detta.


    Spänningen i ett fulladdat batteri visar 2,12 till 2,15 volt per cell, eller 12,7 volt för ett 12 volts batteri.
    Vid 50 % visar spännings mätningen 2,03 volt per cell och vid 0 %, 1,75 volt eller mindre.
    Vid mätning av den specifika syravikten med hydrometer så visar den 1,265 för en fullt laddad cell och 1,13 för en helt urladdad cell. Detta kan variera något mellan olika tillverkare och batteri typer.
    När du köper nya batterier skall du ladda dem och låta dem stå ett tag och sedan göra en referens mätning. En skillnad på 0,025 mellan cellerna indikerar en kortslutning i den cell som visar lågt värde eller så tyder det på en sliten/dålig cell/batteri. Observera att temperaturen påverkar den specifika vikten. Vid noggranna mätningar måste en korrigering ske för temperaturen. Vid temperaturer över +15 grader Celsius skall man korrigera med 0,0008. T.ex. om temperaturen är –10 grader Celsius och mätningen visar 1,280.

    Vad är det verkliga laddningstillståndet?



    Korrigering –25x0,0008 –0,20
    Mätaren visar 1,280
    Korrigerat värde 1,260


    Dvs. batteriets laddningstillstånd är 75 %.

    Nedan en tabell som visar förhållandet mellan den specifika vikten och batteriets laddningstillstånd
    vid +15 grader Celsius

    Laddningstillstånd Specifika vikt
    100 % 1,265…1,290
    75 % 1,235…1,265
    50 % 1,205…1,235
    25 % 1,170…1,205
    Nästan urladdad 1,140…1,165
    Helt urladdad 1,110…1,135

    Många batterier är slutna varvid syravikten inte kan mätas. I detta fall måste du lita till spänningsmätningen (volt). Avläsningen av syravikten med hydrometer berättar alltid inte hela historien emedan det tar ett tag för syran att blanda sig i cellen. Om du mäter direkt efter laddning så märker du att det bildats olika nivåer s.k. syraskiktning med olika resultat upptill i cellen än nedtill i cellen. Detta gäller inte för AGM och s.k. gelé batterier med elektrolyten i gelé/fast form.

    Att mäta syradensitet och spänning är egentligen inget annat än att mäta laddningstillståndet.
    De ultimata sättet att mäta batteriets kondition är dock att belastningsprova det.
    Mer nyttig läsning om batterier


    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Jag har efter några år här på forumet lärt mig att om någon påstår att ett batteri är okej och att lampan i det lyser, eller att det finns 15 liter i tanken så är det inte säkert att det verkligen är så. Det kan vara så att någon TROR att det förhåller sig så, och ibland blir det pinsamt. Men vad vet jag, jag är ju bara en pajas som ägnar en del av min fritid på att försöka hjäpa folk här, fan vet varför när dessa otrevliga nyregistrerade muppar dyker upp gång på gång.
    Att folk tror sig veta olika saker är inget nytt, det bästa sättet är dock nog att de får komma till självinsikt i sina antaganden.
    Om TS provar startkablar och nöter och nöter och den ändå inte startar så blir insikten att det när nog inte batteriet som är det primära problemet även om vet verkar behöva översyn inför vintern.
    Om hen då tankar i ytterligare 15liter och den fortfarande inte startar så hade hen förmodligen rätt i sitt antagande om tillräcklig bränslemängd, startar den direkt så blir insikten en annan...
    Laddat batteri och bränsle i tanken är ju inte det enda som krävs för att bilen skall starta, det är ju bra om bränslet hamnar i cylindern och och att allt annat som krävs fungerar.
    Så om den efter detta fortfarande inte startar kanske självinsikten säger att det är dags att ta professionell hjälp av en verkstad för hen har provat den som kunskaperna räcker till!

    Själv kunde jag väldigt lite om bilar när jag skaffade min första bil och så kanske det är i TS fall också.
    Den största dumheten man kan göra är att inte lära av sina misstag.


    Att dessutom kalla nya användare för "otrevliga nyregistrerade muppar" ser jag som ett väldigt omoget sätt att bemöta presumtiva nya klubbmedlemmar!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larmet startar när kupévärmaren startar NG9-3
    Av Steel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 10:28
  2. [LÖST] Intermittent startmotorproblem OG9-3
    Av gustaved i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •