Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: lacka grill saab 9-5 '01

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    lacka grill saab 9-5 '01

    Hey!

    Tänkte plasti dippa på min grill,skal också byta til annat nät vid grillen samt helt nederst där dimljus brukar sitta.tror det kan bli snyggt! kan man byta til andra dimljus (ala biltema?)eller blir dom svåra att fästa?

    Är det svårt at lossa grillen och måste jag slipa ner den då den är rätt shiny nu?blir färgen sittande eller borde jag ta en "permanent färg"?

    Nån som har gjort det innan eller vet kom med tips!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    BigPete pillade med Plastidip men jag tror det flagade av, läs själv här

    Grillen på modellen innan faceliften -02 lossas lätt, öppna huven och det sitter 3 clip i överkant och det skall gå att lyfta upp/vicka framåt.
    Efter faceliften sitter allt ihop och det är inte lika lätt längre.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Jag har lackat kromet på min grill med plastidip, jag slipade ingenting, tvättade rent med t-sprit bara, och det verkar hålla finfint. Ytan blir ju rätt mjuk så det kan nog tänkas bli nån repa eller stenskott förr eller senare, men då är det ju bara att riva bort alltihop och måla igen, är skitenkelt
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Coolt! Jag skal absolut forsöka! var faktisk inne på att göra samma sak med hela bilen..men jag kan ju ha roligare för som x antal 1000kr det vill kostaså det får bli grill först i allafall! Har lite repor i en dörr så tänkte dippa MEN tror det vil synas genom å det är ej snyggt

  5. #5
    Att dippa en hel bil är en helt annan grej, man måste köra med färgspruta och jag har hört att det är rätt trickigt att få till det med spädning av färgen osv, så det är ju ett jobb man får lämna bort om man inte har koll på hur det går till.

    Man får rätt mycke roliga trimdelar för dom pengarna..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    384
    Angela. Dippa hel bil. Köp en färg som är färdig spädd. Finns om man letar. Detta läggs inte med tryckluft spruta som vanlig lack utan spruta för ex fasadfärg mm
    5-6 lager det första väldigt tunt. . Testa på nån gammal huv för att få in känslan. . Obs hantaget (sprutan) ska hållas vinkelrätt mot ytan .. dela upp bilen i sektioner ... finns mycket om dipp på nätet .. check ont and go4it

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Det va väl nån stockholmare om jag inte minns fel som dippade en hel pickis matt svart och testade sig fram till rätt blandning för att få till det och hen hade handlat storpack från England, fräckt blev det
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hur står sig biltemas gummifärg vs plasti dip? var inte jätte skillnad på priset så finns kanske ingen anledning att ta biltemas?

Liknande ämnen

  1. Lacka grill?
    Av Christian301 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 00:58
  2. Lacka grill SAAB 9-5 SC -01 Cosmic Blue?
    Av Stoffemannen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 12:08
  3. Lacka grill saab 9-3
    Av pontus018 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 22:57
  4. Lacka ner trösklar och speglar, samt grill på en NG900?
    Av e2zippo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 15:43
  5. Dags att lacka grill
    Av Kallegogo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •