Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp! Har jag sabbat automatlådan?

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Hjälp! Har jag sabbat automatlådan?

    Bror och jag skulle montera nya automatlådan på brors 9000. Vi hann få dit den och börja skruva ihop när jag inser att vi glömt skruvarna i torqueconvertern (de som skall hålla mot kuggkransen i motorn). Fort av med lådan men nu verkar det som att TQn skrapar i baksidan av sprängkåpan, alltså som att den glider lite, lite för långt in när vi sätter den på plats.
    Frågan är nu: har vi knuffat in axlarna i lådan för långt så lådan är skrot eller går det ändå eftersom TQn kommer hållas mot motorn istället och därmed inte kommer skrapa mot?
    Fan också. Jag går ut i garaget igen så om någon som har någon bra info orkar så nås jag på 0703219074

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Okej, det ser ju lite illa ut efter att ha pratat med lite folk.
    Det som ingen kunnat svara på är om det går att byta "sprängkåpan"? Vi har nämligen en till, helt ny låda, men den passar inte på denna motor eftersom den är till en B202. Den lådan som passar heter 74309 och den som är helt ok och ny heter 74302 och är till en 89ans B202 (och bilen är en B234 -93).
    lådorna ser identiska ut förutom kåpan. Kåpan innefattar ju dock utgående axel och allt möjligt så även om det ser ut som man kan skruva så vågar jag inte. Någon som kan 4HP18 som kan säga hur svårt det skulle vara att byta kåpa?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Nu vet jag inte hur det ser ut på just en Saab men det borde inte skilja mot andra bilar tycker jag. (Med reservation att jag har fel )

    Djupet på konvertorn (mot lådan) bestäms av kuggkransen eftersom konvertorn skruvas fast i den och är flytande i delen mot lådan där den sitter intryckt och driver pumpen.

    Har ni rätt kuggkrans för automatlåda?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Alltså, allt var rätt. Vad vi gjorde fel var att vi glömde kvar de skruvar som satt i convertern som man skulle använda att skriva fast i kuggkransen. När vi då skruvade ihop låda och motor så blev det för högt tryck på convertern och uppenbarligen pressade vi in något längre in i lådan än tänkt för när man nu har den lös och snurrar på convertern så tar den emot godset på baksidan, mot "sprängkåpan", eller helt enkelt lådan.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Aha, då förstår jag.

    Är ni säkra på att det inte var samma djup på ingående axeln innan? Den kanske skulle skrapat innan också om ni tryckt in konvertorn i botten och snurrat på den?
    (De automatlådor jag skruvat med bottnar inte ingående axel i konvertorn utan konvertorn bottnar i kåpan innan man trycker in axeln om du förstår vad jag menar).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Intressant!
    Vi är inte säkra på att vi ens testade att vrida runt convertern innan vi skruvade på lådan. Vi har ju dock son jag sa en mer eller mindre exakt lika låda stående bredvid och där bottnar inte convertern i kåpan. En skillnad är dock att den som convertern bottnar på saknas olja (tom, fabriksny) och i den convertern inte bottnar på är det olja.
    Kan det möjligen vara skillnaden?
    Det som möjligen talar emot det är att vonvertern inte tar i runt hela utan skrapar i på ett ställe. Det är ju svårt att säga om det beror på när man vrider på den och applicerar lite tryck, det är ju svårt att göra det exakt jämnt.
    Convertern har ju 3 splines i olika storlekar och längst ner sitter en större "ring" med 2 styrspår och det är i så fall den som lyckats trycka in något i lådan, inte ingående axel.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ingen som har SAAB 9000 verkstadshandboken, delen om automatlåda tillgänglig digitalt? Bilen i tråden är en 93a.

Liknande ämnen

  1. Vad pallar automatlådan ?
    Av Semb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 22:07
  2. ungjävlar!!!! sabbat bilen sambon låna av sin far inatt!!!
    Av Mackis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •