Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Installera AUX OG9-5

  1. #1

    Installera AUX OG9-5

    Hej.
    Jag är lite sugen på att fixa AUX i min Saab 95 Aero - 02.

    Men inte på att köpa den adaptern som säljsför ca 1000 kr.

    Jag har läst lite trådar om att folk lyckats löda in aux på kassettdelen på stereon.

    Är det någon här som lyckats med det som skulle vilja dela med sig av sin erfarenhet?

    Vore väldigt tacksam isåfall.

    / Ahlgren

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    362
    Det finns ett antal trådar om detta samt en finfin illustrerad guide här: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...-5_Line_Input/

    Har du inte tummen mitt i handen vad det gäller lödning så är det bara att köra på! Kostnad isch 50:- om du har lödpenna.

    Sen om du inte vill löda och tycker att cdconnect är en dyr lösning så finns det en marginellt dyrare lösning över bluetooth som ger en massa mer funktionalitet som kanske känns mer motiverad. Bluesaab heter den.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  3. #3
    Tack för ditt svar.
    Frågan är om det inte skulle räcka att endast löda dit aux kabeln i den guiden som du länkar till. Och skippa att sätta switch m.m.
    Dock så lär man väl behöva ha ett kassettband i som "aktiverar" det.

  4. #4
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Om man klarar sig utan CD kan man löda in sig där. Mycket enklare operation. Står till och med utmärkt vilken kanal som är höger och vänster. Borde se ut såhär på 9-5orna också

    http://www1.garaget.org/gallery/imag...563368633d.jpg

    Mer står här:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ab-9-3og-AS3-2

    Jag vet att det är nästan på pricken lika i en 9-5 innan -02 men efter det kom det ju lite ändringar. Borde dock funka.

    Om man ska följa platon guiden var beredd på att det inte ser likadant ut. Ett annat alternativ som jag gjort i en 9-5 -02 AS2 är att löda sig in på telephone-ingången. Så först slår man till en brytare och sen står det telephon i siden och så tar den signal från ett 3.5mm jack.

    EDIT:
    Såhär gjorde jag. Funkar klockrent.
    http://saabworld.net/f29/line-input-...e-input-28000/
    Senast redigerat av Mangs den 2014-11-23 klockan 16:26.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    362
    Jo, det finns folk som gör så också. Men det betyder att du behöver kasettband i och dessa tar slut förr eller senare.

    Det måste dessutom vara ett kasettband för annars kommer bandtrasselfunktionen kicka in. Sen finns alltid risken med brum i signalvägen när en motor mal på.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Om man klarar sig utan CD kan man löda in sig där. Mycket enklare operation. Står till och med utmärkt vilken kanal som är höger och vänster. Borde se ut såhär på 9-5orna också

    http://www1.garaget.org/gallery/imag...563368633d.jpg

    Mer står här:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ab-9-3og-AS3-2

    Jag vet att det är nästan på pricken lika i en 9-5 innan -02 men efter det kom det ju lite ändringar. Borde dock funka.

    Om man ska följa platon guiden var beredd på att det inte ser likadant ut. Ett annat alternativ som jag gjort i en 9-5 -02 AS2 är att löda sig in på telephone-ingången. Så först slår man till en brytare och sen står det telephon i siden och så tar den signal från ett 3.5mm jack.

    EDIT:
    Såhär gjorde jag. Funkar klockrent.
    http://saabworld.net/f29/line-input-...e-input-28000/

    Mangs, det sista alternativet som du säger du har följt.
    Angående att löda in sig på telephone-ingången.

    Finns det verkligen en sådan ingång på alla AS2,3 stereo? Jag har ju nämligen ingen sådan knapp på min stereo..

    Och jag antar att du även satte en brytare? Står ju något i tråden om att det kanske inte skulle behövas..

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Finns det verkligen en sådan ingång på alla AS2,3 stereo? Jag har ju nämligen ingen sådan knapp på min stereo..
    Finns i alla i kontaktdonet på baksidan. Anslutet till TEL1-kontakten eller telefon beroende på hur bilen byggdes från fabrik. Någon knapp finns det inte. Ingången aktiveras naturligtvis automatiskt (TELEPHONE visas i SID) från telefonen när telefonen är aktiv. En nackdel är att telefoningången är mono ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Finns i alla i kontaktdonet på baksidan. Anslutet till TEL1-kontakten eller telefon beroende på hur bilen byggdes från fabrik. Någon knapp finns det inte. Ingången aktiveras naturligtvis automatiskt (TELEPHONE visas i SID) från telefonen när telefonen är aktiv. En nackdel är att telefoningången är mono ...
    Ok. Tack för infon.
    Förstår att det är mono men enligt dem i den tråden Mangs länkar till så verkar dem nöjda med ljudet och jämför det med en cd-skiva.

    Bör det inte bli betydligt sämre ljud?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Bör det inte bli betydligt sämre ljud?
    Telefonen är kopplad till samma omkopplande krets som radio, band och CD. Telefonsignalen är kopplad till både vänstra och högra ingångarna, så i teorin skulle man kunna modifiera kretskortet för att separera vänster och höger och använda telefonläget (aktivera med en yttre strömbrytare i stället för telefon) som en AUX-ingång. Kvalitén blir samma då det är samma signalväg efter den omkopplande kretsen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Nej. Det är stereo. Låter skillnad mellan höger och vänster sida.Jag har en brytare som jag slår till och då aktiveras telephoningången och radion dimmas bort.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Telefonen är kopplad till samma omkopplande krets som radio, band och CD. Telefonsignalen är kopplad till både vänstra och högra ingångarna, så i teorin skulle man kunna modifiera kretskortet för att separera vänster och höger och använda telefonläget (aktivera med en yttre strömbrytare i stället för telefon) som en AUX-ingång. Kvalitén blir samma då det är samma signalväg efter den omkopplande kretsen.
    Ok. I den guiden där man kopplar sig in på telefon ingången så installeras ju även en brytare, för att "aktivera" till telefon läget.

    Men detta trodde jag endast var för att aktivera telefon läget.
    Men då kanske även ljudet blir bättre om man installerar en brytare som i guiden?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Nej. Det är stereo. Låter skillnad mellan höger och vänster sida.Jag har en brytare som jag slår till och då aktiveras telephoningången och radion dimmas bort.
    Ok. Men måste du verkligen ha den brytaren eller har du testat att plugga i telefonen utan att aaktivera brytaren först?

  12. #12
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Har man inte brytare som sätter på telephonläget så hörs fortfarande radion lite i bakgrunden.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Nej. Det är stereo. Låter skillnad mellan höger och vänster sida.Jag har en brytare som jag slår till och då aktiveras telephoningången och radion dimmas bort.
    Var har du kopplat in signalen? I TEL1-kontakten finns bara mono och kontakten på huvudenheten (AS1,AS2,AS3,9-5 1998-2005) har bara mono (stift 23) och enligt kretsschema i servicemanualen till AS2/AS3 är det mono fram till kretsen som väljer signalkälla.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Har man inte brytare som sätter på telephonläget så hörs fortfarande radion lite i bakgrunden.
    Ok. Men ljudkvaliten kan du jämföra med en cd skiva eller?

    Fungerade det bra med bluetooth adaptern som du gjorde?
    Har nämligen funderingar på att göra något liknande.

  15. #15
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Ja den kan jämföras med CD skiva.

    Bluetooth adaptern sitter i en 9-3 där jag lött mig in via CD ingången. Den kan också jämföras med CD.

    För er misstroare som inte litar på andra folks ord...

    Filmbevis: https://www.youtube.com/watch?v=dZoNfjAd7k0

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Var har du kopplat in signalen? I TEL1-kontakten finns bara mono och kontakten på huvudenheten (AS1,AS2,AS3,9-5 1998-2005) har bara mono (stift 23) och enligt kretsschema i servicemanualen till AS2/AS3 är det mono fram till kretsen som väljer signalkälla.
    Kollade du länken jag länkade eller? Där står det ju i klartext hur han har gjort. Och jag har gjort likadant.

    http://saabworld.net/f29/line-input-...e-input-28000/
    Senast redigerat av Mangs den 2014-11-27 klockan 20:17.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Kollade du länken jag länkade eller? Där står det ju i klartext hur han har gjort. Och jag har gjort likadant.
    Suck. Jag skriver att TEL1-kontakten och kontakten på huvudenhetens baksida är mono och om man vill ha stereo så måste man in i huvudenheten och modifiera kretskortet. Då svarar du att det är fel och beviset är att du har stereo (för att du har varit inne i huvudenheten och modifierat kretskortet).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Jag förstår helt seriöst inte vad du frågar om just nu? Du frågar var jag kopplat in signalen (antar ljudsignalen?) medans jag har länkat till en tutorial som jag har sagt att jag har följt. Där visas det bilder på var man ska löda höger och vänster signal.

    Vad har mono i TEL1 kontakten att göra med min installation?

    Och modifiera kretskortet? Jag har bara lött mig in på det med två kablar och en jordfläta. Inte bytt ut några komponenter eller ändrat någon ledningsbana alls.
    Senast redigerat av Mangs den 2014-11-27 klockan 23:10.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Vad har mono i TEL1 kontakten att göra med min installation?
    Ingenting. Mitt första inlägg hade heller inget med din installation att göra. Jag gav bara information om att telefoningången i TEL1-kontaklten var mono men att om man ville ha stereo behövde man öppna huvudenheten. Sen skrev du att detta var fel för att du minsann hade stereo.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    En fråga bara, om jag plockar ur min stereo ifrån bilen. Minns den då att den suttit i min bil eller behöver den "giftas in" igen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mangs Visa inlägg
    Jag förstår helt seriöst inte vad du frågar om just nu? Du frågar var jag kopplat in signalen (antar ljudsignalen?) medans jag har länkat till en tutorial som jag har sagt att jag har följt. Där visas det bilder på var man ska löda höger och vänster signal.

    Vad har mono i TEL1 kontakten att göra med min installation?

    Och modifiera kretskortet? Jag har bara lött mig in på det med två kablar och en jordfläta. Inte bytt ut några komponenter eller ändrat någon ledningsbana alls.
    En fråga bara, om jag plockar ur min stereo ifrån bilen. Minns den då att den suttit i min bil eller behöver den "giftas in" igen?

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    En fråga bara, om jag plockar ur min stereo ifrån bilen. Minns den då att den suttit i min bil eller behöver den "giftas in" igen?

    Då kommer den bara att gå att montera i din bil och ingen annan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Installera op-com
    Av jocce5 i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-11-15, 22:24
  2. Installera slutsteg i 9-5
    Av Timez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 22:48
  3. Installera GPS på 9-3 06:a
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 00:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •