Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bytt turbo, högt laddtryck Saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    5

    Bytt turbo, högt laddtryck Saab 9-5

    Hejsan, har nyss bytt min turbo på min Saab 9-5 2.3t Vector 2002 pga turboras. Den att är chiptrimmad steg 1 med den gamla turbon (samma modell som nya Gt17).
    Innan turbobytet gick laddtrycksmätaren upp strax in på det röda, nu kommer den upp mer eller mindre på max rött, därefter släpper jag snabbt som attans på gasen för att vara säker på att den inte överladdar totalt. Har fortfarande inte vågat försöka pressa en längre stund eftersom jag är osäker på vilken mätare jag ska lita på.

    jag har en OBDII mätare dock, och den visar på ungefär 1.25 bar under senaste färden då turbomätare i bilen visade långt in på rött, frågan är vilken mätare jag ska lita på?

    måste jag installera nytt chiptrim för den nya turbon trots att det är en likadan?

    Kan även säga att vissa vacuum slangar innan bytet av turbon inte alls suttit fast i något utan bara suttit löst, trots det verkar jag ju haft tryck, Jag tror nu att det ska vara rättkopplat med vacuumslangar, men jag ska kolla en extra gång senare.

    Så frågan är vad jag ska lita på, OBDII mätarens ~1.25 bar eller mätaren i bilen som mer eller mindre maxar det röda.
    / Saab 9-5 2.3t Vector -02 /

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Mätaren i bilen visar inte laddtrycket.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    1,25 bar är väl ändå lite högt för den bilen? Borde ligga närmare 1,0-1,1.

    Säker på att du har justerat in rätt grundladdtryck, på rätt sätt?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    kopplat alla slangar rätt. vad köpte du för turbo,hört att på en del kina kopior kan wastegaten krångla
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  5. #5
    Om jag förstod han rätt satte han dit en lika dan turbo som han hade innan. Kan det inte va så att den gamle va i ett sämre skick och den inte klara av att leverera som den nya som är hel gör?? Han fick ju trotts allt turboras så den turbon kan ju inte varit i bra skick. Jag tror ej att du behöver byta pogramvara då du inte bytat till någon större turbo utan till en exakt lika dan som satt från början.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Om jag förstod han rätt satte han dit en lika dan turbo som han hade innan. Kan det inte va så att den gamle va i ett sämre skick och den inte klara av att leverera som den nya som är hel gör?? Han fick ju trotts allt turboras så den turbon kan ju inte varit i bra skick. Jag tror ej att du behöver byta pogramvara då du inte bytat till någon större turbo utan till en exakt lika dan som satt från början.
    Sant han skriver likadan men det behöver inte vara samma kvalitet på dom. En del turbon är inte lika bra som original speciellt inte ifall man trimmar. Om hålet till Wg är för litet så släpper turbon inte förbi avgaser i tillräcklig mängd kunna styra laddtrycket. Fast jag skulle göra som Brisse skriver kolla att GLT är rätt inställt. Ibland tror folk att det är bara att sätta dit turbon och allt är okej.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Alltså, 1,25bar med en GT17 och steg1 på 2.3 motsvarar runt 400-420Nm. Det är väl inte rimligt att den ska ladda så mycket. Kommer slita ut kopplingen på nolltid isåfall. Kontrollera GLT som sagt.

    Vill gärna fråga också, vid vilket varvtal ser du det högsta laddtrycket? Hur beter det sig när motorn kommer upp på högre varv? Sjunker det, ökar det, eller ligger det på ungefär samma?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    5
    Det är inte jag som bytt turbon då jag inte är kunnig nog, det är en kompis, han är inte heller något proffs, men kunnig nog. GLT är inte inställd utan den är inställd som jag fick hem den.
    Någon som har bra instruktioner på hur man går till väga för att ställa in GLT?

    Kan inte svara på vid vilket varvtal då jag inte kollat det. Vet ju inte heller hur pass riktiga dessa värden är då det kommer från OBDII och programmet Torque, den mäter väl luftflöden mm som sedan ska kunna räkna ut trycket som jag förstår.

    Men vad jag gjorde när trycket gick upp såpass mycket var att gasa på från relativt låga varvtal på hög växel och sedan accelerera, det är ju då den ska pressa på med mycket tryck för att orka med.

    Testade även en gång på tvåans växel och gasade på, trycket verkade bli högre än 1.25 som tidigare uppmätts, nu nästan 1.35 och därefter kom en liten knall/poff ungefär som en vacumslang släppt eller nåt och tappade kraften. Verkar som den funkade som vanligt efteråt så jag tror inte att nån slang lossnat, Får se om jag kommer vara tvungen att lämna in den på verkstad eller inte för felsök eller om vi kan lyckas kolla om det är GLT som inte alls stämmer.
    / Saab 9-5 2.3t Vector -02 /

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Trycket du ser i Torque är definitivt ett tryck. Det sitter alla möjliga givare på motorn, för tryck, temperatur, luftmassaflöde etc...
    Hade Torque visat luftmassaflöde så hade det stått i enheten gram per sekund, istället för bar.

    Bilen ska ladda lite mindre på ettan och tvåan, sedan ska den ladda fullt på trean, fyran och femman. Det är inte av en slump. De är programmerade att bete sig på det sättet.

    Mitt favoritsätt att mäta grundladdtrycket är att koppla en handpump med manometer till ställdonet för wastegate. Har du inte sådana verktyg så kan du rycka loss sladden till magnetventilen, och sedan köra och se vad Torque säger. Med sladden till magnetventilen urkopplad så sätter du den elektroniska laddtrycksregleringen ur funktion, och då är det bara den mekaniska regleringen kvar. Grundladdtryck är samma sak som max laddtryck med endast mekanisk reglering kan man säga. I din bil ska det ligga på 0,40bar.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Trycket du ser i Torque är definitivt ett tryck. Det sitter alla möjliga givare på motorn, för tryck, temperatur, luftmassaflöde etc...
    Hade Torque visat luftmassaflöde så hade det stått i enheten gram per sekund, istället för bar.
    Det finns en inställning i Torque för hur Boost ska beräknas, utifrån MAF eller MAP.
    Signaturlös

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jaha, okej. Det hade jag inte en aning om. Använder inte Torque själv. Hursomhelst så bör man ställa den på MAP då antar jag, så får man det riktiga värdet.

  12. #12
    Vill bara lägga till att du nog ska köra lugnt tills du vet att allt är okej, laddar du på med 1.35 bar så kommer nånting paja snart..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    5
    Brisse: Det är strömsladden till magnetventilen jag ska dra bort om jag förstår det rätt för att kolla grund laddtryck?

    kingback: Jag kör lugnt utan kraftiga accelerationer sålänge jag inte gjort något för att felsöka, känns fortfarande lite riskfyllt, det kan jag verkligen hålla med om.
    / Saab 9-5 2.3t Vector -02 /

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Helt rätt!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    5
    Nu har jag testat att köra utan magnetventilen ikopplad, och tyvärr kom jag ändå upp över 1 bar, så det känns som det är något med wastegaten som krånglar iaf. Tyvärr gjordes ingen funktionskoll på den innan den satttes i bilen eftersom turbon var helt ny så räknade min kompis med att den skulle funka, så nu blir det till att försöka kolla ordentligt men handpump/nanometer om jag llyckas få tag i grejerna, eller så får en verkstad kolla upp det åt mig.
    / Saab 9-5 2.3t Vector -02 /

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag ser tre alternativ.
    För hård fjäder i wastegateklockan.
    Wastegate kärvar så den inte öppnar helt.
    Wastegateporten är för liten så den släpper inte igenom tillräckligt mycket avgaser.

Liknande ämnen

  1. Bytt turbo+box, Felkod, Check engine, Laddtryck=piss
    Av NIKKELICIOUS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 00:09
  2. [LÖST] Bytt turbo - lågt/dåligt laddtryck OG9-5
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 18:38
  3. "för högt" laddtryck på saab 900 turbo -97
    Av oxidoxi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 23:52
  4. Lågt laddtryck - Bytt Turbo + IC och slangar
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 18:31
  5. Bytt vakuumslangar och AV, för högt laddtryck?
    Av mathiaso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 14:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •