Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp byte topplockspackning

  1. #1

    Question Hjälp byte topplockspackning

    Hej!
    Förbered eder för en lite velig post Jag har en og900s-91 som jag tror var relativt slarvigt hop-plockad innan jag köpte den. Har upptäckt massor av saker som jag fixat under tiden:

    • Distanser till skruvarna på främre motorfäste saknades
      6-puckad sinterlamell som i kombination med ovanstående gjorde bilen till en on/off-bil
      215mm svänghjul/tryckplatta trots att det borde vara 220mm, jobbigt när jag köpt ny tryckplatta/lamell och skulle byta
      en ytterdrivknut helt slut
      trasig plast-boll i växelspakens nedkant
      växellådan (eller inre drivknutar, kanske) tjuter så in i norden vid gaspådrag
      82 graders termostat (börjar tro att den har gått som banbil?)
      Nedre skruven på "motorsidan" av vattenpumpen saknades (den var inte lätt att hitta)
      sprucken kylare
      tryckvakten trasig, bortkopplad eller reglerad till mer än 1.5 bar (har inte kikat där mer än att den sitter där den ska och har tryck till tryckmätaren som jag har installerat) (börjar tro lite mer på att den har gått som banbil?)
      mm
      mm


    Lite trött på allt! Gårdagens fynd var att grenröret satt fast mot motorblocket på alla minus ett ställe. Det droppar konstant olja från motorn och det är svårt att säga exakt varifrån det kommer. Jag hoppas att det är genom grenrörspackningen som inte sitter tätt, men med den här bilen är det säkert på 7 ställen till utan att man vet.

    Historia:
    Iallafall har det alltid varit ett problem att det har försvunnit kylarvätska. Hade den ganska tidigt på verkstad för att fixa läckaget. Lite misstänkte jag att det kunde ha varit topplockspackningen. Ett trycktest gav alltså att det fanns ett minimalt hål i kylaren. Bra fixat! Men den läckte fortfarande multum! Det var blött under vattenpumpen så jag tänkte att den "bakre" packningen hade gått. Fixade ny sån och tänkte att jag också ville byta fjädrarna som var ganska slut - så det fick bli på verkstad. Tydligen var då den nedre skruven borta vilket gjorde så att det mer eller mindre rann ut vätska där hela tiden. Att det inte märktes vid trycktestet första gången den var inne är ju ett mysterium. Efter det försvann det inte längre kylvätska - i lika stor mängd! För visst försvinner det fortfarande, fast ganska sakta...
    Lite roligt ville jag ha, så förra veckan monterade jag en intercooler och pysventil där jag tänkte att tryckvakten skulle vara min säkerhetslina. Men efter ett par kilometer, vid på första riktiga gasdraget uppdagade det sig två saker - dels att jag hade glömt ställa pysventilen till första hacket eftersom jag ville se hur det skalade. Och dels att tryckvakten inte gjorde vad den skulle på en lätt-tryckare eftersom laddtrycksmätaren väldigt fort visade 1.5 bar och motorn fortfarande fick bensin... Just då svor jag lite, men det var bara i någon sekund eller mindre i mellanregistret någonstans. Jag hörde eller märkte inget från motorn, men ändå. Jag hoppas på det bästa, men fruktar det värsta..

    Iallafall till(baka till) problemet. Vätskan försvinner lite...
    Häromdagen hittade jag lite Bailey's längst ner på oljestickan när jag bara skulle kolla nivån. Är bilen varm ryker det också ur oljebytesröret (!). Då var det klart, tänkte jag! Topplockspackningen!
    Dock är fortfarande kylarvätskan i behållaren blåaktig och inte direkt grumlig. PH-test ger mellan 7 och 8 (närmare och jag tror att den borde vara sur om det var oljeblandat, väl? Dock kände jag lite på den idag och den var ganska glatt, alltså lite som något fett, att den var lätt att gegga runt med när jag lade lite i handflatan.
    Kompressionstest gav
    • Cylinder 1: 10 bar
      Cylinder 2: 9,5 bar
      Cylinder 3: 8 bar
      Cylinder 4: 9 bar
    och i mina ögon är det inga katastrofsiffror. Å andra sidan kan jag faktiskt 0 om det här med kompression och hur det ska vara. Dock har jag sett någonstans att det inte ska skilja mer än 2 bar mellan två cylindrar (och det gör det ju typ!).
    Den ryker inte heller så värst mycket och har inte gjort det förut, vilket jag har haft som ett argument för att det sitter som det ska där i toppen. Men nu är jag verkligen inne på tvekan! Den ryker faktiskt lite, men det är inga stora moln som jag tror att det ska vara. Dessutom är vi ju inne i november, årets kanske fuktigaste månad, så jag vet inte.

    Hursomhelst! Jag är framförallt ute efter lite hjälp att döma bilen, om symptomen är tillräckliga för att vilja ge sig på ett topplockspackningsbyte, grenrörspackningsbyte (och packning till turbo) eller vad annars det skulle kunna vara?
    Sen känner jag att det här kanske går lite utöver min tidsram (jag skulle säkert fixa det mha Haynes/Bentley men det känns som att det skulle ta ungefär 2 år) så om någon og900-van person i Värmlandskretsar kanske kunde hjälpa mig med en hand, kunnande och en massa härliga verktyg. Eller så frågar jag efter mycket mer än vad jag borde - kanske tar en sån här operation en vecka? Och det vill jag ju inte.
    Jag har läst något om att man kanske behöver plana toppen? Vad ska man tro om det?


    PS. Samma dag som jag upptäckte rök ur oljebytesröret rök rök det också från höger hjulhus. Mycket mysiskt! Fattade inte var det kunde komma ifrån eftersom det inte kom någon rök direkt från motorrummet där den gången. Tänkte bort det just då, men kanske kan nämna det nu.

    PPS. Nu har jag ju kört med den de senaste dagarna när jag börjat fundera över problemet igen och den går som den i mina ögon ska. Den har inga större konstigheter för sig och, förutom det jobbiga ljudet från vad jag tror är växellådan eller någon inre drivknut, så låter den som den ska.
    Senast redigerat av gouafhg den 2014-11-21 klockan 22:42.

  2. #2
    Asch! Jag började att plocka ner den själv, så svårt kunde det ju inte vara. Efter att ha beställt en sotningssats och turbopackning, putsat av ångest och nervositet började jag att demontera grejerna. Det gick bra och lättare än jag hade trott!

    ---

    Dock! satt toppen som sten!! när jag fick av den så upptäckte jag en spricka i "huset" som kedjan bor i. Jag misstänker att den har varit där förut, men eftersom jag fick ta i så in i norden för att lossa toppen så kan det också ha hänt i lyftet. Ni kan se bilder här:

    https://www.dropbox.com/sh/bi0mu3v64...aeUzTJTTa?dl=0

    Jag fick rådet på og900-gruppen på fb att det är viktigt att det är plant och blir rätt där. Blir det väl det så är det bra och det går att svetsa. Satsar på att lära mig svetsa och fixa det nu i veckan. Det vore förstås gött om någon kunde konfirmera att jag kan anta att det funkar sen förutsatt att jag gör ett bra jobb.

    Det "jobbiga" var att topplockspackningen var i väldigt bra skick och jag ser inget konstigt mellan cylindarna eller något heller. Inte var det blött någonstans eller så. Det stör mig lite grand eftersom det fanns så TYDLIGA tecken på att den hade gått.
    • Puffet och oset av kom ut oljepåfyllningsröret - om inte topplockspackningen är dålig, vad kan det då vara?
    • Det lite halvkassa trycket i någon cylinder - om inte topplockspackningen är dålig, vad kan det då vara?
    • Att olja försvinner från motorn utan att jag riktigt vet var den tar vägen - kan iofs vara att grenröret inte satt med alla bultar och att jag hittade en bult på oljetillförseln till turbon som inte var så värst bra ditskruvad.


    Om någon har någon idé vad annars jag kan kolla när bilen ändå står som den gör så vore jag himlans tacksam. Tack på förhand

    ---

    Sen gick antingen växellåda, någon inre drivknut eller drivaxel i dagarna innan jag började. Den har tjutit ett tag vid drag, men när jag lämnade den till verkstaden så sa de att det inte var någon större fara - bara att skaffa bättre ljuddämpning. Visst tänkte jag, säger de så så kanske det håller ett bra tag till iallafall. Men det gjorde det kanske inte då.

    Problemet som är nu är att det bara rasslar när jag gasar med växel. Jag kan starta bilen utan växel, koppla, lägga i växel, koppla upp och så börjar det rassla. Jag kan starta med växel i och det börjar rassla direkt. När jag hissar upp bilen och snurrar på hjulen så hackar det mest någonstans mellan drivaxlarna. Frågan är om det är drivaxlarna, knutarna eller växellådan som är borta.
    Den vänstra sidan är stum, går inte att flexa med så mycket alls. Den högra är lite flexig och man kan röra den lite lite fram och tillbaka. Inte så mycket. Kolla videon i länken. Frågan är om det ska vara så, eller om man kan säga så värst mycket från den videon egentligen.

    ---

    Vore också supertacksam om någon kunde ge någon kommentar om magkänsla eller så
    Senast redigerat av gouafhg den 2014-12-07 klockan 12:50.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Trasig kolv eller kolvringar?

  4. #4
    Jag jobbade övertid samtidigt som jag pluggade heltid, så bilen fick stå i garaget och jag köpte mig en billig gammal 9-3a att köra i vinter. Kåpan till kamkedjan gick sönder eller var trasig, så jag fick tag i en annan/ny från Irland nu som bordevara här om någon vecka eller så.
    Men kolvringarna hoppas jag på. Kolvarna borde väl vara hela tycker jag. De ser hela och raka ut från ovansidan iaf, men man kanske måste ta isär mer än så se väl? Det är på sidorna de är dåliga ifall det är det som är grejen va? Ursäktar att jag inte är så haj på området än..

    Jag har inga erfarenheter av att byta kolvringar så jag undrar/gissar lite.
    För att byta dem måste jag lyfta ur motor, sära på motor och växellåda, ta ur vevaxel, kolvar och sen byta på dem? Är det något jag bör tänka på förutom att ha lite plats och ganska rent runtomkring?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Det går att göra en fuling och byta med motorn på plats. Av med toppen och ner med tråget sen lossar du vevstaksöverfallen och trycker upp stake/kolv. Se till att hona/hena cylindrarna innan du monterar ihop igen och glöm inte att skydda veven under det förfarandet.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999
    Går inte på Ts bil Blommas. Det du beskriver gör man på, andra modeller.

  7. #7
    Så det funkar inte på b202? Tusan! För jag har varit lite lycklig hela dagen att jag skulle slippa köpa motorlyft och kärra att hämta hem den på :P

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Nä där pratade jag i nattmössan den sena timmen jag skrev inlägget. Ber om ursäkt för det.

  9. #9
    Allright! Då är det ur med motor som gäller då.

    Förutom det jag skrev ovan får jag inte glömma att hona.

    Då behöver jag något honingsverktyg. Det på biltema funkar alltsomoftast?
    Är det något mer specialverktyg jag behöver? Kolvringar på och av, är det något man behöver då?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av topplockspackning B2x5 OG9-5
    Av Demon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2024-02-19, 10:29
  2. Byte av topplockspackning på -99 9-3 2.0T
    Av d91-jal i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 01:26
  3. Akut hjälp med byte av topplockspackning runt Gbg?
    Av linn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 19:29
  4. Byte av topplockspackning 9-3 -01
    Av Stoney i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 17:29
  5. Byte av topplockspackning 9000
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •