Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: kört i diket pga. djur,dimljus sönder etc..behöver tips

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    kört i diket pga. djur,dimljus sönder etc..behöver tips

    Hej!

    Körde av vägen tidigare i veckan då jag mötte en älg..som tur slapp jag undan med "whiplash" pga. En stor sten,bilen derimot fick et par snygga repor i sidoskärmen fram och dimljus vänster lossnade med en liten spricka i själva skärmen..klarar ej få dimljuset på plats igjen! Samt dimljus höger sidan fungerar men sitter "löst" där vid skärmen men fungerar

    Skadorna är därför: repor i front skärmen samt spricka, 2 st dimljus lössnade varav ett fungerar,samt att en del plast til grillen där dom sitter är borta/sönder..vad göra?

    #köpa ny front med 2 nya dimljus?
    #ta bort BÅDA och köpa typ grillnät och köra utan dimljus fram?
    #köpa nya dimljus men möjliga söndriga fästen på befintlig stötfångare/front?
    Har oxo en sidospegel med eltejp då plasten sprack på höger sida

    Den är EJ besiktigat nu,skal in senaste januari 2015.

    Vil nödig få böter etc för detta..

    Vad gör jag? Saab 9-5 '01 sedan.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Du har väl försäkring???

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jo såklart!men tror min självrisk blir mycket större än summan för att fixa et par repor och evt dimljus har bara halvforsäkring på henne(bilen )då hon är 14 år gammal)så då ersätts ej skador på egen bil.

    Update: har fiksat/målat fronten i rätt kulör och skal ersätta dimljus och befintlig söndriga plastgaller med aluminiums nät..så långt värkar skadorna kunna fixas
    Senast redigerat av killerkenny den 2014-11-21 klockan 14:57.

  4. #4
    Har du ringt och pratat med ditt försäkringsbolag?? Du har kanske vilt utan att du vet om det, i vilket fall som helst så hade jag ringt dom först för att va säker på om dom tar den eller ej, innan du börjar spendera pengar.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Pratade med dom och dom däcker det om jag hadde haft helforsäkring eller OM jag och älgen krockade annars ville dom ej ta det då det aldrig blev en kollision och halv däcker ej egna skador

    ..självrisk 4000 OM dom hadde tagit det dock..och det lär ej kosta så mycket att åtgärda endå

    Kanske byta bolag?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    har en komplett aerofront med dimljus o läpp till salu,din för 1000:- å då har du faceliftat med för den är från en -02 pm om intresse finns
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Dimljusen har fäste i fronten som troligen gått av. Rätt dum konstruktion då det inte går att laga på nåt smidigt sätt va jag vet. Så ny front får det nog bli.
    Jag har samma problem med min 9-5 -01a

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Dimljusen har fäste i fronten som troligen gått av. Rätt dum konstruktion då det inte går att laga på nåt smidigt sätt va jag vet. Så ny front får det nog bli.
    Jag har samma problem med min 9-5 -01a
    jag köpte grillnät och det värkade som det skulle sitta bra o forsökte med 2 komp epoxylim men gick åt mer än jag hadde tillhands +at det fäste dårligt så fick tänka om..kanskje skruva eller limma med nåt annat idiotisk lösning med dimljusen då fästet är sönder får man problemet, för om man kan fästa dom på annat sätt kan ju ljuset vara för högt/fel med et nedslag på besiktning som följd! Var inne på tanken med o sätta dit glaset som en illusion av dimljus på plats men värkar mer som jag kör nät över hela där+byter saab grillen o sätter dit samme nät för helheten och extra kylning (hur mycket det nu hjälper) och lackar kromgrillen svartbara tiden finns

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900
    Ta en titt på returbilen där finns billiga delar
    Skruva av själv...
    Kolla även på tradera
    Och blocket
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Pratade med dom och dom däcker det om jag hadde haft helforsäkring eller OM jag och älgen krockade annars ville dom ej ta det då det aldrig blev en kollision och halv däcker ej egna skador

    ..självrisk 4000 OM dom hadde tagit det dock..och det lär ej kosta så mycket att åtgärda endå

    Kanske byta bolag?
    Det du först och främst ska göra är att gå med i viltskadefonden!

    http://www.algen.se/se/hem

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Den är EJ besiktigat nu,skal in senaste januari 2015.

    Vil nödig få böter etc för detta..

    Är det bara jag som reagerar för att du kör omkring i en obesiktigad bil?
    Du vet att det kostar 1500:- direkt i vägkanten om Harry Haffa tar dig?
    Det kallar jag onödig böter
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Är det bara jag som reagerar för att du kör omkring i en obesiktigad bil?
    Du vet att det kostar 1500:- direkt i vägkanten om Harry Haffa tar dig?
    Det kallar jag onödig böter
    Du missuppfattar den ÄR besiktigat fram til 31.jan -15 men jag tänkte ju besiktiga den igjen snart så den kan rulla til 31.jan 2016 MEN körde i diket derför jag skrev obeskitigat då jag har en knapp månad eller två att fixa detbesiktigat utan anmärkning sist jag som skrev dumt men att jag ej hann med att besiktiga igjen utan att köra ut först..hadde den redan varit inne kunne den rullat til 2016 utan at jag hadde behövt stressa med detta nu

    Har också viltforsäkring men gäller bara OM jag krockar
    Senast redigerat av killerkenny den 2014-11-30 klockan 09:48.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Har också viltforsäkring men gäller bara OM jag krockar
    Ahaa, det verkar vara samma sak med viltskadefonden tyvärr. Du måste krocka med djuret för att få pengar, att väja undan räcker inte. I och för sig kan man ju delvis förstå varför, hade man kunnat skylla alla dikeskörningar på att man väjde för älg hade nog varje älg i landet i snitt varit med om tio incidenter per år i landet. Lite märkligt ändå eftersom man ju uppmuntrar att köra i diket eller motsvarande om det är fritt där framför att köra på djuret.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hadde nog blivit mycket ersättningar om man kunde säga det o få pengar..måste nestan välja mellan o köra ut utan att få nåt men då överleva forhoppningsvis eller krascha och få ersättning men kanske svåra skador eller död på bil och person som ej är värdt det! Men helt värdelöst när man fysiskt måste krocka för att det skal gälla nu har jag en gammel billig bil och skadorna blev små på mig och bil men endå en riktig tankeställare som gör att man uppskattar ting på et annat sätt! Bra inte mina små barn var med inte bilen t.ex!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Hadde nog blivit mycket ersättningar om man kunde säga det o få pengar..måste nestan välja mellan o köra ut utan att få nåt men då överleva forhoppningsvis eller krascha och få ersättning men kanske svåra skador eller död på bil och person som ej är värdt det! Men helt värdelöst när man fysiskt måste krocka för att det skal gälla nu har jag en gammel billig bil och skadorna blev små på mig och bil men endå en riktig tankeställare som gör att man uppskattar ting på et annat sätt! Bra inte mina små barn var med inte bilen t.ex!
    Som en liten parentes kan man väl säga att du sätter dina ungar i en av de absolut säkraste bilarna som finns.

    Ytterligare en parentes är vikten av att inte köra fortare än 90 där risken för viltkollision är stor. De flesta har väl sett hur man testat att Saab mfl kan klara en kollision med en älg eller motsvarande, men det gäller max 90. Efter det viker sig A-stolparna på de flesta bilarna, ganska fort efter det till och med (vilket har att göra med fysiken och hur kraften ökar med hastigheten, men det ska jag inte tråka ut er med). Något att ha med sig när man kör i vintermörkret.

  16. #16
    Vem säger att du inte "har" kört på djuret men lyckades också veja så den inte flög upp på huven

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Vem säger att du inte "har" kört på djuret men lyckades också veja så den inte flög upp på huven
    Och riskera åtal för jaktbrott?
    Signaturlös

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Och riskera åtal för jaktbrott?
    Och försäkringsbedrägeri. Men visst, sitter man i den situationen själv framöver kan man ju ärligt säga att man "eventuellt körde på djuret lite" för det kan ju helt ärligt vara svårt att uppfatta allt i en sådan situation. Kanske.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Du missuppfattar den ÄR besiktigat fram til 31.jan -15 men jag tänkte ju besiktiga den igen snart så den kan rulla til 31.jan 2016 MEN körde i diket derför jag skrev obeskitigat då jag har en knapp månad eller två att fixa detbesiktigat utan anmärkning sist jag som skrev dumt men att jag ej hann med att besiktiga igjen utan att köra ut först..hadde den redan varit inne kunne den rullat til 2016 utan at jag hadde behövt stressa med detta nu

    Har också viltforsäkring men gäller bara OM jag krockar
    OK, bra! Blev lite orolig

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Ahaa, det verkar vara samma sak med viltskadefonden tyvärr. Du måste krocka med djuret för att få pengar, att väja undan räcker inte. I och för sig kan man ju delvis förstå varför, hade man kunnat skylla alla dikeskörningar på att man väjde för älg hade nog varje älg i landet i snitt varit med om tio incidenter per år i landet. Lite märkligt ändå eftersom man ju uppmuntrar att köra i diket eller motsvarande om det är fritt där framför att köra på djuret.
    Så sensmoralen är att sikta bättre så försäkringen tar på sig kostnaden!
    Lite sjukt att man då blir ekonomiskt straffad för man undvikit en olycka ur djurets perspektiv.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    OK, bra! Blev lite orolig



    Så sensmoralen är att sikta bättre så försäkringen tar på sig kostnaden!
    Lite sjukt att man då blir ekonomiskt straffad för man undvikit en olycka ur djurets perspektiv.
    Extremt sent svar MEN forsäkringbolaget tyckte också det var lite tokiga regler så jag frågade så här:

    Vad om mina barn var med eller om jag fick alvarliga skador som följd?

    - det ville varit jättesynd! Bla bla bla hemvisar till personforsäkring..bla bla bla

    Så istället för att däcka det via viltskada/bilforsäkring menade hon man skal häva då 1-3 (mig+evt.familj) forsäkringar i stället..

    Ehh okei..så som du var inne på man MÅSTE krascha annars blir det dyrare endå

    Förresten bilen är fixad nu med galler där dimljusen satt+plasti dip på grillen samt lite bättringsfärg..kostnad: max 300kr+lite jobb MEN blev nästan snyggare än innan dock fortfarande lite repor men det är nog bara jag som ser som vet det

    Moralen är:kräscha med bevis och evt. Skador som följd eller laga själv :o

Liknande ämnen

  1. Behöver tips på bra ljuskällor till dimljus!
    Av polacoloco i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 13:36
  2. Behöver åsikter och tips om "Projector foglampkit"-dimljus
    Av jockessaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 00:54
  3. Hur många har kört sönder 4ans drev??
    Av Roberth i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 21:56
  4. Någon som kört sönder sina Koni?
    Av Roger #2378 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 02:11
  5. Vad har jag kört sönder nu då?
    Av SF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •