Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Spegelglasen på sidospeglarna smälte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Spegelglasen på sidospeglarna smälte

    Min far har nyss skaffat en 9-5 2005, den har bara gått ca 13 000 mil och allt var frid och fröjd tills idag då det poffade till från vänster sidospegel och glaset, som ju egentligen är plast tror jag, smälte!
    Han stängde av värmen till bakrutan i tron om att det hade ett samband då jag antar värmarna till speglarna är aktiverade samtidigt som bakrutan? Någon minut senare smälter backspegel på höger sida också.
    Vad i allsin dar kan ha hänt?

  2. #2
    Speglarna är av glas, så det är inte troligt att de har smält.

    Var de yttre backspeglarna av den avbländbara typen? I så fall kan det vara avbländningsskiktet som smälte då de normalt drivs av 1,5V från den inre backspegeln och inte tål så mycket mer än det.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Speglarna är av glas, så det är inte troligt att de har smält.

    Var de yttre backspeglarna av den avbländbara typen? I så fall kan det vara avbländningsskiktet som smälte då de normalt drivs av 1,5V från den inre backspegeln och inte tål så mycket mer än det.
    Det låter mycket troligt att det förhåller sig på det sättet.
    Vad gör man åt det?

  4. #4
    Alt 1. Hitta felet till att de gamla eldades upp. Fel i innerbackspegel eller kabelfel? Byt spegelglasen mot samma variant (avfrostning och avbländning).
    Alt 2. Byt spegelglasen mot varianten utan avbländning (bara avfrostning).

    Det enda fungerande alternativet (vad jag vet) är 2 då varianten med avbländning inte finns att få tag på. :-(
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det enda fungerande alternativet (vad jag vet) är 2 då varianten med avbländning inte finns att få tag på. :-(
    Kanskje ikke - eller kanskje:
    http://www.skandix.de/en/spare-parts...right/1039984/

    http://www.skandix.de/en/spare-parts...-left/1039983/

    - men til priser
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    available: 0 pcs.
    Det höga priset betyder inte mycket om de inta har några i lager.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7

  8. #8
    Varför dräller det med glas utan avbländning? Finns väl en stor marknad för de avbländbara också? Eller valde ingen till detta? Jag har det på båda mina bilar.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Fick byta ut båda 2 förra året på en 9-5 -05 mot vanliga, ca 300kr/st
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Kolla här,

    https://webshop.saabparts.com/hem/spegelglas1

    Finns även till vänster sida..
    Senast redigerat av ime95mos den 2014-11-24 klockan 14:18.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Det var en bra nyhet (och Orio har markerat spegelglaset med "NYHET")!
    Även om man har funderat vad Orio gör så verkar det som att de verkligen försöker få igång tillverkning av delar som är eller har varit omöjliga att hitta.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Ja. Bra jobbat Orio! Keep up the good work !

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Har någon sett om det även finns till oss med lite äldre bilar, upp till -09?
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  14. #14
    Är det inte samma speglar tro? Nu har jag inte något art nr att jämföra mot.. Göran, du kanske kan kolla upp det?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är det inte samma speglar tro? Nu har jag inte något art nr att jämföra mot.. Göran, du kanske kan kolla upp det?
    Det är en serie artikelnummer för ng9-3 2003 - 2009 och en annan serie artikelnummer för ng9-3 2010 - 2012.
    Samma brytpunkt finns även för foten, ramen och kåpan. Det är alltså någon designändring som har ändrat spegels form.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Spegelglasen ska även passa till 9-5 2010. Om det nu inte är NG9-5 de menar? Borde ha sått 2011-2012 på den då? Och.. passar de på en og9-5 2010 med avbländning så lär de passa på NG9-3 2003-2009 också.

    Man blir lite förvirrad. Artikelnumret på Orios sida (på vänsterglaset) stämmer överens med detta hos Skandix,

    http://www.skandix.de/en/spare-parts...-left/1043638/

    Där står det att glaset går bra att använda från 03.
    Senast redigerat av ime95mos den 2014-11-25 klockan 13:24.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det är en serie artikelnummer för ng9-3 2003 - 2009 och en annan serie artikelnummer för ng9-3 2010 - 2012.
    Samma brytpunkt finns även för foten, ramen och kåpan. Det är alltså någon designändring som har ändrat spegels form.
    Har det inte med Spykers uppköp att göra då?
    Jag kanske är helt fel ute men jag får för mig att de kanske roddade om i artnumrena när GM sålde?
    Eller iallafall bytt leverantör?
    Har svårt att tänka mig att de skulle baseras på nya ritningar och inte skulle passa.
    Utan Saab

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Har det inte med Spykers uppköp att göra då?
    Jag kanske är helt fel ute men jag får för mig att de kanske roddade om i artnumrena när GM sålde?
    Eller iallafall bytt leverantör?
    Har svårt att tänka mig att de skulle baseras på nya ritningar och inte skulle passa.
    Övriga delar bytte inte artikelnummer. Fot, ram, kåpa och glas har nya nummer. Allt annat i backspegeln har samma som tidigare. Ändrades formen på kåpan? Minifacelift?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Formen på kåpan ändrades, de nyare bilarna har en "högre" backspegel, och för att det skall finnas någon vits med det borde ju även glaset vara större tycker jag.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    MapTun har dessa om man söker på art-nr, annars kommer dom inte upp.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Elfel i sidospeglarna förstör glasen (9-3 2008)
    Av johanbostrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 23:21
  2. Hur fixa ärgade kåpor till sidospeglarna 9-5 -03?
    Av Aero greven i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 18:39
  3. Hitta saab 9-5 utan oxid på sidospeglarna?
    Av The Wall i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 11:55
  4. Kolvarna smälte!!!!!
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 06:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •