Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: NG900 startar inte! Akut

  1. #1
    Sugmotor decubes avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    44

    Exclamation NG900 startar inte! Akut

    En helt original NG900 år1994, 19k mil, motor B202 16V, icke turbo, 131 hp
    B202 motorn är välsignad med en satans fördelare och tändpole, Ingen DI-kasett eller trionic här alltså.
    Bilen tvärdog för c.a en vecka sen vilket visade sig vara en död bränslepump som jag bytte utan problem. Men efter bytet lyser check engine lampan(Den brukade lysa av o på förut) och efter bytet slutade motorn då o då tända i farten vilket kunde hanteras genom att slå av tändningen (ett steg på tändnlåset o sen på igen och då gick den perfekt genast. Men nu har den tvärdött och vägrar starta alls, den hostar till ibland bara.. pumpen surrar o startgas gör ingen skillnad så jag må tro att tändningen är problemet.

    Fördelare och rotor byttes för en månad sedan. har inspekterat dessa nu samt tändkablar och hittar inga fel. Kontakter till tändspole och alla givare sitter fast.

    Jag vet inte riktigt vart jag ska börja ? Kan det vara tändspolen, hallgivaren i fördelaren, vevaxelgivare om sådan finns?

    PS. Jag har ingen OBD-II utrustning och det funkar inte att slå av o på tändningen o se blink på check engine, den bara lyser ilsket konstant. DS.
    9-5 Aero 02 Steg III "Civilarn"

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Vid pumpbytet, satte du dit någon ny slang som inte tål att ligga i bensin?

    Eller hur gjorde du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor decubes avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    44
    Jag satte dit riktig bränsleslang, använde klämmor osv. Jag Har gjort bytet 2ggr förut på andra bilar så... Dessutom bilen går inte alls på startgas!
    9-5 Aero 02 Steg III "Civilarn"

  4. #4
    Sugmotor decubes avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    44
    Tog loss tändspolen och provade dutta 12v på den och gnistan som blir är riktigt svag, tunn och hoppar knappt en mm. Det måste väl ändå vara en taskig spole??
    9-5 Aero 02 Steg III "Civilarn"

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Troligen. Men det brukar ju vara enklast/mest brukligt att avgöra gnistan genom att ta lös ett stift med kabel och allt och sätta stiftet mot gods samtidigt som man kör på starten.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Sugmotor decubes avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    44
    Det var min ursprungliga tanke att göra så, men råkade vara själv vid tillfället. Det står på spolen att det är "Bosch TCI" vilket betyder transistorstyrd tändning. Men då undrar jag,. vart sitter tändmodulen med transingarna då? Finns det en tändmodul eller sitter det inuti ECU? Är grovt förvirrad nu...
    9-5 Aero 02 Steg III "Civilarn"

  7. #7
    Sugmotor decubes avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    44
    Monterade tillbaka spolen, och jovisst det blir en kraftig gnista på stiften. Och den tände lite grann men helt i otakt. Börjar undra om tändnförstärkaren sitter inuti ECU:n
    9-5 Aero 02 Steg III "Civilarn"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Sitter inte tändmodulen på höger innerskärm? På grannens 900/95a satt den där.
    Senast redigerat av Blue Spirit den 2014-11-20 klockan 15:24.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  9. #9
    Sugmotor decubes avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    44
    Jag måste vara blind för jag har titat runt i motorrummet me ficklampa utan att hitta någon modul :-/ och vid ECU under handskfacket finns inga andra moduler en c-lås modul.
    Jag funderar nästan på att köpa en universal tändmodul på Biltema och koppla in i fördelaren, tändspolen o batteri och sedan bara köra typ... borde väl funka? det finns ingen vakuumstyrning på fördelarn b.tw.
    9-5 Aero 02 Steg III "Civilarn"

  10. #10
    Sugmotor decubes avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    44
    Jag har sökt noga på skärmarna på båda sidor men inte hittat någon tändmodul. Däremot såg jag att det droppade lite olja ur kontakten till fördelarn och att "hjulet" inuti fördelarn såg lite sargat ut så jag tog hem den för inspektion.. tänkte mäta upp hallsensorn och se till att allt ser rätt ut. Märk även att det ser ut som att en skruv fattas längst ned till vänster på bild.
    9-5 Aero 02 Steg III "Civilarn"

  11. #11
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Haj kikat lite i EPC och det verkar inte finnas någon tändmodul, så det är nog motorstyrdonet som sköter tändningen också..
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  12. #12
    Har aldrig sett en tändmodul på Bosch Motronic, det sköts som sagt av ECU.
    Nu har du ju konstaterat att du har gnista, men har du bränsle?

    Sen kan du blinka ut felkoder också genom att jorda ett stift (6?) i diagnosuttaget.
    Signaturlös

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Har aldrig sett en tändmodul på Bosch Motronic, det sköts som sagt av ECU.
    Nu har du ju konstaterat att du har gnista, men har du bränsle?

    Sen kan du blinka ut felkoder också genom att jorda ett stift (6?) i diagnosuttaget.
    Hur gör man det? Lite närmare beskrivning önskas...

  14. #14
    Sugmotor decubes avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    44
    Jag har nog haft grovt fel angående hur tändning fungerar på den här motorn. Fördelarn fördelar gnista mellan cyllar, Men eftersom att den metalliska rotorn endast har ett "fönster" kan den omöjligt ge signal till tändspolen att tända för varje cylinder. Den fungerar istället som kamaxelgivare för insprutningen. Tändspolen ska istället triggas av en vevaxelgivare! Så nu ska jag ut och leta givare.. visst ska den sitta under grenröret på den sida blocket vxl-lådan möter?
    Senast redigerat av decube den 2014-11-25 klockan 12:46. Anledning: Jag hade fel
    9-5 Aero 02 Steg III "Civilarn"

Liknande ämnen

  1. 9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!
    Av agehall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 21:50
  2. AKUT! Maptun Felkod 10 och nu startar inte bilen
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-04, 19:35
  3. Saab 9-3 Aero -03 Akut hjälp startar inte
    Av anders.lagerstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 23:23
  4. Akut! 9000 startar inte.
    Av Niklas71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 08:27
  5. [LÖST] Startproblem 9000
    Av ronin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 22:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •