Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Servicefrågor Saab 9-5 2002 2.0T

  1. #1
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642

    Servicefrågor Saab 9-5 2002 2.0T

    Hej!

    Efter att ha kört BMW 535 i 12 år så kände jag behovet av en mer praktiskt bil som inte tömde tanken alltför snabbt, därför föll valet på en 9-5 2002 som gått 15500mil, alltid servad på märkesverkstad, inklusive alla extra oljeservicar ~1000 mil. Kvitton och servicebok stämplad. Går kanon, allt fungerar och inte mer rost än det vanliga hundbenet och lite på förardörren som ska fixas. Väldigt positivt överraskad. En del är bytt genom åren såsom AC-panel, SID-panel, powerflexbussningar bak, bromsrör (2013) bl a.
    Körde en gammal förgasar-900 innan BMWn och tycker fortfarande det är en av de mest lyckade designs som gjorts i bilvärlden. 9-5 är ju självklart ljusår bättre men jag gillar linjespelet på 9-5 kombi också.

    Nu till lite frågor som dykt upp vid granskning av dokumentationen:

    1. Turbo byttes i augusti 2014, märke "TurboTech". Är det ok kvalitet? Bytet är gjort på SAAB-verkstad.

    2. Trots att det först byttes olja i mars 2014 och sedan i samband med turbobytet (igen) så luktar oljan mer bränt och bensinbemängd efter 200 mil än med min BMW M30-motor efter 1000 mil. Normalt med turbo-SAAB? Oljan känns och ser annars fräsch ut.

    3. Jag kan inte hitta någon stor service efter 11000 mil, då multirem, tändstift, bränslefilter osv byttes. Som jag förstår det ska tändstift bytas var 2000e mil på denna motor. Är det möjligt att bilen går bra utan misständningar efter mer än 4000 mil på samma tändstift, eller är det bytta utan att ha antecknats? Detsamma gäller luftfilter.

    Tack på förhand för all eventuell hjälp med mina funderingar!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Hej!

    Efter att ha kört BMW 535 i 12 år så kände jag behovet av en mer praktiskt bil som inte tömde tanken alltför snabbt, därför föll valet på en 9-5 2002 som gått 15500mil, alltid servad på märkesverkstad, inklusive alla extra oljeservicar ~1000 mil. Kvitton och servicebok stämplad. Går kanon, allt fungerar och inte mer rost än det vanliga hundbenet och lite på förardörren som ska fixas. Väldigt positivt överraskad. En del är bytt genom åren såsom AC-panel, SID-panel, powerflexbussningar bak, bromsrör (2013) bl a.
    Körde en gammal förgasar-900 innan BMWn och tycker fortfarande det är en av de mest lyckade designs som gjorts i bilvärlden. 9-5 är ju självklart ljusår bättre men jag gillar linjespelet på 9-5 kombi också.

    Nu till lite frågor som dykt upp vid granskning av dokumentationen:

    1. Turbo byttes i augusti 2014, märke "TurboTech". Är det ok kvalitet? Bytet är gjort på SAAB-verkstad.

    2. Trots att det först byttes olja i mars 2014 och sedan i samband med turbobytet (igen) så luktar oljan mer bränt och bensinbemängd efter 200 mil än med min BMW M30-motor efter 1000 mil. Normalt med turbo-SAAB? Oljan känns och ser annars fräsch ut.

    3. Jag kan inte hitta någon stor service efter 11000 mil, då multirem, tändstift, bränslefilter osv byttes. Som jag förstår det ska tändstift bytas var 2000e mil på denna motor. Är det möjligt att bilen går bra utan misständningar efter mer än 4000 mil på samma tändstift, eller är det bytta utan att ha antecknats? Detsamma gäller luftfilter.

    Tack på förhand för all eventuell hjälp med mina funderingar!
    Nästa stora service är vid 23000mil, stift + luftfilter byts efter 6000mil om den är original, annars byts stiften efter 2000mil.
    Drar den olja och är vevhusvent. uppgraderad till version 6 ?
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Tack för svaret!

    Vad menar du med "original"? Motor eller reservdelar? 2000 mil fick jag från Haynes som jag precis köpte. Stod speciellt att på B205E så är det byte vid 2000, mot 4000 på de andra. Det är väl den motor jag har?

    Jag har bara hunnit köra 100mil men oljan har inte rört sig på stickan. Ingen aning om den är uppgraderad, ska kolla det snarast, men man tycker att det borde vara åtgärdat med tanke på alla servicar på märkesverkstad. Vill minnas att det var ett sidorör på v6, där oljestickan går ner, stämmer det?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    ja det stämmer att det går ut ett rör där på en uppgraderad,sen brukar dom flesta rekomendera oljebyte efter ca 1000-1500 mil oavsett vad boken säger
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  5. #5
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jo, men då känns det bra att bilen är extra-oljeservad ända sedan 2002. En av anledningarna till att jag köpte just denna bilen.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen till forumet!

    Detaljerad info om oil sludge (vevhusventilationsproblem) som främst var ett problem på modellår 1998-2003 finns här:
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Nu svar på dina frågor:
    1. Orginalturbon som sitter i lättryckarna (2.0t och 2.3t) är Garrett GT17 som tyvärr är av medioker kvalité - de flesta ger upp innan bilen har gått 20k mil. Och när det väl är dags att byta finns den en uppsjö med eftermarknadskopior - de flesta från Kina - där det är ömsom vin ömsom vatten. Huruvida den "turbo tech" som sitter där är något att ha låter jag vara osagt, men det verkar vara någon svensk firma som renoverar turboaggregat. När GT17-turbon rasar sätter många pålästa personer istället in en orginal TD04 - den turbo som sitter i fulltryckarna 2.3T och aero - som har väsentligt bättre hållbarhet och dessutom gör bilen lättrimmad.
    2. Vet ej. Men kolla som sagt att du har den senaste vevhusventilationen.
    3. Serviceintervall på din bil är 2000mil eller 1år, det som inträffar först. Som tidigare påpekats byts inte alla servicedetaljer på varje service, t.ex. tändstift, luftfilter, bromsvätska o.s.v. . Det som gör 11000-milaservicen extra dyr är att då byts multiremmen, men enligt de nya direktiven från saab/orio (s.k. 3D-service) så ska den bara inspekteras visuellt och bytas när den ser sliten ut istället för vid ett fixt intervall som tidigare.


    Sedan en detalj: Din bil är en 2.0t och inte 2.0T (stort respektive litet T på en saab betecknar lättrycksturbo mot fulltrycksturbo). På 9-5 finns visserligen bara 2.0t, men för 9-3an är 2.0t och 2.0T inte samma motor. Det är dock många - inklusive bilhandlare - som blandar ihop stort T och litet t, och det blir inte bättre att att bilregistret skriver all info i versaler...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Värmeproblem OG9-3
    Av XTRINO i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 18:26
  2. Kedjespänning & rem? Servicefrågor ang 9-5 Aero -03 (köpråd)
    Av medic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 15:23
  3. Servicefrågor 9-3 Aero V6 -07
    Av ljungström i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •