Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Knak/knarr i framvagn OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Knak/knarr i framvagn OG9-5

    Hej!

    Då är jag tyvärr här igen med nya funderingar, min saab 9-5 aero (2007, sc) knakar nå fruktansvärt från framvagnen då bilen är kall och det är kallt ute (första 5-10 minuterna)

    När bilen blivit varm knakar de "endast" då jag kör rejäl "små-slalom" så att bilen får kränga lite.

    Jag har läst här på forumet i en liknande tråd att det bör vara kräningshämmarens bussningar (i sub-framet??), (alltså inte kräningshämmarstaget?) som måste smörjas/bytas, så min första fundering är vilka bussningar jag skall ha?
    Är det sånna här? : http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...gn/oe5742.html
    eller dessa? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...d/pf-6923.html

    Sen funderar jag även över hur svåra dessa är att byta/smörja själv (för en icke-mekaniker)? Alternativt vad detta ingrepp kan tänkas kosta hos en verkstad?

    Har även en ytterligare fundering gällande fjäderbensstag, har läst att det kan hjälpa för att motverka detta knakande, hur värt är det att montera ett sådant stag? Blir körupplevelsen klart bättre i en original aero? Och vad kan det kosta för en verkstad att montera det?

    Ursäktar för många frågor men känns bättre att fråga då jag fick så bra respons/svar på mina tidigare trådar.

    Tack!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    24
    Hej
    Tips på lösning om du har ett knarr som uppstår när det är kallt ute och försvinner när det är fuktigt ute. Har heller inte gått att återskapa om man gungat bilen.
    Jag har demontera x antal prylar på min bil och inte hittat felet förrän nu.
    Jag dränkte dom bakre subframe bussningarna med wd40 och bilen blev som ny.
    Mvh Kent

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Minns jag inte fel så var man tvungen att släppa ner subframen i bakkant (närmast torpeden) för att byta bussningarnas överfall. Sketgöra kan jag säga men jag bytte alla andra i framvagn samtidigt. Jag hade valt PU-bussningar från Powerflex. Kört med våra sen i somras och jäkligt nöjd än så länge och många här på forumet som vittnar om bättre livslängd på dem. Och Aerons främre krängningshämmare är 21mm i diameter. Även vi har en -07:a.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Knarr,knak vänster fram. OG9-5
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2016-09-24, 21:38
  2. Knarr och knak på OG9-5 -07
    Av Poker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-15, 22:12
  3. Knak och knarr, endast vid kall bil
    Av Ex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 13:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •