Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fråga om ppc box.

  1. #1

    Fråga om ppc box.

    Hej.

    En kompis har en ppc box liggandes som suttit i en 9-3:a. Om jag hade velat ha den i min 9-3 aero 01:a skulle den då passa?? Trimmet togs ut från den andre bilen och orginal pogramet fördes in i den andre bilen och trimmet tillbaka i ppc boxen. Fungerar det då i min bil??

    Mvh Henrik

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    PPC boxen är inget som sitter i bilen, man kopplar in den mot OBC2 interfacet och uppdaterar programvaran i bilen.
    Förmodligen är PPC boxen kodad mot din kompis bils VIN och passar endast i den.
    Boxen i sig går nog att använda till olika bilar om du pratar med BSR och betalar för att t.ex. få program för din bils VIN i den boxen.
    PPC Boxen är bara ett verktyg, MapTuner ett annat av samma typ.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Vil det säga att om du redan har et trim i bilen så får du 2 program från t.ex maptun 1 orginal och 1 steg 3 om det är det man vil ha? Eller får man bara trimmet? Jag har ingen ppc har bara trimmet

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    PPC eller MapTuner är ett verktyg för att bl.a. hantera motorprogram (aka dosa)
    Du lär inte få Maptun program i en PPC eller vice versa.

    Den dosa man har innehåller de program man kan ladda in i sin bils box (aka motorstyrenhet/ECU, förutsätter korrekt VIN)
    t.ex.
    1.) Saab Original
    2.) Trim steg 1
    3.) Trim steg 1 med någon mindre justering eller anpassning
    4.) ...

    Det är ju kanske inte så lämpligt att ha olika program som kräver olika HW i samma box men omöjligt är det ju inte.
    (Jag har själv MapTuner och det är en dosa per bil och grannen har PPC till sin Audi A4 1.8TS)

    Så genom att välja vilket program man vill ladda i bilen kan man alternera efter behov.


    Saknar man dosa kan man ju bara ha ett program per box så då är alternativet flera boxar eller programmera om direkt i boxen om man vill byta.

    Och jag är nog övertygad om att man får det man betalar för i sin dosa.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jojomen i og med at jag har steg 1 men ej nån dosa med orginal sw får jag då et nytt orginal+ny trim eller hur får man den orginala inn annars?

  6. #6
    Så jag kan inte bara sätta i ppc'n i min bil när den suttit i en annan bil, har jag förstått rätt??

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Jojomen i og med at jag har steg 1 men ej nån dosa med orginal sw får jag då et nytt orginal+ny trim eller hur får man den orginala inn annars?
    Jag tror att dosan endast skriver till ECU'n inte hämtar det som finns där först och sedan lägger in.
    Så om du skaffar dosa med något annat program än det du redan har så kommer det att skrivas över.
    Om du får ett originalprogram är upp till leverantören så det får du kolla upp.
    Jag har original samt de steg jag köpt i mina dosor.

    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Så jag kan inte bara sätta i ppc'n i min bil när den suttit i en annan bil, har jag förstått rätt??
    Det skulle jag inte tro men jag har inte använt PPC på mina Saabar och jag skulle heller inte vilja ha ett BSR program i dem.
    Ring eller maila och kolla med BSR, det måste vara det enklaste sättet att få ett korrekt svar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    BSR PPC, MapTun MapTuner, m.fl. liknande handenheter, låser mot bilens VIN. Så det går inte att använda dem mer än till den bilen de är inköpta för.

  9. #9
    Finns det något sett man kan göra för att man ska kunna använda ppc'n i fler bilar än bara till just den som den blir köpt till??

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nej, sannolikt inte. Det är ju liksom tanken att det inte ska gå att göra.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Finns det något sett man kan göra för att man ska kunna använda ppc'n i fler bilar än bara till just den som den blir köpt till??
    Läs §7.1 i forumreglerna.

    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Finns det något sett man kan göra för att man ska kunna använda ppc'n i fler bilar än bara till just den som den blir köpt till??
    Kan man säkert men då skall du ringa och ställa frågan till BSR eftersom det kommer att vara de som hjälper dig om de vill, fast räkna med att det kostar.
    Så frågan är om det är värt besväret eller om du skall lämna den till kommunens återvinning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Tackar för svaren. Får kontakt dom och se vad dom säger.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45
  2. IC Fråga?
    Av Mr 9-5 ÄRO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 18:17
  3. Fråga ang. 9-3 Cab!
    Av Zed82 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 13:34
  4. intercooler fråga å Kedje fråga
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •