Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: 9-3 BioPower rycker lite vid start på E85, bara att leva med?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978

    9-3 BioPower rycker lite vid start på E85, bara att leva med?

    Som rubriken lyder, Saaben (9-3 Biopower 2009) rycker lite när den är kall. Bara knappt 1 minut, men det är ändå väldigt frustrerande. Instruktionsboken säger att den är momentbegränsad vid temp under 50 grader och över 50% E85 i tanken och jag har en känsla av att det har något med problemet att göra. Stiften är nya och de som rekommenderas, bilen är i övrigt välservad och har bara gått 5k mil. Finns det något man kan göra eller är det bara att lära sig leva med det? Uppdatera mjukvaran, är det något som kan hjälpa?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Är den ryckig om du startar den och låter turbon och varvet gå ner lite sen kör iväg eller vrider du om nyckeln och drar direkt?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Prova att tanka 25% bensin och resten E85 när du tankar för att se om lägre Etanolhalt löser ditt problem, just kallstart är väldigt speciellt på E85
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Är den ryckig om du startar den och låter turbon och varvet gå ner lite sen kör iväg eller vrider du om nyckeln och drar direkt?
    Lite ryckig är den fortfarande, men betydligt bättre! Fast det känns som att problemet kommer och går lite så det kan vara slumpen alt lite inbillning med också. Det känns för övrigt som att den är lite värre när det är fuktigt ute, och då kan den till och med rycka lite även om motorn är halvvarm från tidigare körning.

    Hur länge tycker du förresten att man bör stå? Det står något om 10 sekunder i instruktionsboken vill jag minnas, och det räcker iaf inte för någon avsevärd skillnad.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Prova att tanka 25% bensin och resten E85 när du tankar för att se om lägre Etanolhalt löser ditt problem, just kallstart är väldigt speciellt på E85
    Jag glömde skriva att problemet inte finns alls när jag kör på ren bensin! Att blanda mer systematiskt och se var sweet-spoten går vore absolut en lösning, men det vill jag ju helst undvika! Dessutom så är den gränsen 50% om det är momentbegränsningen som är problemet, och det är på tok för mycket! Då får det hellre rycka lite första hundra metrarna


    Anledningen till att jag frågar är framförallt för att jag har en garanti som jag fick med när jag köpte bilen. Finns det en lösning tänkte jag försöka hävda att det är ett fel och åtgärda det på garantin (Trygghansa ska tydligen vara ganska bra att ha å göra med). Alternativt, om någon vet om Hirsch-mjukvara eller liknande löser problemet så kanske detta vore ytterligare en dålig ursäkt för att uppgradera till en sådan

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Nu när de börjar bli kallt ute så står iaf jag alltid tills turbotrycket och varvet har gått ner. jag hade problem förra vintern också men de var bara att den inte starta direkt och så men jag kollade upp de och de var spridarna. För dem som sitter i orginal är inte så jättebra tydligen men kosta på mitt ett par Siemens deka 630cc sen var det problemet löst iaf
    Senast redigerat av gnodan den 2014-11-17 klockan 09:33.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Nu när de börjar bli kallt ute så står iaf jag alltid tills turbotrycket och varvet har gått ner. jag hade problem förra vintern också men de var bara att den inte starta direkt och så men jag kollade upp de och de var spridarna. För dem som sitter i orginal är inte så jättebra tydligen men kosta på mitt ett par Siemens deka 630cc sen var det problemet löst iaf
    Det ska jag testa att göra mer konsekvent när jag tankat etanol igen, tack för tipset!

    Spridarbyte är jag inte så sugen på just nu, men det kommer säkert ändå. Skönt att det finns ett relativt enkelt sätt att lösa problemet om det blir för illa iaf

    Tack alla för hjälpen!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Skriv om de blir någon förbättring eller om du gör nått som löser ditt problem

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Så länge det är varmare än minus 10 grader brukar jag inte ha några problem mer än att den kan gå lite ojämnt en eller ett par sekunder direkt efter start. (Utan motorvärmare).
    Iofs en 9-5 2,3BP -07a men det borde vara samma sak?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Jag har exakt samma symptom som dig på min Aero. Jag brukar låta min stå på tomgång i ca 5 min innan jag kör, då är ryckningarna nästan helt borta.
    En 9-5 BP är verkligen inte samma sak. Helt annat system...
    Det är spridarna som jävlas med dig. Endast ett byte av spridare eller rejäl ultraljudstvätt på dom kan bota symptomet.
    Men de är så pass billiga att ett byte nästan blir billigare än tiden att lägga på en ordentlig tvätt.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag hade lite problem med min 9-3:a i början och misstänkte spridarna. Jag körde på enbart bensin i 1-2 månader och sedan var problemet borta. Misstanken var att det blivit beläggningar på spridarna, men måste isåfall ha tvättats bort av bensinen under en lite längre tid.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Skriv om de blir någon förbättring eller om du gör nått som löser ditt problem
    Det ska jag absolut göra Kanske renar en tank 98 oktan spridare eller vad det är så problemet försvinner av sig självt!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Så länge det är varmare än minus 10 grader brukar jag inte ha några problem mer än att den kan gå lite ojämnt en eller ett par sekunder direkt efter start. (Utan motorvärmare).
    Iofs en 9-5 2,3BP -07a men det borde vara samma sak?
    Ja det är just den ojämnheten jag syftar på! Den har inga problem att starta eller så, utan det känns bara som att den hoppar över en tändning imellanåt.

    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Jag har exakt samma symptom som dig på min Aero. Jag brukar låta min stå på tomgång i ca 5 min innan jag kör, då är ryckningarna nästan helt borta.
    En 9-5 BP är verkligen inte samma sak. Helt annat system...
    Det är spridarna som jävlas med dig. Endast ett byte av spridare eller rejäl ultraljudstvätt på dom kan bota symptomet.
    Men de är så pass billiga att ett byte nästan blir billigare än tiden att lägga på en ordentlig tvätt.
    Till att börja med tror jag inte att motorn mår så bra av att stå på tomgång 5 minuter, sen är problemet ändå bara kvar cirka 30s om jag kör iväg direkt. Så det känns som att man gör det lite väl krångligt för sig då.
    Spridarbyte lär det väl bli för att krama ut några extra hästar på sikt, men problemet är som sagt inte så stort att jag ska göra det i dagsläget.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag hade lite problem med min 9-3:a i början och misstänkte spridarna. Jag körde på enbart bensin i 1-2 månader och sedan var problemet borta. Misstanken var att det blivit beläggningar på spridarna, men måste isåfall ha tvättats bort av bensinen under en lite längre tid.
    1-2 månader på bensin, satan vad tråkigt det låter! Tankade 98 oktan nu för att lindra övergången lite, men den känns fortfarande väldigt trött jämfört med hur den var på etanol. Men tack för tipset, nu när bensinen är så billig kanske man skulle köra mer på det ändå

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Jag hade samma problem. (Med 9-3,an i signaturen) vi körde i massa olika rengöringsvätskor för att rensa bränslesystemet. Bytte till slut spridare i tron om att de var igensatta men det hjälpte inte. Hade tankar på om det kunde vara tändspolarna och allt möjligt.

    Efter ett tag började problemen bli värre och värre. Ryckte mycket längre än en minut och till slut mer eller mindre hela tiden. När den blev så jävlig så tändes till slut motorlampan och det gick att läsa ut felkoder. Visade sig att det var gaslägesgivaren (heter den så?) ute på gasspjället som hade sagt sitt. Finns ingen vajer på de där utan det är en givare vid pedalen som avgör hur mycket du gasar och en till givare ute vid spjället som ska snacka ihop sig om hur mycket du gasar kontrar vad spjället ger så att säga.

    Med nytt spjällhus/givare så är bilen helt och hållet ryckfri igen.

    Vet inte om det är problemet i ditt fall men kan ju vara bra att känna till..
    Senast redigerat av Kongo den 2014-11-19 klockan 20:02.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Jag hade samma problem. (Med 9-3,an i signaturen) vi körde i massa olika rengöringsvätskor för att rensa bränslesystemet. Bytte till slut spridare i tron om att de var igensatta men det hjälpte inte. Hade tankar på om det kunde vara tändspolarna och allt möjligt.

    Efter ett tag började problemen bli värre och värre. Ryckte mycket längre än en minut och till slut mer eller mindre hela tiden. När den blev så jävlig så tändes till slut motorlampan och det gick att läsa ut felkoder. Visade sig att det var gaslägesgivaren (heter den så?) ute på gasspjället som hade sagt sitt. Finns ingen vajer på de där utan det är en givare vid pedalen som avgör hur mycket du gasar och en till givare ute vid spjället som ska snacka ihop sig om hur mycket du gasar kontrar vad spjället ger så att säga.

    Med nytt spjällhus/givare så är bilen helt och hållet ryckfri igen.

    Vet inte om det är problemet i ditt fall men kan ju vara bra att känna till..
    Jättebra att känna till, tack! Det där är ju precis en sån grej som min garanti skulle ta, så det ska kollas upp innan den går ut.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426
    Jag upplever att min 9-3 2.0t Biopower -10 går orent vid kallstart på E85 men endast då motorvärmaren har varit igång.

    Min teori är att någon tempgivare tror att motorn är varmare än vad den är och att motorstyrningen justerar tändning och insprutning för en varm motor. Jag har bland annat noterat att tempmätaren går i botten då motorn startas och motorvärmaren varit igång. Vid kallstart utan motorvärmare så går den bättre men jag tror också att den går "fetare" då.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B Visa inlägg
    Jag upplever att min 9-3 2.0t Biopower -10 går orent vid kallstart på E85 men endast då motorvärmaren har varit igång.

    Min teori är att någon tempgivare tror att motorn är varmare än vad den är och att motorstyrningen justerar tändning och insprutning för en varm motor. Jag har bland annat noterat att tempmätaren går i botten då motorn startas och motorvärmaren varit igång. Vid kallstart utan motorvärmare så går den bättre men jag tror också att den går "fetare" då.
    Intressant! Jag har inte använt motorvärmare speciellt mycket eftersom bilen köptes i Augusti, men det kan säkert stämma! När det gäller vissa sådana här saker kan jag också tänka mig att det finns en viss placebo, och att man reagerar mer på det när man använt motorvärmare just för att slippa en kall motor.

    Bekanta jag pratat med som inte själva kör Saab säger att just Saab varit kända för att rycka lite och ha sig, men det är väl inget de är överrepresenterade för direkt?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Men hur är ryckningarna då? Är de hårda så du hackar själv i sätet när du kör? Rätta mig om jag har fel men om de bara är små så är väl de ganska normalt tror jag eftersom olja och allting är inte vamt och flyter inte lika smidigt när de är kallt. Jag kan ha fel men tror inte att de är något stort problem om den nu går som den ska när den blir varm.

    Hoppas de löser sig iaf

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Men hur är ryckningarna då? Är de hårda så du hackar själv i sätet när du kör? Rätta mig om jag har fel men om de bara är små så är väl de ganska normalt tror jag eftersom olja och allting är inte vamt och flyter inte lika smidigt när de är kallt. Jag kan ha fel men tror inte att de är något stort problem om den nu går som den ska när den blir varm.

    Hoppas de löser sig iaf
    Nej vi snackar om att det känns som att bilen dör under en kort, kort stund (en halv sekund kanske) så det tycker till när den "vaknar till liv" igen. Lite som när man stängde av choken på en gammal motor för tidigt!

    Så kan det förstås vara, men eftersom problemet i princip försvinner när den går på bensin tror jag inte det är det heller. Men det är klart att den inte går helt 100 helt kall, den motorn har jag inte sett än faktiskt!

    Tack!

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om det inte är värre än så skulle jag inte göra något åt det, min -05 med 630 spridare gör det någon enstaka gång, dock inte -07'an som än så länga har originalspridare (hämtar dock 630 till den på Maptun imorgon och lär ju notera om det blir någon skillnad på den fronten)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    farsans 9-5 2,3t beter sig såhär oxå. Inte riktigt lika illa som TS verkar ha, men ändå. Hur blir 630cc spridarna på bensin? går det att köra ändå eller blir det enbart etanol då?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Nä går lika bra på bensin

Liknande ämnen

  1. vänster infällbara elspegeln rycker bara lite
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 15:55
  2. Ryckig start, 9-5 2.0t SC BioPower M07 med Automat
    Av Fredson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 21:26
  3. TCS-problem eller? Bara dör efter två s vid start?
    Av Martin900SET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •