Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: larm urkopplat av förra ägaren Saab 9-5 02

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    larm urkopplat av förra ägaren Saab 9-5 02

    hej, enligt killen jag köpt bilen av så var tydligen batteriet till larmet slut. Han inaktivera larmet till bilen så det funkar ej, någon som vet hur man aktiverar detta igen?
    Och hur man byter batteriet. ? när jag drar ur nyckeln så blinkar larm lampan i bilen. ja har förstått att sirenen sitter vid vänster innerskärm. Men hur om jag nu byter batteri kan aktivera larmet igen?

    trycker jag på nyckeln "lås" två gånger så låter det som att nån sitter i motorhuven och slår på en trumma en gång.
    Senast redigerat av toorp den 2014-11-14 klockan 16:31.

  2. #2
    Det finns en tråd om batteribytet. Några bilder saknas dock.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-00-med-bilder

    Batterier kan man köpa t.ex. på eBay. En del säljer t.o.m. paket med det som behövs just för din bil. :-)

    http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-93-9-...item19e348eaa0

    Inkoppling av larmet görs med testdatorn TECH2. Antingen hos en Saab-verkstad eller av någon här på forumet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nya batterier är troligtvis en av tre åtgärder som behövs.
    Och på -02 så är sirenen inte enkel att öppna.
    Det finns trådar i ämnet och det kommer ny fräsch FAQ i ämnet

    Börja med att ta reda på hur han inaktiverat larmet så du kan aktivera det igen.

    Att lampan blinkar när du tar ur nyckeln är immobilizern som aktiveras
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    ja han sa att det berodde på att batteriet var slut , han sa att han lämna in den för inaktivering så jag misstänker att de koppla in sig och det sitter i mjukvaran.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det finns en tråd om batteribytet. Några bilder saknas dock.
    Den biten jobbar jag på!

    Och batterier kan man köpa billigare i Sverige CR123A har snarlik karaktäristik och fungerar utmärkt, dock får man improvisera lite med lödöronen men det är enkelt.
    Och kondingar köper man billigt på elfa eller liknande, det är brevportot som kommer att kosta mest.

    Aktiveringen svarade Göran på :-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Fast det är den äldre som du enkelt kan skruva upp, denna visar hur han får gå loss med Dremmeln för de nyare modellerna.
    Och man skall INTE ha CR17335SE utan CR17335 (SE lämnar på tok för lite ström) och CR123A fungerar om man själv kan flytta över lödöronen.

    Kondingar som oftast behöver bytas (och som man bör byte när man ändå öppnat enheten)
    1st 220uF 10V (ELFA 67-043-60)
    1st 330uF 25V (ELFA 67-042-10)
    1st 10uF 16V (ELFA 67-002-49)

    Och det tredje man behöver göra är att inspektera lödningar och löda om det som är dåliga och det brukar finnas ett antal.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    okej tack för infon

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Den av-aktivering man brukar göra är att man programmerar om TWICE samt SID till att vara utan Siren, och istället använda vanliga tutan istället. Så man förlorar inte funktionaliteten att bilen väsnas när larmet triggar, men däremot blir man av med ev. kvittens när man låser eller låser upp. Tror iofs det är få som har detta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Den av-aktivering man brukar göra är att man programmerar om TWICE samt SID till att vara utan Siren, och istället använda vanliga tutan istället. Så man förlorar inte funktionaliteten att bilen väsnas när larmet triggar, men däremot blir man av med ev. kvittens när man låser eller låser upp. Tror iofs det är få som har detta.
    Det är något i fram som pluppar till när jag trycker två gånger på lås med fjärren.
    Kan det vara tutan som pluppar till? Låter typ som en siren som absolut har 1% kvar av batteriet. "Plupp " "dunk"

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Det är något i fram som pluppar till när jag trycker två gånger på lås med fjärren.
    Kan det vara tutan som pluppar till? Låter typ som en siren som absolut har 1% kvar av batteriet. "Plupp " "dunk"
    Det är signalhornet som låter när du låser bilen. Om larmet aktiveras blinkar dioden med enkelblink, annars med dubbelblink.
    Senast redigerat av frippe64 den 2014-11-14 klockan 18:25.
    Signaturlös

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Det är signalhornet som låter när du låser bilen. Om larmet aktiveras blinkar dioden med enkelblink, annars med dubbelblink.
    Okaj,

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Om larmet aktiveras blinkar dioden med enkelblink, annars med dubbelblink.
    Nu är jag inte med...?

    Aktiveras som i utlöst?

  14. #14
    Nej, aktiveras som i aktiveras. Kanske skulle jag skrivit att dioden blinkar med enkelblink när larmet är aktivt.
    Signaturlös

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Nu är jag inte med...?
    Om du tar ur nyckeln och lämnar bilen aktiveras startspärren. Detta indikeras med dubbelblink (två blink, paus, två blink, paus ...). Om du låser bilen med fjärrkontrollen finns två alternativ: för bil utan larm fortsätter dioden med dubbelblink och för bil med larm byter dioden till enkelblink (blink, paus, blink paus ...). Detta finns beskrivet i instruktionsboken.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. hitta en gammal mätar film på min förra saab
    Av turbo_joel i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 03:01
  2. Kan man köra med SID, Stereo samt ACC urkopplat?
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 19:27
  3. Urkopplat larm på saab 9000 cde 95
    Av Flanders i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •