Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oljeläckage mellan motor och torped 9-5 2.3t -07

  1. #1

    Oljeläckage mellan motor och torped 9-5 2.3t -07

    Har ett oljeläckage bakom motorn, verkar komma relativt högt upp. Verkar inte vara stort då jag ser absolut ingenting underifrån, men det är rejält kletigt i bakkant vid torpeden. Har CEL pga en O2 sensor som jag inte har hunnit byta. Men den ger inga andra felkoder och går hur bra som helst i övrigt. Inga missljud, inget rassel eller nåt. Min första tanke var att kolla alla slangar, kanske tom vevhusvent iom att den luktar lite illa. Ingen direkt avgaslukt men nära. Kan fanimej inte hitta nåt, känns lite dumt att börja byta slanga på måfå, men det är typ där jag är just nu. Går inte att se nåt läckage varken ovanifrån eller underifrån. Eller så är jag blind.

    Kommer typ härifrån.


    Gäller en 9-5 2.3t Biopower, 07'a med 13k mil. Har ingen aning vilket skick motorn är i förutom att den troligtvis inte servades förra året som den skulle. Den ska in på service denna vecka eller början av nästa men vill fixa detta innan.

  2. #2
    Kolla oljetrycksgivaren, sitter där bakom och brukar kunna läcka.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Börja med att tvätta rent ordentligt om du inte hittar läckan direkt, mycket lättare att hitta innan kladdet spridit sig överallt.
    Tvätta behöver du ju göra ändå, akta generatorn!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage mellan motor och växellåda, 9-5 Aero -05
    Av kingback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 10:57
  2. Oljeläckage som droppar ner mellan motor och låda
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 12:22
  3. Oljeläckage mellan block / topp efter packningsbyte
    Av reez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 17:52
  4. Oljeläckage mellan motor & vxl-låda 9-5 Biopower - Dyrt fel?
    Av Andreas_Lofgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •