Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felkoder? P0010 & p0011

  1. #1

    Felkoder? P0010 & p0011

    Hej, jag har en Saab 9-5 Aero kombi -04 med följande felkoder P0010 & P0011.

    Hittat följande om koderna:
    P0010 - Camshaft position (CMP)·actuator, intake/left/front, bank 1 -circuit malfunction
    P0011 - Camshaft position (CMP), intake/left/front, bank 1 -timing over-advanced/system performance

    Handlaren som jag köpt bilen av tar på sig att fixa detta, men verkstaden som handlaren sagt att jag skall lämna bilen litar jag inte 100% på.
    Vad är det för fel och vad kan jag förvänta mig att de åtgärdar?

    Jag vill ju inte hämta ut en bil med endast "släckta" koder.
    Senast redigerat av vickevire den 2014-11-13 klockan 14:06.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ser att du har använt dig av någon sorts universal-databas för att slå upp felkoderna. I Saab-världen så är många av koderna märkesspecifika. Glöm de beskrivningarna du har hittat, de stämmer inte alls. Det finns inte ens någon CMP på dessa motorer.

    Sedan undrar jag om det verkligen är P0010 och P0011? Kan det ha varit P0100 och P0101?

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Ser att du har använt dig av någon sorts universal-databas för att slå upp felkoderna. I Saab-världen så är många av koderna märkesspecifika. Glöm de beskrivningarna du har hittat, de stämmer inte alls. Det finns inte ens någon CMP på dessa motorer.

    Sedan undrar jag om det verkligen är P0010 och P0011? Kan det ha varit P0100 och P0101?
    I så fall Luftsmassmätaren som antingen inte är inkopplad eller inte fungerar.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Ser att du har använt dig av någon sorts universal-databas för att slå upp felkoderna. I Saab-världen så är många av koderna märkesspecifika. Glöm de beskrivningarna du har hittat, de stämmer inte alls. Det finns inte ens någon CMP på dessa motorer.

    Sedan undrar jag om det verkligen är P0010 och P0011? Kan det ha varit P0100 och P0101?
    Fast P0XXX koder är inte tillverkarspecifika utan generiska och måste följa standarden.
    Vad jag vet finns det dock inga koder alls med P00XX, och felkoder som rör tändning heter P03XX.
    Saab har felkod på CMP t.ex. P0340.
    Senast redigerat av frippe64 den 2014-11-12 klockan 20:22.
    Signaturlös

  5. #5
    http://www.t7trim.se/felkoder - där hittade jag infon ovan. Felkoderna är framsökta med en universalläsare.

    Skulle det hjälpa om jag tar ut koderna med autocom, dvs samma som Mekonomen anv sig av?
    Senast redigerat av vickevire den 2014-11-12 klockan 21:19.

  6. #6
    Återkommer förhoppningsvis med rapport i morgon efter att verkstaden gjort sitt.

  7. #7
    Enligt verkstan så var det en vacumslang som felade, av alternativt sprucken, som orsakade felkoderna ovan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •