Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vilken kylarvätska till OG9-5 2,0t -02 B2x5

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Vilken kylarvätska till OG9-5 2,0t -02 B2x5

    Boken är borta, etiketten är oläsbar på behållaren, vissa skriver du ska ha röd vissa skriver att man ska ha blå innan 06..

    Vad är riktigt?

    Det är en B205 2,0T 2002

    och vilka kan man hälla i ? går Biltema, Mekonomens bra?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Åk till närmsta auktoriserade verkstad så tar de fram rätt grejer till dig. Ingen av de på Biltema och Mekonomen är egentligen rätt väska för din bil. Nej, originalvätskan är inte dyrare, och jämfört med t.ex. Biltemas röda så är den till och med billigare vill jag minnas.

    Vill du vara riktigt noggrann så använder du destillerat vatten när du ska blanda ut koncentratet. Kranvatten innehåller föroreningar som inte hör hemma i motorns kylsystem.

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    får göra det..

    det närmsta jag hitta var
    http://bilelib.com/kylvatska/saab/9-5.html

    dock säger en annan till mig jag har blå och efter 06 är det rött.

    ja får nog åka och kolla.

  4. #4
    Byte till röd longlife-glykol skedde under MY01 så din 02:a har röd, vilket du kan se om du tittar i behållaren.
    Signaturlös

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Åk till närmsta auktoriserade verkstad så tar de fram rätt grejer till dig. Ingen av de på Biltema och Mekonomen är egentligen rätt väska för din bil. Nej, originalvätskan är inte dyrare, och jämfört med t.ex. Biltemas röda så är den till och med billigare vill jag minnas.

    Vill du vara riktigt noggrann så använder du destillerat vatten när du ska blanda ut koncentratet. Kranvatten innehåller föroreningar som inte hör hemma i motorns kylsystem.
    Finns den någon specifikation/klassning som styr? Det borde det göra.

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Den sidan skulle jag ta med en nypa salt, på sidan om motorolja nämner de inte GM-LL-A-025-AA eller GM-LL-A-025-BB alls vilket är viktigt, speciellt för T7
    Bara färgen på kylvätskan säger ju inte mycket
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 020
    Medlem#
    3471
    Finns info på forumet om vilken Gxx glykol som ska användas i våra Saabar beroende på modell. Sök med Google.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, det finns ingen klassning som styr, iallafall inte vad jag kan se i WIS. Dock så finns det ju en originalprodukt som säljs på auktoriserad verkstad, och den är inte dyrare än de som nämns ovanför i tråden, snarare tvärtom. Den är inte blå, och den är inte röd. Undersökte själv vad jag skulle ha för kylarvätska när jag renoverade motorn i våras, och jag kom fram till att det är mycket mer komplicerat än bara "blå" och "röd". Till slut fick man bara ont i huvudet av all information, och jag bestämde mig för att köpa det som inte kan bli fel, alltså GM original. Då vet man att den är bakåtkompatibel med det som fanns i motorn från början, och att det funkar med alla packningar och material i motorn, klarar serviceintervallen utan försämrad funktion etc....

  8. #8
    Ja den är väl snarast orange, och kostar typ 70 kr/litern så det är ju ingen mening att köpa nånting annat.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Finns info på forumet om vilken Gxx glykol som ska användas i våra Saabar beroende på modell. Sök med Google.
    Näe, 3 av länkarna funkar inte, 3 skriver olika och andra vet inte.. du får gärna länka

    det finns några som skriver modellen vilket man ska ha dock är det orange, vissa skriver blanda med blå.

    folk skriver olika.

    jag vill veta modellen till röda som ska vara till min bil.

    vi har ingen saab återförsälajre/verkstad här,
    Mekonomen vet inget. Biltema näe..
    ska det krånglas så ska det göras ordentligt...
    Senast redigerat av toorp den 2014-11-12 klockan 19:23.

  10. #10
    Gm6277m
    Signaturlös

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 020
    Medlem#
    3471
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    förra ägaren har dragit i orange glykol. i boken står det "endast saab godkända röda glykol" jävla bra info de gav..

    sköljer systemet och kommer dra i http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...rad-pa268670sv

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    ***** så dyr den var. Varför skulle man vilja köpa den?

    Den orangea är bakåtkompatibel, men fanns inte när instruktionsboken skrevs. Det bästa du kan göra är att fortsätta köra på den. Köp den hos auktoriserad Saab-verkstad. GM Dex-Cool heter den. Mycket prisvärd och fungerar garanterat bra. Kostar bara en bråkdel av det som du länkade till.

    Edit:
    vi har ingen saab återförsälajre/verkstad här,
    Glömde att du skrev det
    Senast redigerat av Brisse den 2014-11-12 klockan 21:56.

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    vart får jag tag i den orange färgade glykolen som mäter kraven??

    bor i en liten stad så har inte så bra företag

  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    vart får jag tag i den orange färgade glykolen som mäter kraven??

    bor i en liten stad så har inte så bra företag
    Löste sig, fanns en dunk 4l glykol för 150spänn som uppfyller kraven som saab har.

    Oljemagasinet.se

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    till att börja med så kan man nog knappast påstå att en glykol är bakåtkompatibel med allt bara för att det påstås vara det. Det är möjligt att de går att blanda men resultaten brukar vara ganska nedslående. Ska man byta glykol så kan man köpa vilken longlife vätska som helst om man sköljer noga och får ur allt gammalt. Inget roligt att köpa fin orange vätska om man blandar upp det med nå gammalt skitigt. Då är det ju klen vits.
    En vanlig röd longlife fungerar utmärkt även i saab och har man inte det i eller har en väldigt skitig vätska så får man som sagt skölja noga. Det behövs ganska lite av det gamla för att resultatet ska bli annat än rött.

  17. #17
    Enl. SAAB är den nya glykolen bakåtkompatibel med den gamla, det är väl det som avses i tråden, inte att den är bakåtkompatibel med allt. Sen är ju inte Dex-Cool oomstridd, den påstås ha sabbat ett antal motorer.
    Signaturlös

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jo den kanske är kompatibel så det inte händer nåt men hur kul är det att köpa rätt glykol med rätt kulör och sen hälla i den och blanda den med nå annat. Jag kan lova att det knappast är orange längre iallafall. Då kan man lika gärna köpa röd glykol som är lättare att hitta.
    Det finns mycket historier om att glykoler har förstört motorer men jag är aningen skeptisk, det som förstör är väl isåfall att den inte byts enl föreskrifter.

Liknande ämnen

  1. Vilken olja i B2x5?
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2020-08-17, 19:03
  2. Vilken vevaxellägesgivare skall man köpa OG9-5/B2x5
    Av elvenman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-11-16, 21:39
  3. Vilken Kylarvätska till 9-5 2,3t 1998?
    Av alexander.fele i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2016-03-31, 22:55
  4. Vilken kylarvätska till SAAB 9-5 V6 1999
    Av donFabio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 20:06
  5. Vilken typ av kylarvätska?
    Av DillinetZki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •