Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: P1105 wastegatearm avhoppad OG9-5 -99 B205E

Hybridvisning

  1. #1

    P1105 wastegatearm avhoppad OG9-5 -99 B205E

    Hej, jag har suttit en hel del och läst på forumet förut. Men det här får bli min första post.

    Har efterforskat en hel del i problemet men tänkte jag dela med mig om vad jag hittat.
    Köpte nyligen en 9-5a där wastegate armen hade hoppat av men blivit ditsatt med ett nytt clips. Problemet är däremot att det är väldigt dåligt tryck ändå.
    Så jag tog ner downpipen för att ta mig en titt.

    Här är alltså problemet som händer när wastegate armen hoppar av och faller ner och fastnar vid avgasflänsen.



    Min teori är att föregående ägare har använt våld för att få upp ventilen igen (vilken måste lirkas upp) och på så sätt böjt armen något, kan det stämma? Eftersom att wastegate armen ligger före staget som borde vara förspänt? Så får jag på tok för lågt grundladdtryck? Värt att nämna är att jag inte har någon CEL eller glapp i turbon. Borde det räcka med att höja grundladdtrycket till rätt nivå igen?

    Hoppas jag la tråden rätt.
    Mvh Kristoffer

  2. #2
    Som svar på min egen tråd, jag hade ingen möjlighet att trycktesta klockan på 0,4 bar. Så jag spände jag wastegate armen 2 varv förbi att ligga jämns med ventilarmen. Vilket gav ca 2 mm förspänning. Verkar fungera mycket bättre och det är fart i kärran igen.

Liknande ämnen

  1. CE P1105, 9-5 2.0t -2004
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-07-11, 18:21
  2. [LÖST] p1105 OG9-5 -04
    Av schnauzernissen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •