Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Bygga AUX på og9-3 originalstereo

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610

    Bygga AUX på og9-3 originalstereo

    Tänkte dela med mig lite av hur man kan göra för att bygga en egen AUX ingång på original stereon i en og9-3.

    Började fundera lite på hur man skulle göra för någon dag sen och bestämde mig sedan för att göra slag i saken och faktiskt försöka att göra det.
    Nu har jag byggt så att om man inte har någon kabel i AUX kontakten så går stereon automatiskt på radion och så fort man stoppar i något så slår den över på vad man nu pluggar i.

    Kan börja med att lägga upp en lista på det jag behövde köpa.
    Listan blir inte så lång då det enda jag behövde köpa var en 5-polig 3.5mm AUX kontakt, den kostade för övrigt 20kr.
    http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...-stereo-p37154

    Så här ser kopplingsschemat ut på kontakten.
    http://www.pdfdoc.info/connectors/au...101-4-513-0421

    Så nu när jag hade materialet jag hade fått för mig att jag skulle klara mig på utöver självklara saker som lödkolv, kabel osv som jag hade hemma bestämde jag mig för att göra slag i saken och ge mig på projekt snickra stereo.

    Jag började med att plocka av locket och fronten av stereon och började klia mig lite i huvet över vart jag skulle tjuva in mig på kretskortet.


    Efter att ha kikat lite och inte blivit nå klokare så plockade jag av "metall locket" som syns på första bilden för att ta en titt där under.


    Efter att ha funderat en del och mätt runt lite så kom jag fram till att det måste vara bäst att koppla in sig vid dom röda pilarna.


    Så vad jag gjorde var helt enkelt att jag bröt kontakten mellan dom lödningarna genom att "kapa" av förbindelsen på kretskortet med ett rakblad sedan lödde jag på lite kablar.
    Kopplingsschemat jag gjorde ser ut så här.
    Grön= Radiosignal ut höger
    Gul= Radiosignal ut vänster
    Brun= Förstärkare in höger
    Vit= Förstärkare in vänster
    Grå= Jord



    Sen lödde jag på kablarna på kontakten jag köpte.


    Efter lite funderande så kom jag på att längst ner till vänster på fronten vart lämpligast att placera kontakten.


    Lött tillbaka plåten på kretskortet och monterat tillbaka fronten.


    Fick kapa bort lite material för att få plats med kablarna som folk.


    Och så tillbaka in i bilen för att prova, resultatet vart perfekt!


    Så här ser fronten ut nu med den extra kontakten, sticker inte allt för mycket i ögonen.



    Så nu när jag inte har något i kontakten så spelar den upp ljud via radion tack vare den 5-poliga kontakten, så fort det inte sitter något i där så sluter den kretsen och stereon fungerar precis som från fabrik.
    När jag stoppar i en kontakt så bryts förbindelsen till radion och istället så tar den signalen från tex. telefonen, mp3 spelaren eller vad man nu väljer att koppla in och då slår den direkt över på ljudet från den yttre källan istället.

    Om någon funderar över något så är det bara att fråga på!

    MVH// Mokko

    EDIT: Detta går förstås att göra på vilken stereo som helst bara man kan lyckas räkna ut vart radio ut och förstärkare in är någonstans på kretskortet.
    Senast redigerat av Mokko J den 2014-11-11 klockan 20:29.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Snyggt :-)
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tjenare! Går det bra med en vanlig tre polig 3,5 istället? I så fall var kopplar man den? Samt vad menade du med att man skulle kapa förbindelsen?
    Tack på förhand!

  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Om man använder en 3-polig aux kontakt så kommer den fortsätta att spela upp ljud från radion eller vad som nu är aktivt hela tiden, jag har en 5-polig just för att kunna bryta/brygga förbindelsen till dom funktionerna.
    Jag vet att det finns ett annat sätt så man kan använda en 3-polig kontakt men det är långt från optimalt då man antingen måste offra CD-spelarens funktion eller leva med att man kan höra radio/cd lite tyst medans man lyssnar på musik, därav jag satte mig och funderade ut detta sätt då det här fungerar perfekt.

    Det jag menade med att kapa förbindelsen var att jag tog ett rakblad och skar av kopparbanan på kretskortet som i normala fall skickar ljudet och istället bryggade över till aux kontakten så att när det inte sitter någon kabel i aux så bryggas det ihop precis som normalt och så fort jag stoppar i en kabel så bryts förbindelsen så att den börjar spela upp ljud från tex telefonen eller vad man nu har ikopplat.

    Så här om du förstår hur jag menar, kanske inte så bra förklarat.
    Senast redigerat av Mokko J den 2015-03-31 klockan 21:23.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Snygg och smart mod! Funderar på att ge mig på det på min 9-5 -05 men det är en jäkla klump med touchskärm och grejer, kanske kan hi-jacka signalen från den totalt omoderna CD-växlaren i skuffen tänker jag.

  6. #6
    Har gjort exakt som du men radion låter även fast aux kabeln är i. Jag måste starta musiken sen starta radion för det ska låta genom telefonen, blev ingen skillnad när jag kapade av kopparbanan på kretskortet. Vet du vad som är fel? Kan tillägga att det bara låter genom den högra sidan när jag spelar radio och har aux kabeln inkopplad.

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Det enda alternativet är att den ligger kvar och skickar signal den vanliga vägen på högra kanalen trots att du har kabeln i, antingen så har du inte kapat tillräckligt eller så är det något galet med AUX kontakten.

    Du satte dit en 5-polig och inte en 3polig och har kopplat likadant som mig?
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Kollade så om jag hade kopplat allt rätt och det är kopplat som din. Men vad skulle vara fel på Aux kontakten?


    uploadfromtaptalk1430146840815.jpguploadfromtaptalk1430146863469.jpg

  9. #9
    Kan tillägga att jag inte har på "täckplåten" över kretskortet, för när den va där vart det bara värre och kunde inte trycka in stereoenheten helt för då kom det bara ljud på högersidan

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Visst kan man göra så här, men en SAAB-aux kostar ju inte hela världen heller och då får man ju dessutom den lyxiga funktionen att uppspelning av AUX avbryts vid trafikmeddelanden över RDS.

  11. #11
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag kör med följande setup,

    CD-Connect/saab-aux inköpt hos Rubenson industri

    har sedan växlat mellan att ha lite olika blåtandsenheter inkopplade

    tyvärr ger headsetet för låg volym på musiken - men gillar att att det funkar med samtal,



    http://api.sonymobile.com/files/SBH2...c03386a5ec.jpg

    logi_blue.jpg

    de här har ett helt annan ljud för musik
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-04-27 klockan 21:48.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  12. #12
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Aero9.3 Visa inlägg
    Kollade så om jag hade kopplat allt rätt och det är kopplat som din. Men vad skulle vara fel på Aux kontakten?


    uploadfromtaptalk1430146840815.jpguploadfromtaptalk1430146863469.jpg
    Jag kan bara se att du har kapat förbindelsen på den vänstra kanalen och inte på den högra, kablarna ligger lite konstigt på bilden så kan inte riktigt se om det är fallet eller inte.
    Om du bara klipper kopparbanan i kretskortet till vänstra kanalen så kommer den fortvarande spela ljud på högra så du måste göra det även där.

    Titta på dom gula kryssen här så ser du vilka jag menar, ignorera dom röda pilarna jag stal bilden av mig själv.
    Jag ser som sagt att du har kapat där det nedre krysset är men inte på det övre.



    EDIT: Till er övriga som kommer med "bättre" sätt att göra det på, jag gjorde bara det här för att jag tyckte att det var roligt att fundera ut hur man kunde göra för att få det att fungera (inte nödvändigtvis för att det var billigt) och kände bara för att dela med mig.
    Senast redigerat av Mokko J den 2015-04-28 klockan 08:37.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #13
    Jaha okej, konstigt nog så fungerar allt nu när jag isolerade lite bättre men kan höra radion liiite i bakgrunden men det är väl för att kopparbanan inte är kapad på andra sidan. Tack för en grym guide!

  14. #14
    Super bra guida, precis detta jag letat och frågat efter. Blir att inhandla sakerna och följa det du har gjort

  15. #15
    Sladdarna du använde dig av vart fick du tag i dom?? Eller det är skit samma hur sladdarna (färgen på sladden) ser ut??
    Senast redigerat av wilderness80 den 2015-06-07 klockan 09:23.

  16. #16
    Efter man har gjort som du visar här, kan man då fortfarande höja volymen med rattknapparna?? Låtarna på tex mobilen kan man väl inte ändra med rattknapparna??

  17. #17
    Har nu fått i stereon i bilen och allt fungerar hur bra som hälst, går att sänka volymen med rattknapparna. Och när någon ringer hör man personen i högtalarna vilket jag själv blev väldigt imponerad av

  18. #18
    Super nöjd med auxen men när jag drar av sladden från mobilen efter att ha lyssnat på Spotify så hlrs ingenting, den hittar stationen men inget ljud hörs. Vad är det som då är fel?? För radion skulle väl starta när man drog bort exp mobilen?? Har gjort precis som Mokko har beskrivit.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Super nöjd med auxen men när jag drar av sladden från mobilen efter att ha lyssnat på Spotify så hlrs ingenting, den hittar stationen men inget ljud hörs. Vad är det som då är fel?? För radion skulle väl starta när man drog bort exp mobilen?? Har gjort precis som Mokko har beskrivit.
    Drar du ut sladden från mobilen och låter kabeln sitta kvar i?

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Man måste dra ur sladden ur stereon för att den ska koppla om till radion. Brytaren som kopplar om sitter i det nymonterade utttaget i stereon, inte i din mobiltelefon.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Få ur cd ur originalstereo, urmonterad?
    Av Red Devil i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 21:52
  2. originalstereo ng900
    Av djelof i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 14:14
  3. Ska bygga etanolmotor, bygga på turbo el. i-motorn?
    Av -94Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 16:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •