Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Ny bil, MEN! En till törstig 9-5 2.0t

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Okej uppdaterar lite här!

    Ska ta o byta olja + filter imorrn, oljan behöver bytas. På mekonomen finns det ju sån här wynn "oljesludgelösning". Nån som vet om det där funkar eller om det bara är båg? Ett par 100 är väl inte hela världen att kasta bort för lite placebo antar jag, men ändå.

    Var ute och bytte tändstiften och satte dit nya kassetten. Har inte hunnit provköra än.

    Dom som satt där just nu var NGK BCPR6ES-11. Såhär såg dom ut. Vad tkr ni?


  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är rätt typ av stift, men de ska inte vara så mörka om motorn går som den ska. Det ser ut som att den går fett, alltså att den får mer bränsle än den ska ha. Skulle inte förvåna mig om det är din lambda-sensor som är dålig.

  4. #24
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Inga grenrörsbultar som är av? Läckage på avgassystemet innan katalysator?

    Köp 2m vakuumslang med 4mm innerdiameter och byt alla vakuumslangar, billig och enkel åtgärd som gör stor skillnad.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Bytte oljan + filter nyss.

    Hade batteripolen av över natten då jag bytt kassett och tändstift. Varmkörde och körde några mil. Körde några mil i 120 km/h med farthållare, endast jag i bilen utan packning. Då sa SID 0.95 per mil. Så det känns som att det måste vara nåt vakumläck nånstans. Visst den kanske behöver mer tid att adaptera, men ändå.

    Ska leta mera efter vakumläck imorrn när det är ljust. Det där med att byta alla vakumslangar är faktiskt ingen dum idé. Det är en sån här grej man säger att man ska göra men som aldrig blir av.

  6. #26
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Den ska inte behöva adaptera för att få ner förbrukningen. Gör den det så är det något som är fel.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Ang din fråga om lampor till instrumentbelyningen:
    Själv plockade jag loss instrumenthuset till min -98. Där satt lampor även för automatlåda, vilket jag inte hade. Bytte helt enkelt plats på dessa och mina trasiga lampor. Har för mig att det var cirka 3-4st som fanns extra. Antar att det är likadant på din årsmodell. Hoppas att det räcker.
    Utan Saab

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Tack för era svar. Jag ska kolla EVAP, MEN nu har den där jävla tändcylindern lagt av!

    Lyckades får ur skiten, så får åka till saab och beställa en ny imorrn. Jävla taskig tajming!


    Rejser:

    Aha ok det var ju smart! Min helljuslampa funkar inte, så får väl riva skiten och byta lite.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Sådär!

    Då har man monterat cylindern till tändlåset.

    Bytte de där omtalade 4 vakumslangarna under huven. Och vad ser jag? Den som går till dumpen in i nån grej vid torpeden var lös! Har inte hunnit provköra än, men kan det vara en så enkel grej som gör min höga förbrukning?

    Såklart gick den där plastkåpan vid oljepåfyllningslocket sönder i ena clipset vid demontering. Frågan är om man ska köra med den lös (fladdrande) eller ta bort den helt tills man köpt en ny?

  10. #30
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    "Grej vid torpeden" är en magnetventil som styr avlastningsventilen.
    Ja, det kan orsaka hög förbrukning om den slangen lossnat.

    Plastkåpan är mest estetisk. Gör vad du vill med den

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    "Grej vid torpeden" är en magnetventil som styr avlastningsventilen.
    Ja, det kan orsaka hög förbrukning om den slangen lossnat.

    Plastkåpan är mest estetisk. Gör vad du vill med den
    Bilen går bättre nu! Man hör turbon helt plötsligt. Men tycker förbrukningen inte är ok än, ska fortsätta ett tag till.

    Dock tycker jag bilen tvekar lite grann när man gasar på. Kanske är dags för Evap koll nu då

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    tvekar / smårycker lite är nog mera en korrekt beskrivning på vad den gör på fullgas. Provade tjejens 2,3t och farsans biopower 2,3t och bägge 2 går fint under hela registret på fullgas...
    Senast redigerat av Anders1984 den 2014-11-22 klockan 09:39.

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Är stiften fortfarande mörka?
    Testat att köra en sväng med luftmassamätaren urkopplad? Rycker den då också?
    Undersökte du aldrig syresensorn?

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Inte kollat stiften igen. Inte heller kört med lmm urkopplad.

    Kan jag mäta lambdan eller är det tech2 som gäller för att kolla värdena?

  15. #35
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det bästa du kan göra tror jag är att prova en syresensor som du vet fungerar. Du hade ju folk runtomkring dig som äger likadana bilar. Kan du inte fråga någon snällt om du får låna deras ett tag?

    Visst, man kan läsa lambdavärde med Tech2, men det är inte helt lätt att tolka värdena och kunna säga om syresensorn är frisk eller inte.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det bästa du kan göra tror jag är att prova en syresensor som du vet fungerar. Du hade ju folk runtomkring dig som äger likadana bilar. Kan du inte fråga någon snällt om du får låna deras ett tag?

    Visst, man kan läsa lambdavärde med Tech2, men det är inte helt lätt att tolka värdena och kunna säga om syresensorn är frisk eller inte.

    Det har du iof rätt i, kan ju faktiskt låna av nån av deras. Men det superkonstiga är att när jag körbi bilen några mil nyss så gick den helt rent??!! Blandat då, stadstrafik och landsväg. Den kanske bara behövde blåsas ur? ska köra lite etanol i och byta bränslefilter mm. Det är iaf saker som måste göras på denna då jag inte vet när det är gjort sist.

    Ska fortsätta köra som vanligt, så återkommer jag om ryck och förbrukning.

    En fråga på EVAP. Mina blå ser fräsha ut. Men borde kanske kolla dom ändå. Eftersom dom skall gå åt olika riktning får man alltså lossa dom på varsitt ställe och blåsa. Har jag förstått det rätt då?

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Har kört på lite till nu och den funkar faktiskt rätt bra. Troligtvis är det nån motorkudde eller kanske den där momentomvandlaren kass, för när man släpper gasen (som om man tvekar när man gasar) så rycker den till lite i drivlinan känns det som.

    Motormässigt verkar den tveka till lite precis innan 3000 varv, oavsett växel. Precis man hör turbon sätta fart ordentligt.

  18. #38
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    När den är helt frisk så ska den ge fullt flås från 2400rpm och det ska inte finnas någon antydan till tvekan. Det är med andra ord fortfarande något som inte stämmer.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Provade att tanka in 30% etanol innan jag planerar att byta bränslefiltret. Men såg nu att tempen inte riktigt går upp som den ska.. Kanske termostaten blivit rutten? Jag kan ju ha missat detta tidigare iof.

    Fick ut min på saab nu, ska ta o montera i dagarna.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Körde en sväng från sthlm till karlstad, så låg siden på 0,86 ungefär (det är då med 30% etanol i tanken). Hade då kört mellan 90 km/h cirka 10 mil sen 120 km/h i 20 mil landsväg. Inga direkta tok acc utan ganska jämn körning.

    Efter halva resan tände den motorlampan. Tydligen kunde den inte adaptera tillräckligt. Tog bort felkoden och den har inte kommit upp sen dess. Har nu totalt sen nollning av sig och tankning kört 10 mil stadstrafik och 30 landsväg. Förbrukningen ligger på 0.9 enligt SID. När denna tank är slut ska jag bara köra bensin igen för att se om det blivit nån skillnad.

    Idag byttes även kylarvätska, termostat och tempgivare. Nu går mätarn i bilen upp som den ska, dessutom får jag värme utan att ha på max

    Återkommer med mer info senare.


    Om bilen sköter sig utan att strula, så ska jag faktiskt xenonkonvertera med orginalsats. Kanske kan skriva en FAQ om det går snabbt (och billigt) att få tag i delarna. Jag har ju en 03a, så har redan spolningen.

    Ni som har fabriksmonterat xenon MY02-05 eller vad det är, får jättegärna ta en bild på dessa givare som sitter fram och bak, så jag vet hur dom som jag ska jaga rätt på ska se ut.

    Det borde inte vara några problem att besiktiga bilen då allting skall vara korrekt utfört och inprogrammerat i tech2. Dvs spolning, automat höjdjustering samt nån felsökningsgrej va?
    Senast redigerat av Anders1984 den 2014-11-28 klockan 05:41.

Liknande ämnen

  1. törstig 9-5:a
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 22:05
  2. Törstig 9-5 2,0t -05 Chipa??
    Av Wikström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 14:33
  3. Är t8 törstig?
    Av Martin900SET i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 20:54
  4. Törstig 9000i
    Av Christian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 19:23
  5. Överdrivet törstig?
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 02:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •