Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Trim till saab 9-3 -01 150hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    46
    Medlem#
    -

    Trim till saab 9-3 -01 150hk

    Vad finns de för trim allternativ för en saab 9-3 med 150hk motorn? Hur mycket effekt tål växellådan? Har sett att de finns etanol chip att köpa, funkar de även under vintern?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Hej,

    Du har en B205E motor och din turbo är en Garrett T17, exakt samma som 185hk versionen. Ny programvara, 3 tums downpipe och 2,5 efter, större luftrör så kommer du upp till ca 240hk. Ska man mera uppåt så gäller det fler och dyrare delar som ska bytas, det finns inga gränser så vad har du för planer? Växellåda och koppling kommer inte ha problem med denna trimsats så länge dom är i bra skick.
    Senast redigerat av Rollthedice79 den 2014-11-10 klockan 00:07.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    46
    Medlem#
    -
    De skulle va roligt o komma över 200hk gränsen iallafall, har sett att steg 1 trimmet ger 225hk. De skulle räcka bra för mig. Kan bilprovningen säga nått om man trimmar den med 75hk mer än vad det står i papprerna?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Nope,

    Det är nog ingen som har fått backning här på forumet med steg 1 chip och grövre avgas, inte jag i alla fall. Bara se till att få med bra kattor om du skall byta hela systemet så inte avgasvärden och lambda värden sticker iväg med fet/mager gång som resultat.

    Steg 1 med 2,5 RF avgas från kat och bakåt ger en rejäl skjuts och är ganska snällt mot plånboken. Hur som helst behöver man byta avgas någon gång och då kan man lika väl byta till RF. IMHO.

    Trimboxen sätter du lätt in själv genom att plocka bort handskfacket och bakre avgasen byter du lätt själv på mack som lyfter bilen i karossen på en knapp timma. Glöm inte att köpa nya gummiupphängningar.

    Hoppa etanolen då det är lite mer som skall göras då (byte av diverse bränsledelar) och skall du få ekonomi i det är det nog lika bäst att bara köpa en dieselbil istället.
    Senast redigerat av fabbe72 den 2014-11-10 klockan 18:45.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    46
    Medlem#
    -
    En bil av 2001 årsmodell är ju helbilsgodkänd vilket innebär att du inte får ändra någonting.


    De här svaret fick jag av en besiktningsman

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Joni1988 Visa inlägg
    En bil av 2001 årsmodell är ju helbilsgodkänd vilket innebär att du inte får ändra någonting.


    De här svaret fick jag av en besiktningsman
    Jo visst, men om man inte frågar så svarar dom inte.
    Signaturlös

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Man skall inte kasta sten i glashus.
    Ser allt original ut märker de absolut inget.

  8. #8
    När jag besiktigade min frågade besiktningsmannen varför jag hade registreringsbesiktigat bilen med motorändringarna. Han sa att sådant märker de inte i alla fall. :-)
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Vilka förändringar gjorde du? jag är nojig inför min besiktning och jag har bara steg 1 alt annat är standard men vil ha större turbo och mer effekt samt sportavgas

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Vilka förändringar gjorde du?
    Mjukvara i motorstyrdon, större intercooler mm, men även rostfritt avgassystem (som inte dämpar speciellt mycket), chassi, bromsar, ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hehe och dom märkte inte ens? värdt et forsök då

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Hehe och dom märkte inte ens? värdt et forsök då
    Inga kommentarer om avgassystemet, men bromsarna fick positiva kommentarer. Att motorn var ändrad såg han dock i datorn (inte datorn som de ansluter till OBD2, utan datorn ansluten till transportstyrelsens databas).

    Om de upptäcker något (och gör något åt det) beror på personen som besiktigar. Utan registreringsbesiktning kan man aldrig vara helt säker.
    Senast redigerat av Göran Larsson den 2014-11-11 klockan 09:46.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Eco-trim till SAAB (9-3, 99, 2.0T, T4)
    Av benis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 19:59
  2. Trim till 1.9TID 150Hk
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-04, 19:14
  3. Trim Saab 9000 2.0t 150hk -92?
    Av J.Bjork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 19:42
  4. Trim till saab 9-5 2.3t
    Av kimpis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 02:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •