Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 95 av 95

Ämne: Dålig radiomottagning NG9-3 SC > -07

  1. #81
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Okej jag tycker det är helt klart värd att införskaffa nya antennkablar nu finns ju inte en av kablarna vilket är synd lch just ena kaneln finns knappt att köpa begagnat heller
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  2. #82
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    104
    Medlem#
    9095
    Ja, då väcker man väl upp en gammal tråd..
    Har precis köpt en 9-3 SC -10, som idag fick solfilm monterad av Mr Cap. Eftersom jag precis köpt bilen, kan jag inte svara på hur radiomottagningen var innan solfilmen, men på vägen hem, upplever jag att den inte är riktigt vad den borde! Min 9-5 (också med solfilm) är parkerad bredvid, och den har täckning på önskad kanal medan 9-3:an inte har det!

    Som jag förstår av ovan, kan nu alltså dagens montering av solfilm påverkat, och då är nästa fråga, hur kan det lösas! Det pratas om antennförstärkare och montera antenn i fenan! Vad rekommenderas, för jag kan knappt vara den ända som råkat ut för detta under de 7 åren som denna tråden vilat..

    // Johan
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  3. #83
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Det sitter inga eftermarknadsprodukter i cigarrettändaruttaget? Typ gps, laddningsuttag till USB osv.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-11 klockan 19:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    104
    Medlem#
    9095
    Nej, ingen extrautrustning är inkopplad..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-11 klockan 19:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hade själv samma problem på en S60 med inbyggd gps jag köpte på firma, bad dom tona i samband med köpet, solfilmen var metalliserad och antennen för gps satt monterad original i hatthyllan precis innanför rutan, efter toning blev det mer eller mindre noll kontakt med satelliter, tog jag antennen utanför bilen så voila klockren signal, valde att inte bråka då jag fått bra pris på både bil och tillbehör, utan flyttade antennen till utrymmet för bromsljuset högst upp, som inte var tonat, problemet var löst i det fallet.
    Nu vet jag inte om antennen för radio på Saab är integrerad i rutan och man inte kanske kan kringå det på något vis, då jag på min 9-3 cab har ju "gammal variant av antenn" med spröt.
    En sak vet jag dock som gammal radiohandlare, om du har dålig signal in hjälper inte förstärkare i det fallet, den förstärker bara den dåliga signalen, men har du hyffsad signal kan den hjälpa till samt få radion att hålla kvar din förvalda kanal längre bort från sändaren.

  6. #86
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Antennen på Saabarna är integrerade i rutan.
    Säkerställ att kontakterna, både till radion och rutan inte har någon oxid och sitter fast som dem ska.
    Diversityförstärkare förbättrar signalen, har det på alla Saabarna(og95(sedan/kombi), ng95, ng93)

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #87
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kolla felkoder, man kan få sjukt många på NG9-3.

    Har nollat många på min sedan jag köpte den efter jul.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Är en gammal tråd men jag testar o ställer frågan här Jag bytte HU till en enkel din på min 9-3 2008. Köpte ett iso adapterkablage, skulle vara till 9-3 utan slutsteg. Har premium 150 men jag skulle ändå plocka ur original slutsteget och sätta in ett eftermarknads 4 kanals slutsteg. Problemet jag fick var att när jag bytte HU så blev FM mottagningen katastrofal, hittar inga kanaler med seek funktionen, ställer jag in station manuellt så får jag in stationen med så dålig mottagning så det inte går att lyssna på. Kollade Mitt ISO adapterkablage, har ingen sladd in till RmtEnable (stift 6) är det den som är remote till antennförstärkaren? För isåfall så behöver jag dra en kabel till den så den får ström när bilen är igång.

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Dålig radiomottagning på ng9-3 SC Aero -12

    Jag har dålig radiomottagning när bilen är kall. När bilen(kupen) är varm är det bra mottagning.
    Var felsöker jag?
    Bilen är 9-3 SC Aero NG MY-12 med GPS.

  10. #90
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Jag vill minnas att man kan läsa signalstyrka med Tech2.

    Man kan misstänka en antennförstärkare som strular.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #91
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Gissning: Det är dålig mottagning så länge du har rutvärmaren på bak, och den går på automatik så den är på när bilen startar kall. Testa att stänga av rutvärmaren.

  12. #92
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Även dåligt avskärmade kina LED-ramper kan ge brus/störningar på radion när de är igång

  13. #93
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Gammal tråd men jag har ungefär samma problem.

    Bytt från standardenheten till Nav.
    2xAdapter för antennen.
    Kabel 6 klippt och inskarvad på 12. (Eller det var tvärt om?)

    Radiomottagningen: 26%
    Tar bort skarven = ingen mottagning
    Sätter i förra stereon = bra mottagning

    Vad missar jag?

  14. #94
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Originalt (lednings-)opplegg for audio er at pinne #6 går til audioforsterker og vekker denne, og pinne #12 er "triggerspenning" til antenneforsterker.

    Originalt opplegg for audio m/nav er at pinne #6 går til en krimp som fordeler spenning til både forsterker og antenneforsterker.

    Så jeg vil tro at det ved denne ombyggingen, uten nytt ledningsopplegg, er ledning #12 som skal klippes og så skjøtes sammen med #6. Da vil det ikke bli (godt) radiomottak når radio settes tilbake.

    Så kan det se ut som, om jeg leser tråden din, at det kanskje er to problemer her.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #95
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Tror det är så jag gjort men ska kolla imorgon.
    Två problem säger du?

Liknande ämnen

  1. Dålig radiomottagning Kenwood OG9-5
    Av Ante75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-12-06, 17:59
  2. Dålig radiomottagning NG9-3 SC -06 <
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 18:17
  3. Dålig radiomottagning OG9-5
    Av Micke O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 09:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •