Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: byte av kylarvätska.

  1. #1

    byte av kylarvätska.

    Hej.

    Tömde hela systemet på kylarvätska i går då det antingen aldrig blivit bytat av tidigare ägare eller var det för många år sedan. Efter att jag tömt och hält i nytt så har motorlampan tänts, brukar den göra det efter att man tömt hela systemet och sedan fyllt på med ny kylarvätska??

    mvh Henrik

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    vilken bilmodell?

  3. #3
    Oj glömde skriva det. Det gäller en 9-3 aero 01:a

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, motorlampan ska absolut inte tändas bara för att du bytt kylvätska. Går motorn varm efter ett tag eller?

  5. #5
    Läs ut felkoden istället för att spekulera.
    Signaturlös

  6. #6
    Ville bara se ifall det gjorde det för innan jag tömde systemet lös ej lampan men gjorde det efter bytet. Så jag vill se om fler hade haft det så eller det kunde va något annat. Allt är normalt annars för utom just lampan som tändes.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Allt är normalt annars för utom just lampan som tändes.
    Nej. Lampan tänds inte utan anledning. Det finns alltså något annat som inte är normalt. Läs ut felkoder.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Okej då vet jag...blir att kolla upp det hela.

  9. #9
    Blir att hålla koll på lampan nu några dagar framåt. Va hemma hos mina föräldrar och ställde bilen på deras infart som lutar neråt ett par timmar. Startar bilen och kör hem och märker då att lampan har slocknat, körde en runda lite senare och fortfarande släkt. Kan det va så enkelt att där varit luft i systemet som nu har släppt som kan ha varit orsaken till att lampan tändes från början??

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Blir att hålla koll på lampan nu några dagar framåt. Va hemma hos mina föräldrar och ställde bilen på deras infart som lutar neråt ett par timmar. Startar bilen och kör hem och märker då att lampan har slocknat, körde en runda lite senare och fortfarande släkt. Kan det va så enkelt att där varit luft i systemet som nu har släppt som kan ha varit orsaken till att lampan tändes från början??
    Nej!
    Luft i systemet och bilens lutning har inget med det att göra. De bara tillfälligheter.

    Hur beter sig motorn när lampan lyser? Laddar fint? Rycker när du gasar?
    Händer det på varm eller kall motor? Vacum slangar är nog en bra ide att se över. Men läs ut felkoderna för det blir så mycket lättare för nån här att hjälpa dig.
    Annars kan man bara gissa vild och inget annat.

  11. #11
    Koppla upp bilen med tec2 och fick fram givaren som sitter precis ovanför dumpventilen. Så har knackat lite på den och rättat till kontakten och släckte lampan. Så skulle den börja lysa igen får jag byta givaren, men ska även kolla över några av slangarna för ren säkerhets skull.

Liknande ämnen

  1. Byte av kylarvätska 9000
    Av Wolf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 01:15
  2. Byte kylarvätska 900ng
    Av mortimer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •