Blir det märkbar skillnad på effekt, karaktär på ladd, motor eller nåt annat?
/Dave
Fixade till rubriken lite... /Moderator
Blir det märkbar skillnad på effekt, karaktär på ladd, motor eller nåt annat?
/Dave
Fixade till rubriken lite... /Moderator
Senast redigerat av Vfr den 2014-11-08 klockan 15:14.
T7-ventilen är pålitligare och mycket billigare.
Det beror lite på hur man menar med funktion. Internt fungerar den (T7) ganska annorlunda där brickan är fjäderbelastad åt ena hållet istället för att tvångsstyrd åt båda hållen som T5-ventilen är. Däremot är nog den upplevda funktionen av användaren väldigt mycket densamma, förutom mindre hål i plånboken och ett mera bekymmersfritt bilägande.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Med T7 ventil får man/kan få att ventilen smattrar om man står still och gasar och även ibland när man kör sakta på låga växlar. Tror detta gick att "laga" via mjukvara?
Min kan knäppa lite på tomgång vid kallstart har jag märkt
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Okaj då vet jag... Blir till o flasha ny databox som jag moddat med värdena för styrning av T7-MV o löda lite kablage. Har alla delarna hemma. Allting som ger ett mer problemfritt SAAB-ägande är jag för!
/Dave
Hallå.
Smattret går att få bort med lite justering i mjukvaran. Gjort på två bilar nu.
Ändra i laddtrycks mappen. Även om det står 0,0bar vid tomgång så försöker den uppnå det. Vanligtvis brukar det vara vakuum på tomgång. Justerar man ner till ex -0,50 - -0,80 så försvinner smattret.
MVH Nurmi