Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Återställa urkopplad airbag OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240

    Återställa urkopplad airbag OG9-5

    Jag köpte en 9-5 2005 där airbagen på passagera sidan är urkopplad kan man återställa den själv genom att ta bort motståndet som sitter där eller måste man in med tech2 och aktivera den oxså ?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det är en detalj jag inte skulle snåla på, åk till en Auktoriserad verkstad och få det korrekt gjort av någon som vet.
    Allt annat vore dumsnålt

    Motståndet sitter säkert där för att ersätta airbagens motstånd, och TECH2 krävs känner jag inte till och har inte orkat läsa om det finns med i WIS
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sitter airbagen alltid kvar? Jag har för mig att den även monterades ur helt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Hej,

    På og9-5 så sitter airbagen normalt kvar.

    Det är inte speciellt dyrt att koppla tillbaka airbagen på aukt verkstad.

    Som jag har förstått det så måste verkstaden rapportera urkoppling/inkoppling av airbag till korrekt myndighet.
    Detta för att tex utryckningspersonal ska ha korrekt information om ditt fordon när dom ska rädda ditt liv.

    /Mattias
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240
    Det blir bara att åka till mechanum och be dom återställa airbagen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162
    Hiitade ett papper från Saabverkstad där det stod att även bältesträckaren på passagerarsidan var urkopplad inte bara airbagen. Någon som känner till om det verkligen är så. Verkar logiskt att inte bältet skall dras åtvid en krock om man t.ex har en barnstol fram. Om det är så är det samma ide´med ett motstånd som gör att man kan återställa utan alltför mycket jobb och kostnad
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Det är ju upp till den som beställer jobbet att bestämma vad som ska göras misstänker jag. Vissa låter airbagen sitta kvar efter urkoppling, andra tar bort den. Samma sak gäller bältessträckaren. Varje person väljer nog själv hur man vill göra. Står det på pappret att sträckaren kopplats ur så har den troligen blivit urkopplad. Om den är inkopplad nu eller inte är ju svårare att veta.

    Liten airbaghistoria: En kompis bad Volkswagenverkstaden i samband med service koppla ur och ta bort passagerarairbagen på sin Passat. När han hämtade bilen stod det på kvittot att airbag var urkopplad, men det stod inget om att airbagen var borttagen. Då killen bakom disken sa att airbagen garanterat var borttagen ändå, utan att kunna bevisa det (mekanikern som gjort jobbet inte gick att få tag på) så fick verkstaden akut ta in bilen i verkstaden igen och kolla hur det låg till. Givetvis så satt airbagen kvar...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162
    Har plockat bort klädseln på B stolpen och bältesträckaren är kvar och ansluten vilket också stämmer med vad TECH2:an visade. Det är lite skrämmande att det verkar vara lite så där med hur noggranna Saab var med detta. I dokumentet från Saab i Stockholm Akalla (en av landets då största Saab verkstäder) står det ordagrant "passagerarsidans krockkudde kopplas ur samt att säkerhetsbältet för passagerarsidan har bytts ut". Det fanns heller ingen anmälan till Transportstyrelsen om att endast en airbag var i funktion. Dekaler för att upplysa om borttagningen fanns dock på plats.......
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Med tanke på bilarnas ålder och antal ägare som de oftast haft vid det här laget så skulle jag inte lita på några dekaler. Det är 9 skruv och ett par kontakter och ta ned handskfacket och kontrollera om kontakten är inkopplad eller inte så det är inte direkt några konstigheter om man är osäker

    Det register som Saab Automobile en gång i tiden hade över vilka airbags som var urkopplade och inte är nog inte mycket och hänga i granen längre skulle jag tro. Den 9-5 jag nyss ägde stod det då inget i registreringsbevis om att airbag på passagerarsidan skulle vara urkopplad, snarare tvärt om. Det enda som stod var att bilen var utrustad med passagerarairbag.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Guran ng900T Visa inlägg
    Har plockat bort klädseln på B stolpen och bältesträckaren är kvar och ansluten vilket också stämmer med vad TECH2:an visade. Det är lite skrämmande att det verkar vara lite så där med hur noggranna Saab var med detta. I dokumentet från Saab i Stockholm Akalla (en av landets då största Saab verkstäder) står det ordagrant "passagerarsidans krockkudde kopplas ur samt att säkerhetsbältet för passagerarsidan har bytts ut".
    Tech2:an kommer alltid att visa den ursprungliga konfigurationen oavsett urkopplingsstatus, eftersom konfigurationen blir låst efter den första konfigurationen. Det går alltså inte att med Tech2 avgöra om någon airbag eller bältessträckare är urkopplad, eftersom detta görs genom att använda airbagmotstånd. Detta förfarande gäller såvitt jag vet alla Saabar som kräver urkoppling/inkoppling på verkstad. I vissa Saabar byter man bälte (jag tror det bara är ng9-3), men bältessträckaren (och sidoairbag) kopplas såvitt jag vet inte ur om man följer instruktionerna.

    Så för min del låter det som de följt Saabs instruktioner korrekt (frånsett pappersarbetet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Med tanke på bilarnas ålder och antal ägare som de oftast haft vid det här laget så skulle jag inte lita på några dekaler. Det är 9 skruv och ett par kontakter och ta ned handskfacket och kontrollera om kontakten är inkopplad eller inte så det är inte direkt några konstigheter om man är osäker

    Det register som Saab Automobile en gång i tiden hade över vilka airbags som var urkopplade och inte är nog inte mycket och hänga i granen längre skulle jag tro. Den 9-5 jag nyss ägde stod det då inget i registreringsbevis om att airbag på passagerarsidan skulle vara urkopplad, snarare tvärt om. Det enda som stod var att bilen var utrustad med passagerarairbag.
    Vid korrekt urkoppling enligt Saabs instruktioner sitter det en varningsdekal om att airbagen bara får kopplas in av auktoriserad personal på passagerarairbagen. Vilket inte är så konstigt eftersom man kan ställa till det för sig om man inte vet vad man pysslar med, kanske inte så mycket spränga airbagen utan mer att man tänder SRS-lampan eller att dekalen om att den är urkopplat felaktigt blir kvar vilket kan ge farliga situationer.

    Registren finns kvar hos Orio och Transportstyrelsen, men denna information har aldrig skrivits in i regbevisen. Saken är i sin ordning, passagerarairbagen finns ju kvar i bilen, och för räddningspersonal är den fortfarande potentiellt farlig oavsett om den är inkopplad eller inte, den är fortfarande en PU (pyroteknisk enhet) med explosionsmöjlighet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Lånar denna tråden. På grabbens 9-5 og -02 sitter en lapp på sidan av instrumentbrädan där det står att passagerar airbagen är urkopplad. Jag plockade bort handsfacket och såg airbagen. Den hade två kontakter, en i varje ände. Men var ser jag om den är urkopplad? Det var svårt att följa kablarna.
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Du bör inte pilla på den om du inte vet vad som står i service-meddelandet om hur man ska koppla i och ur krockkudden.

    Anledningen är dubbel, dels finns en risk för att man utlöser den om man kopplar fel, vissa av kontakterna är av en speciellt kortslutande variant och kopplar man i och ur finns en risk om man inte tar kontaktdonen i rätt ordning, dels för att bristande överensstämmelse mellan etikett, transportstyrelsens register och inkopplingsstatus på airbagen kan bli livsfarligt.

    Är urkopplingen riktigt gjord ska det sitta en fet etikett som säger "WARNING This airbag module may only be reconnected by authorized service personal", troligen på på airbagen-modulen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag har inte tänkt att koppla ur något. Jag försökte bara se vart det är urkopplat
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Ok, leta efter etiketten. Den är c:a 3x5cm stor och gul, sitter den där?

    Kabeln ska vara urkopplad nära själva kudden. Det bör vara gul eller orange färg på alla inblandade kontaktdon, så du borde ha en gul kontakt fram till nära airbagen som sitter fastsatt med ett buntband i ett närliggande skruvat metallfäste (vet inte var, har inte servicemeddelandet, men jag ser innehållet i urkopplingssatsen) och som slutar i ett dummy-motstånd av detta slag:
    5207923.jpg

    Sitter det en sladd med en gul kontakt instoppad i airbagen är den troligen inkopplad trots att den inte borde vara det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Tack för svaret. Då är den fortfarande inkopplad trots att det står på på sidan om instrumentbrädan att den inte är det.
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det finns en liten möjlighet att urkopplingen ska ske någon annanstans, men jag tvivlar.

    Nästa fråga vad som står hos Orio och Transportstyrelsen (båda har register på det), om hela urkopplingen är fejk eller en oauktoriserad återinkoppling?

    Sannolikt bör man skicka den till en Orio-auktoriserad verkstad och be dom ställa både bil och register i rätt läge.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Saab 900 94- urkopplad airbag m.m
    Av merten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 12:39
  2. [LÖST] Återställa SRS AIRBAG 9-3 1999
    Av hempa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 11:35
  3. Urkopplad airbag, kan kan koppla in själv?
    Av Travis i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 22:32
  4. Kontollera om airbag verkligen är urkopplad!
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 14:22
  5. Urkopplad passagerar airbag
    Av gringubben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •