Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Turbotryck inställning Saab 9000 aero -93.

  1. #1

    Turbotryck inställning Saab 9000 aero -93.

    Hej! Har en Saab 9000 aero -93. Turbon slutar att ladda cirka fem mm innan mätaren går på rött, när jag också får uppfattningen att bilen inte har den prestandan som den ska ha så ringde jag Saabverkstaden för att boka en tid för att ställa in laddtrycket till 1.03 bar. Har fått information om att turbon skall ladda 1.03 bar vid maxtryck, då sa killen jag pratade med att laddtrycket inte gick att justera. Stämmer det eller är turbotrycket justerbart på bilen?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Det stämmer att laddtrycket inte går att justera, det gör man via mjukvaran i ECU. Det kan vara en mängd olika orsaker till att den inte laddar som den skall göra.
    Om man skall felsöka laddtryck så börja med att köp en laddtrycksmätare med graderad skala, finns överallt från 150:- och uppåt. Utan en sådan är det inte lönt att hålla på.
    Det jag först hade börjat med är att kontrollera grundladdtryck, dvs laddtrycket med magnetventilen inaktiverad. Sök på detta på forumet så hittar du hur man gör.
    Kontrollera ALLA vaccumslangar! Kontrollera att stången till Wastegate inte har hoppat av. Kontrollera att magnetventilen fungerar som den skall, byt till nya tändstift,
    byt eller prova en annan DI kassett, prova med en annan ECU, kontrollera att bromsljuskontakten fungerar som den skall (bilen går bara på GLT om bromsljus är på)
    kontrollera farthållarens funktion ( bilen går bara på GLT med farthållaren aktiverad) Kontrollera alla anslutningar till intercoolern.
    Där har du lite att börja med eller iaf de vanligaste orsakerna till felaktigt laddtryck.Info kring allt detta hittar du enkelt här på forumet om du söker.
    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Koni dämpare bak 9000 Aero inställning
    Av mickius i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 21:25
  2. Saab 9000 Cse -1997 -Ljusbild, Inställning
    Av turbo-tobbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 15:54
  3. saab 9000 "Aero" 98 Tappat turbotryck!?
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 11:06
  4. Underlig tomgång, hackar och pyser ut turbotryck. Saab 9000
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 22:54
  5. 9000 Aero turbotryck
    Av SaabMatte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •