Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 Aero , inget oljebyte på 3000 mil.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64

    Saab 9-5 Aero , inget oljebyte på 3000 mil.

    Hej !

    Var och tittade på en 9-5 Aero idag, 03:a

    Senaste vevhusventilationen, men verkar inte fåttt något oljebyte på 3000 mil, inget slammer från kedjan ännu, går fint och tight i övrigt.

    Vad säger ni, något man vågar köpa, köra ett par snabba oljebyten på ? första 17 000 milen är den ordentligt servad, och jag vet den mest gått pendlarmil efter det, och oljan var mörk men såg inte så jättesvart ut.
    Dvs är skadan redan skedd eller går det att "stoppa" eventuell vidare försämring och rullat på ett par tusen mil till med täta oljebyten ?
    /Shogo

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Det behöver inte alls betyda att det hänt något med motorn men varför chansa när det finns hur många andra 9-5Aero som helst att välja bland.
    Personligen (jag byter olja var 1000e mil) skulle jag åka hem direkt när jag upptäcker en sådan sak.

    Har ägaren slarvat med oljebyten vilka andra saker har ägaren också slarvat med som du inte upptäckt än?
    Det enda du vet är att det blir du som får ta konsekvenserna.

    Ett annat alternativ är förstås att utgå från att dt kommer att hända överraskningar med bilen och pruta hårt. Förstås förutsatt att du gärna mekar med bilen.

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2014-11-05 klockan 09:50.

  3. #3
    Serviceintervallet är ju 3000 mil så det är väl egentligen inget problem?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Serviceintervallet är ju 3000 mil så det är väl egentligen inget problem?
    På en 03:a?
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Serviceintervallet är ju 3000 mil så det är väl egentligen inget problem?
    Ska man vara petig gäller det årsmodeller -04 och framåt, bilen TS pratar om borde ha 2000 mil eller 1 år (det som inträffar först) som service- och oljebytesintervall.

    Som Per är inne på är ju en ägare som slarvat med skötseln kanske inte den man helst köper en bil av, men det är ju som allt annat: Är prislappen rätt kanske det är värt en chansning.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ska man vara petig gäller det årsmodeller -04 och framåt, bilen TS pratar om borde ha 2000 mil eller 1 år (det som inträffar först) som service- och oljebytesintervall.
    ... eller oftare vid körning i kallt klimat, fuktigt klimat och/eller många korta körningar. Många slutar tyvärr att läsa efter de ser "XXXXX km".
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av shogo Visa inlägg
    Hej !

    Var och tittade på en 9-5 Aero idag, 03:a

    Senaste vevhusventilationen, men verkar inte fåttt något oljebyte på 3000 mil, inget slammer från kedjan ännu, går fint och tight i övrigt.

    Vad säger ni, något man vågar köpa, köra ett par snabba oljebyten på ? första 17 000 milen är den ordentligt servad, och jag vet den mest gått pendlarmil efter det, och oljan var mörk men såg inte så jättesvart ut.
    Dvs är skadan redan skedd eller går det att "stoppa" eventuell vidare försämring och rullat på ett par tusen mil till med täta oljebyten ?
    Om inte annat så är det ett prutargument ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ska man vara petig gäller det årsmodeller -04 och framåt, bilen TS pratar om borde ha 2000 mil eller 1 år (det som inträffar först) som service- och oljebytesintervall.

    Som Per är inne på är ju en ägare som slarvat med skötseln kanske inte den man helst köper en bil av, men det är ju som allt annat: Är prislappen rätt kanske det är värt en chansning.
    Aha, ursäkta, jag utgick från min bil.. Var det en annan olja rekommenderat för en 02 jämfört med 05?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ska man vara petig gäller det årsmodeller -04 och framåt, bilen TS pratar om borde ha 2000 mil eller 1 år (det som inträffar först) som service- och oljebytesintervall.

    Som Per är inne på är ju en ägare som slarvat med skötseln kanske inte den man helst köper en bil av, men det är ju som allt annat: Är prislappen rätt kanske det är värt en chansning.


    Hej !

    Priset var nog ok även med tanke på avsaknaden av service senaste 4 åren, men framförallt så säger magkänslan nej nu när jag låtit det marinera lite, Jag tror som sagt eftersom den ändå inte lät illa att man ev kunde stoppat vidare slitage och köra på några tusen mil. Men det är något man alltid har med sig att den går långt utan korrekta oljebyten. Letar vidare på en annan kärra
    /Shogo

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inget laddtryck OG9-3 Aero st2 E85
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 13:39
  2. Saab 95 Aero -01 - Inget tryck i motorn längre
    Av Ekengoeswild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 00:33
  3. Ang oljebyte på min Saab 9-5 Aero Sedan Årsm -00
    Av håckepåcke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •