Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Funktionstesta larm på 9000 -97. Går det?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Funktionstesta larm på 9000 -97. Går det?

    Osäker på mitt larm på min bil och undrar hur jag funktionstestar det eller går det ens? Det är ett orginallarm från SAAB såkallat VSS?.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Vill du bara se att det funkar o låter så borde det väl räcka med att ha bilen larmad o öppna förardörren med nyckel..
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Om det är VSS du vill testa, så är det enklaste att, efter att du stängt av bilen och tagit ut nyckeln, vänta 10 minuter och sedan försöka starta den igen. Om din VSS funkar, så ska den kicka in och bilen dör nästan direkt efter att den startat.

    Det är så jag oftast märker att jag har VSS, dvs bilen har stått olåst ett tag och man försöker starta den varpå den dör nästan direkt.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    För att testa VSS räcker det väl med att slå av tändningen, ta ur nyckeln och öppna förardörren, då slår väl VSS in tidigare än 10min?

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Sid Visa inlägg
    Vill du bara se att det funkar o låter så borde det väl räcka med att ha bilen larmad o öppna förardörren med nyckel..
    Självklart hade det gått men mitt dörrlås har varit utsatt för inbrott insåg jag idag, hänt under föregående ägares tid med bilen. Svårt o byta dörrlås? Kan man ta låscylindern från bakluckan o sätta i dörren? Skiter faktiskt i nyckelöppning i bakluckan. Har ju fjärren plus knappen i dörren...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    För att testa VSS räcker det väl med att slå av tändningen, ta ur nyckeln och öppna förardörren, då slår väl VSS in tidigare än 10min?
    Jag hade för mig att det var en tidsgräns också, men jag kan ha fel. Hsh, gör man som jag skrev så kommer garanterat VSS att kicka in om man har det. Det skadar ju dock inte att testa som du beskriver först - dör bilen så har man sparat 10 minuter av sitt liv..
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  7. #7
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Dra ner rutan, ta ur nyckel, stäng dörren och larma. Ta sedan en nyckelknippa och skramla inne i bilen. Då bör larmet gå. På så vis märker du ifall glaskrosssensorn funkar iaf.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Har bilen nivåvakt eller vad man kallar det, larma och hissa upp ena sidan med en domkraft som när du byter däck. Det kanske bara är nyare som har rörelsesensor, men i så fall kan du vinka lite in i en öppnad ruta när bilen är larmad. Eller stanna kvar i en larmad bil, såklart.

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Larmet funkar!!! Testade o låsa upp på passagerarsidan o öppna utan o larma av. Kunde inte avgöra hurvida det var tutan eller om det var larmsirenen som ljöd dock. Är det larmsirenen som ljuder tre ggr vid bakluckeöppning? Om det är det så har jag funkande siren o då återstår bara o lösa min konstant lysande diod...

  10. #10
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Jag hade för mig att det var en tidsgräns också, men jag kan ha fel. Hsh, gör man som jag skrev så kommer garanterat VSS att kicka in om man har det. Det skadar ju dock inte att testa som du beskriver först - dör bilen så har man sparat 10 minuter av sitt liv..
    Antingen har jag läst det i instruktionsboken eller här på forumet, VSS aktiveras 30s efter att man dragit ur nyckeln ur tändningslåset och 2 minuter efter att man larmat av bilen.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Är det larmsirenen som ljuder tre ggr vid bakluckeöppning? Om det är det så har jag funkande siren o då återstår bara o lösa min konstant lysande diod...
    Jag har för mig att det är det. Och detta tutande går även att programmera bort med en Tech2 när man ledsnat på att väcka grannarna mitt i natten.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

Liknande ämnen

  1. Funktionstesta xenonkit utan bil?
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 16:53
  2. Funktionstesta Hallgivare Saab NG900. Hur gör man?
    Av rybbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 16:45
  3. Larm 9000
    Av varaderon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 23:24
  4. Funktionstesta en T5-box?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •