Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Problem vid kallstart (E85)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Problem vid kallstart (E85)

    Hej!

    Har nyss etanol konverterat min bil (9-5 aero -05 automat)
    Spridare och mjukvara.

    Har testat bilen relativt mycket efter konvertering och första problemet var massiva misständningar på höga varv (över 5000)
    Åkte in på felsökning.
    Kollade bränsle och luft som såg bra ut.
    Dock hade jag ett mycket dåligt batteri som misstänktes vara boven i dramat.
    Köpte ett nytt och misständningar försvann.
    Men ett problem som kvarstår är att vid kallstart så går den inte på alla cylindrar de första 20-30sek.

    1: startar och tomgången är bra
    2: lägger i backen och motorn börjar hacka som om den går på 3 cylindrar.
    3: 20-30 sek senare går den som den ska

    Hade gärna vänt mig till Robban men vill inte störa han på semestern.

    Så tankar kring detta?

    Mvh Oskar
    9-5 aero aut-05

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Är problemet enbart kopplat till e85 eller har du samma problem på bensin?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är problemet enbart kopplat till e85 eller har du samma problem på bensin?

    Mvh
    Har bara kört på e85 efter konverteringen.
    Hade aldrig samma problem innan.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Vilka stift har du satt i efter konverteringen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Vilka stift har du satt i efter konverteringen?

    7es

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Häll i 10-20L BF så blir du nog av med problemet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Häll i 10-20L BF så blir du nog av med problemet.
    Så inte köra på 100% E85?
    Måste ju gå att köra på enbart etanol.
    Älskar den extra kraften som konvertering gav

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är klart du ska kunna köra 100% E85. Funkar inte det så är något fel på antingen motorn eller mjukvaran du lagt in.

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Lite generellt så får BP bilar en karaktär som gamla förgasarbilar med kallstart. De blir lite luriga/oroliga/klena första sekunderna (20-30) innan de fått lite värme. Men de bör inte bluddra och gå orent, framförallt inte gå på tre burkar om det nu är så.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Lite generellt så får BP bilar en karaktär som gamla förgasarbilar med kallstart. De blir lite luriga/oroliga/klena första sekunderna (20-30) innan de fått lite värme. Men de bör inte bluddra och gå orent, framförallt inte gå på tre burkar om det nu är så.
    Kan inte svära på att den går på 3 men den går såpass illa att den dör om jag försöker köra iväg innan den "lugnat sig"
    Det går inte heller att ge någon gas.
    Svårt att beskriva hur den går.
    Som du säger efter 20-30 sen är problemet som bortblåst.

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Såg att du bytt spridare. Siemens 630 deka antar jag? De har lite luriga egenskaper på låglast. Kanske kallstartsmapparna inte är ordentligt kalibrerade för de nya spridarna?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Såg att du bytt spridare. Siemens 630 deka antar jag? De har lite luriga egenskaper på låglast. Kanske kallstartsmapparna inte är ordentligt kalibrerade för de nya spridarna?
    Nej inte Deka, det är modifierade original spridare från 9000 och 900.
    880cc

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Där har du kanske svaret. Kan man lita på att de spridarna fungerar speciellt bra? Tveksamt.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Där har du kanske svaret. Kan man lita på att de spridarna fungerar speciellt bra? Tveksamt.
    Dom är flödestestade så dom levererar det som utlovas.
    Som sagt, enbart problem vid kallstart.
    Den levererar som den ska i övrigt.
    Har testat flera 100-150 repor och en 100-200 repa.
    Tiderna pekar på 275-280hk.
    Om inte spridarna fungerar borde den inte gå bra tider?

  15. #15
    Min bil har iofs deka 630cc spridare, men den går alldeles utmärkt direkt efter start på E85, märker ingen skillnad jämfört med bensin.

    Får du rätt adaption? Enligt Mackan funkar kallstart bäst när adaptionen är korrekt, för min bil fick han justera mappningen till mina spridares specifika flöde för att det skulle bli rätt.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det jag snackar om är spridarnas noggrannhet på låglast, vilket är något helt annat än maxflöde, och det har ingenting med bilens max-prestanda att göra.
    Stora spridare har svårt att dosera rätt mängd bränsle på tomgång och låglast, men kan fungera alldeles utmärkt sen när man gasar lite mer.
    När man mappar så måste man dessutom veta spridarnas dödtid, minsta tillåtna pulsvidd, och linjäritet. Normalt så använder man sig av ett datablad från tillverkaren. Tror knappast någon sådan information finns tillgänglig för dina modifierade spridare. Det blir lite som att skjuta från höften när man mappar en motor som har spridare med okända egenskaper.

    Har sett liknande symptom på bilar där det sitter spridare som är billiga kinakopior. Dåliga kallstartsegenskaper och ibland orolig tomgång. Efter byte till mer seriösa spridare av bra kvalitet så försvinner problemen helt.

    Förstår inte riktigt varför folk snålar med spridare. Det är en extremt viktig komponent och maxflöde är nästan den minst intressanta egenskapen hos en uppsättning spridare. Det finns så mycket mer än bara deras maxflöde som har betydelse för hur bra motorn kommer gå.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Min bil har iofs deka 630cc spridare, men den går alldeles utmärkt direkt efter start på E85, märker ingen skillnad jämfört med bensin.

    Får du rätt adaption? Enligt Mackan funkar kallstart bäst när adaptionen är korrekt, för min bil fick han justera mappningen till mina spridares specifika flöde för att det skulle bli rätt.
    Adaptionen visar 85% vid start

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det jag snackar om är spridarnas noggrannhet på låglast, vilket är något helt annat än maxflöde, och det har ingenting med bilens max-prestanda att göra.
    Stora spridare har svårt att dosera rätt mängd bränsle på tomgång och låglast, men kan fungera alldeles utmärkt sen när man gasar lite mer.
    När man mappar så måste man dessutom veta spridarnas dödtid, minsta tillåtna pulsvidd, och linjäritet. Normalt så använder man sig av ett datablad från tillverkaren. Tror knappast någon sådan information finns tillgänglig för dina modifierade spridare. Det blir lite som att skjuta från höften när man mappar en motor som har spridare med okända egenskaper.

    Har sett liknande symptom på bilar där det sitter spridare som är billiga kinakopior. Dåliga kallstartsegenskaper och ibland orolig tomgång. Efter byte till mer seriösa spridare av bra kvalitet så försvinner problemen helt.

    Förstår inte riktigt varför folk snålar med spridare. Det är en extremt viktig komponent och maxflöde är nästan den minst intressanta egenskapen hos en uppsättning spridare. Det finns så mycket mer än bara deras maxflöde som har betydelse för hur bra motorn kommer gå.
    Tack för en bra förklaring.
    Specen på spridarna utöver 880cc har jag ingen aning om.
    Vet att många köpt dessa spridare och har inte hört något negativt om dom
    Fick pris på ett paket som var otroligt bra.
    Litar helt enkelt på att leverantören och på att produkten (mj och spridare) levererar.
    Finns det någon risk med dåliga kallstart egenskaper eller är det bara "störande"?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Finns mycket att läsa om moddade spridare. Här är ett exempel: http://injectordynamics.com/wp-conte...ingDrilled.pdf

    Det betyder ju såklart inte att det faktiskt är just ditt problem, men det kan vara en felkälla. Jag hade nog väntat ut semestern och kontaktat Robban.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    [QUOTE=Hyvens;1326092]Finns mycket att läsa om moddade spridare. Här är ett exempel: http://injectordynamics.com/wp-conte...ingDrilled.pdf

    Det betyder ju såklart inte att det faktiskt är just ditt problem, men det kan vara en felkälla. Jag hade nog väntat ut semestern och kontaktat Robban.[/QUOTE

    Japp, blir att invänta Robban

Liknande ämnen

  1. Problem med kallstart 9-5 2,3t -02
    Av Mikka528 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 17:40
  2. Problem vid kallstart 9-3 2,0t
    Av columbus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 12:42
  3. Problem vid kallstart.. 9000 2.3i
    Av shadow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 17:35
  4. Problem vid kallstart..
    Av CH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •