Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: saab 9-5 aero missljud??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    saab 9-5 aero missljud??

    Tja, Har en saab 9-5 aero 01 som rullat 31000mil.

    När den går på tomgång kan man höra ett lätt gnissel ljud. Inget knack eller rassel utan ett gnissel som från ett o smörjt cykel hjul typ.
    Det är inte speciellt högt och man hör det inte om man sitter i bilen utan man måste nästan stå på passagerarsidan fram och ha örat vid hjulet för att höra det. Annars smälter det in rätt bra med motorljudet.
    När man väl har kört ett tag och stannar för att lyssna är ljudet borta nästan som att bilen behöver bli varmkörd för att låta perfekt.
    Då går den fint och jämnt helt tyst.

    Mycket som är gjort på bilen så tar lite av det senaste.
    bland annat blev Motor genomgången vid 21/23tusen mil.



    15000mil Transmissionskedja/-rem BYTE (kedjesats + packning O-ring osv)

    21000mil Motor genomgången + Spännrulle / brythjul / clips / rem. samt bränslefilter och andra filter

    23000mil 4st kolvringsats 8 vevstakslager & PKN.sats Turbo.

    28000mil Nytt spjällhus + lite vakuum slang och tändstift.


    Antar att det är ett löphjul eller lager som sitter löst / är dåligt. Men remmen byttes för 10k mil sen iaf.


    Någon som kan tipsa om något ställe som lyssnar och lokaliserar missljud till ett rimligt pris? eller någon som vet en verkstad som gör byte av alla lager och löphjul + multirem billigt.
    Med andra ord en kunnig saab mek i stockholm's området.
    Senast redigerat av Aer0 den 2014-11-06 klockan 02:03.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ljudet du beskriver skulle kunna vara ett löphjul, eller lager i vattenpump, ackompressor, generator som gnisslar.

    Som svar på saker som kan kosta dyrt om man kör sönder är ju kolvar, vevlager ja, egentligen det mesta i motorn. Så det säkraste om man inte vill åka på de kostnaderna är att inte köra alls. För saker kan gå sönder.
    Finns ju inga garantier på en bil som gått närmare 30 tusen mil.

    Du undrar över "dolda" delar som skall bytas? Den enklaste för dig att kontrollera framtida servicepunkter borde vara att skaffa ett serviceschema och kika vad du har framför dig. Många delar byter man dock bara när de ger upp så att säga.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Ljudet du beskriver skulle kunna vara ett löphjul, eller lager i vattenpump, ackompressor, generator som gnisslar.

    Som svar på saker som kan kosta dyrt om man kör sönder är ju kolvar, vevlager ja, egentligen det mesta i motorn. Så det säkraste om man inte vill åka på de kostnaderna är att inte köra alls. För saker kan gå sönder.
    Finns ju inga garantier på en bil som gått närmare 30 tusen mil.

    Du undrar över "dolda" delar som skall bytas? Den enklaste för dig att kontrollera framtida servicepunkter borde vara att skaffa ett serviceschema och kika vad du har framför dig. Många delar byter man dock bara när de ger upp så att säga.
    Okej men vad jag fattar det som byttes brythjul och kolvar / vevlager/rem för 8000mil sen kan det redan vara så att dom är på väg att ge upp ? och motorn blev genomgången då också.
    Visst det finns inga garantier men känns som man bytt rätt mycket i bilen dom senaste 10000milen. Okej det är långt men känns som motor delarna bör hålla längre än stötdämpare och bromsskivor ?
    att inte köra är ju inget alternativ, Vad kostar det att fixa ett löphjul? om det nu vore det och vad kostar det ca sen om det rasar ? borde det inte va billigare men en ny motor ? har sett att många går för typ 5000

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Jag kan inte svara för vad som är gjort eller inte med din bil. Men efter vad du skriver är det bara ringar som är bytta. ( vevstakslager???

    T7:an kolvar är alltid på väg att ge upp...


    Jag förstår inte riktigt vad det är du oroar dig över och vad som är problemet med din bil. Går den så går den. Sköt service och underhåll. Mer kan du inte göra.
    Löphjul går på någon hundralapp att köpa, plus eventuellt arbete. Kan inte sia om vad det skulle kosta om det rasar, beror ju på vad det tar med sig i haveriet. Men antagligen remmen iallafall.

    Varför ska du köpa ny motor?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Om man lyssnar noga så har iallfall min bil en massa olika konstiga ljud för sej, det viner och ylar och rasslar och knackar, och ändå tror jag inte det är något direkt fel på den, det är väl så en motor låter.

    Jag brukar vrida upp musiken lite extra när jag kör, och skulle nåt paja så får jag väl laga det...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Jag kan inte svara för vad som är gjort eller inte med din bil. Men efter vad du skriver är det bara ringar som är bytta. ( vevstakslager???

    T7:an kolvar är alltid på väg att ge upp...


    Jag förstår inte riktigt vad det är du oroar dig över och vad som är problemet med din bil. Går den så går den. Sköt service och underhåll. Mer kan du inte göra.
    Löphjul går på någon hundralapp att köpa, plus eventuellt arbete. Kan inte sia om vad det skulle kosta om det rasar, beror ju på vad det tar med sig i haveriet. Men antagligen remmen iallafall.

    Varför ska du köpa ny motor?
    Tycker bilen går som en klocka och har inga andra problem. mycket är ju bytt som sagt finns kvitton för ca 40k från ägarna mellan 2009-2013. Men man har läst mycket om folk som inte bytt kamkedja och sen fått pröjsa rejält eller skrota.

    Det ända "fel" är just gnissel ljudet från motorn. Har läst lite i andra trådar om folk med 9-5 or och gnissel ljud och verkar vara deras löprulle som behöver skruvas åt eller remmen som rör sig i sid led för att den är slak och orsakar oljud.
    Verkar kosta ca 1000kr för hela satsen och 1-2000 i arbetskostnad. Men tycker remmen och hjulen borde hålla längre än 10000mil då dom byttes vid 21000 mil.

    Sen blev det rätt rörigt med massa frågor men vad jag mena var om det fanns någon viktig service återgärd som man lätt glömmer bort och kan bli en dyr följd.

    Något som vore perfekt är någon verkstad i Stockholm's området som är extra kunnig på 9-5 med missljud. typ en inspektion av kamkedja multiremmen osv till ett rimligt pris så man blir lite klokare

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Om man lyssnar noga så har iallfall min bil en massa olika konstiga ljud för sej, det viner och ylar och rasslar och knackar, och ändå tror jag inte det är något direkt fel på den, det är väl så en motor låter.

    Jag brukar vrida upp musiken lite extra när jag kör, och skulle nåt paja så får jag väl laga det...
    Haha ja du man har ju hört andra bilar med linkade ljud när man är på macken och tankar. får se om motorn mår bättre av lite Castrol edge 0W ist för w5 för ljudet försvinner efter varmkörning precis som om något behöver smörjas upp.

  8. #8
    Vad sitter det för motor i bilen, en V8?
    Jaja, återigen en snubbe som nödvändigtvis ska leta fel på sin nya 10000 kronors bil.
    Signaturlös

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Vad sitter det för motor i bilen, en V8?
    Jaja, återigen en snubbe som nödvändigtvis ska leta fel på sin nya 10000 kronors bil.

    I loled...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Vad sitter det för motor i bilen, en V8?
    Jaja, återigen en snubbe som nödvändigtvis ska leta fel på sin nya 10000 kronors bil.
    Det va lite därför jag starta tråden. Ville veta om det va värt att fixa i förebyggande syfte eller bara vänta och betala när det händer. Verkar kosta 10-15tusen kr för byte av kedja och det kostar ju fan en beg motor + montering.

    Ifall verkar det vara som att något hjul multiremmen/drivremmen eller vattenpumpen. Men tycker det är konstigt att ljudet försvinner när motorn blir varmkörd. Dessutom borde varit bytt för 8000 mil sedan då jag hitta kvitto på rem / spänn rulle & brythjul.

    10000? köpte inget renoveringsprojekt direkt . Dom för 10k är ju knappast full utrustade och stötdämparna bak är alltid slut. Eller så har glidskon till försterhissen gått eller vrf inte spricka i framrutan

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Citat Ursprungligen postat av Aer0 Visa inlägg
    Det va lite därför jag starta tråden. Ville veta om det va värt att fixa i förebyggande syfte eller bara vänta och betala när det händer. Verkar kosta 10-15tusen kr för byte av kedja och det kostar ju fan en beg motor + montering.

    Ifall verkar det vara som att något hjul multiremmen/drivremmen eller vattenpumpen. Men tycker det är konstigt att ljudet försvinner när motorn blir varmkörd. Dessutom borde varit bytt för 8000 mil sedan då jag hitta kvitto på rem / spänn rulle & brythjul.

    10000? köpte inget renoveringsprojekt direkt . Dom för 10k är ju knappast full utrustade och stötdämparna bak är alltid slut. Eller så har glidskon till försterhissen gått eller vrf inte spricka i framrutan
    Köper du en begagnad motor så är ju allt i den begagnat..
    Dvs så är det stor risk att kedjetransmissionen behöver bytas iaf...
    Bättre kanske då att veta att det är friska prylar i motorn än att stoppa i något gammalt för samma pengar eller mer...
    Tycker iaf jag; -)
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

Liknande ämnen

  1. Missljud vid kedjan Saab og9-3 aero -00 17.000 mil
    Av Henkrik92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-05-31, 22:08
  2. Missljud bak, Saab 93 Aero 2005
    Av Ek4n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 11:15
  3. Missljud saab 93 aero
    Av StorStark i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:11
  4. Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02
    Av victorious i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 23:38
  5. Saab 9-5 aero -01 missljud?
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •