Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Problem med släpvagnskontakten, ng9-3 2012

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Hej,
    Tack för bra svar här.
    1) Allt monterades av WAFAB i Karlstad, då de sålde bilen till mig. Eftermontering som de tog 5400 kronor för. Lokala verkstaden här i Rönninge (där jag nu bor konstaterade att orginalkontakten i bilen, som WAFAB monterade, hade mycket korta stift, de var c:a 5 mm kortare än på andra kontakter. Vi tittade på ett antal olika och bytte för säkerhets skull ut den mot en ny.
    Bilen levererades utan drag enligt vagnkortet, har lagt en länk nedan eftersom jag fortfarande inte lyckats knäcka koden att få dit bilder...
    https://www.dropbox.com/s/ou7mf60wgb...82%29.pdf?dl=0
    2) Vi har testat med utrustning (box med anslutning in i bilen), och den indikerar emellanåt, inte alltid! Har man boxen kopplad så kan man ha bakljus i kanske 30 sekunder, sen kommer en drop på någon sekund. Bromsen funkar alltid. Blinkersen är väldigt snabb, höger försvinner ibland. Sedan blir det mörkt, dvs det kommer inte fram någon ström.
    Lyckas som sagt inte få tag på WAFAB i Karlstad, tystnad råder...

    Jag gör nog som så att jag mäter upp allt, på egen hand med multimeter och ser om jag hittar några skummiteter, annars blir det väl att göra om hela installationen... fast då får någon annan än WAFAB göra det.

    Ånyo, tack för goda råd här
    Tor

  2. #22
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Får du identifisert pinnene i kontakten, og dermed pluggen, i elsentralen (skjema i post #7), skal jo disse gå fra 13 pins pluggen til 7 pins kontakten slik:

    #1 (27L, venstre blinkers) til pinne #1;
    #2 (33, tåkebaklys) kan ikke tilkobles til dette, se tabell;
    #3 (jord) til pinne #3;
    #4 (27R, høyre blinkers) til pinne #4;
    #5 (13R, høyre parkeringslys) til pinne #5;
    #6 (30, bremselys) til pinne #6;
    #7 (13L, venstre parkeringslys) til pinne #7.r
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Hej och tack för all information och goda råd.
    Mätte upp och det är inte alltid det kommer ström.
    Har ånyo kontaktat WAFAB i Karlstad, krävdes att jag skrev ett brev till VD för att försäljningschefen skulle höra av sig. Nu lägger han ansvaret på mig.... Seriöst företag. Jag kontaktade dem för att få råd, men de svarade inte, jag kontakade dem igen och meddelade att jag skulle låta felsöka på den lokala verkstaden. De hittade att handsken hade för korta stift. Nu menar WAFAB att jag genom detta orsakat problemen (som fanns när WAFAB installerat kroken).
    Nåja, man blir ju lite luttrad här... Till slut fick jag information om att jag skulle lämna in bilen till en SAAB verkstad i Stockholmsområdet (Hedins bil i Segeltorp). Jag har bett WAFAB kontakta dem så att inga problem uppstår, men vi får väl se hur det går. Bilen skall in 8/12, så jag får väl köra runt med en julgran så länge hängande bakom bilen :-)

    Ånyo, tack för goda råd här.

  4. #24
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Trist å høre hvor mye problemer du har fått med dette, men nå ordner det seg vel.

    I (verste) fall en løsning blir å montere 13 pins kontakt, ledningssett P/N 12785959, og du skal benytte slepet med 7 pins tilkobling, så har Saab en 13 - 7 pins overgang, P/N 12798675, ref. http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saa...Dragkrok/Alla/.

    Om nå virkelig oppkobling er som på tabellen, så ser det jo nesten ut som det kan være feil med slepevognsmodulen.

    Lykke til.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Hej,
    Tack för goda råd, hoppas dock slippa worst case scenariot... men, man vet ju aldrig.

    Tor

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Hej. Har nu haft bilen hos Hedins i Segeltorp och efter en ominstallation, eller vad som nu gjordes, så fungerar allt som det ska.
    Tänk om WAFAB hade kollat installationen före jag hämtade bilen, vad mycket enklare det blivit för mig som kund.
    Till alla som funderar på att köpa bil från dem, tag er i akt och var beredd att tillbringa många timmar bakom tangentbordet och i telefonen.... Det är inte lätt att vara kund hos bilförsäljningen...
    Tor

Liknande ämnen

  1. Vinterdäck 2012.
    Av Perponken i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 16:02
  2. 9-3 2012?
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 12:12
  3. Lossade kablar ur släpvagnskontakten?
    Av Trash_bd i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 01:12
  4. Nya 9-3 2012 VS nya s60
    Av Skyldig i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 08:33
  5. Kopplat laddström till släpvagnskontakten
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •