Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Problem med släpvagnskontakten, ng9-3 2012

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23

    Problem med släpvagnskontakten, ng9-3 2012

    Hej. Har en 9-3 Ttid4 SC 2012. När jag köpte bilen monterade bilförsäljaren dit ett drag (Westfalia) och släpvagnskontakten. Lånade ett hyreslägenheter, och upptäckte att blinkersen hade en konstig frekvens samt att positonsljusen inte lös. Trodde detta berodde på dålig kontakt.
    I fredags köpte jag ett sprillans nytt släp. Samma problem som tidigare, fast nu är det intermittent, alla lampor kan fungera ett tag, sen dör all belysning, blinkersen blinkar iofs med väldigt snabb frekvens och bromsljusen fungerar ibland. Det är inte LED belysning. Jag har testat släpet på andra bilar också, och då fungerar det perfekt. Inte helt pigg på att behöva köra till Wafab i Karlstad då jag bor i Stockholm..
    Någon som har något bra tips?
    Tor

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Problemet kan selvfølgelig ha en annen årsak, men det er utgitt to Technical Service Bulletins som gjelder 9-3 og elektriske problemer ved installasjon av dragkrok.

    Den ene er Nbr. 03-08-351, utgitt Augusti 2003:
    Berörda bilar
    Vissa Saab 9-3 (9440) M03- med dragkrok och där bilen används tillsammans med en släpvagn som har 7-poligt kontaktdon.

    Bakgrund
    13-polig anslutning för släpvagn är en ny standard som ger användaren många fördelar, bland annat möjligheten att koppla släpvagnens strömförbrukare till separata anslutningar som är anpassade till högre strömförbrukning och att kunna ha både dimbakljus och backljus på släpvagnen. Saab 9-3 Sport Sedan (9440) är byggd enligt denna standard. Släpvagn med 7-polig anslutning kan anslutas via en adapter.

    Vid användning av en släpvagn med 7-poligt kontaktdon kopplad enligt något av följande alternativ

    • all yttre belysning är kopplad till antingen stift 5 eller 7 i det 7-poliga kontaktdonet.

    • extra strömförbrukare (till exempel värmefläkt) är inkopplad via släpvagnens anslutningar för belysning (stift 5 eller 7 i det 7-poliga kontaktdonet).

    blir belastningen för hög i bilens bakre elcentral och i elektronikmodulen för draget. Detta resulterar i att elektroniken slår till och från vilket innebär att släpvagnens belysning blinkar.

    Den andre er Nbr. 351-2662, utgitt Februari 2007
    Berörda bilar
    Saab 9-3 M03- utrustade med dragkrok

    Bakgrund.
    På grund av processproblem har det förekommit lack på stiften på dragets styrenhet. Bilen tror då att släp är kopplat trots att inget släp är monterat vilket kan medföra nedanstående symptom.
    Vid kundklagomål ska följande åtgärd utföras.

    Symptombeskrivning

    Hög frekvens på körriktningsvisare.

    Parkeringshjälpen (SPA) fungerar inte.

    En som monterte dragkrok selv, fikk symptomer som dette. Han hadde fått bøyd en pinne i en kontakt ved tilkobling av dragkrokmodulen til el-sentralen bak (UEC).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Hej Norrbagge :-),

    Inser att min rättstavning skrivit "hyreslägenheter", istället för Hyrsläp...

    Tack för ett utförligt svar här. jag har fått en 7 polig koppling monterad av WAFAB i Karlstad.
    Som jag tolkar ditt svar så måste jag koppla om i alla släp, som jag tänker använda, då det sitter en 7 polig kontak på bilen. Men om jag hade haft en 13 polig kontakt med adapter, så borde det ha funkat, eller hur.
    Tyvärr är det pass 35 mil till Karlstad, så att åka tillbaka och få det åtgärdat är väl knappast att tänka på.
    Får kontakta dem och se hur jag går vidare.

    hälsnignar
    Tor

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    du ska naturligtvis prata med den som satte på draget och de kan i sin tur hänvisa dig till en verkstad på närmare håll som de i sin tur betalar.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei Tor.

    Ettersom jeg jo ikke visste om bulletinene var direkte aktuelle for ditt tilfelle, kopierte jeg ikke opp den delen av Nbr. 03-08-351 (litt kostbar skal man jo være ) som beskriver hvordan man kan rette opp problemet. Når det nå viser seg at dette med 7 - / 13-pol (kanskje) er årsaken til problemet ditt, legger jeg ved resten av bulletinen, som da gjelder to forslag til løsning.





    Etter min mening bør WAFAB sende deg det materiellet du trenger, i fall du utfører arbeidet selv, ikke minst ettersom de har levert deg et slep med en kontakt som Saab allerede i 2003 mener er "gammeldags".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Hej.
    Tack, tar med detta i min konversation.
    Men, jag tror inte att det är släpet det beror på (kommer inte från WAFAB utan från REKO trailers), då jag har testat 10 st olika släp, och alla beter sig på samma sätt. Vi har kollat på olika andra bilar, även SAAB, och där fungerar släpen bra...
    Indikation med "Felsökningsbox" på kontakten i bilen ger att det inte finns någon blinkers på höger sida och emellanåt så försvinner positionsljus och bakljus.
    Jag letade också lite på olika forum och hittade att det skulle finnas en säkring i bagaget på position 8, men i min säkringsdosa är denna tom, dvs det finns inte ens stift för att sätta en säkring.
    Är det någon som har tillgång till hur inkopplingen borde varit gjord, dvs någon instruktion från SAAB. WAFAB, som iofs har sålt SAAB tidigare, kanske inte har haft tillgång till detta och kopplat som man trodde att man skulle koppla.
    hälsnignar
    Tor

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan tillägga att släpet är sprillans nytt och funkar jättebra på andra bilar.
    Tor

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei.

    Skjema for övriga marknader (ikke US/CA):

    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Tackar och bockar. Ser att detta är 13 polig, på min bil satte WAFAB dit en 7 polig kontakt. Har du möjligen ett schema för detta också?
    Med hopp om en bil som klarar av att dra släp utan problem med ljusen :-)

    Tor

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hei.

    Det har jeg desverre ikke - kun den for US/CA, som er en fempins og helt annerledes.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Okej, tackar så mycket ändå, vi får låta bli att koppla in en 5 polig lösning här :-)
    Tor

  11. #11
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Hej, grundproblemet är nog att det monterats 7-polig kontakt, som bilen EJ är konstruerad för.
    Det första man bör kolla är: Sitter det en styrbox till släpkontakten (Art nr: 12803356) i den bakre elcentralen, om inte så kommer det nog aldrig att fungera rätt.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Hej Browan,
    Hur ser man att styrboxen är monterad, jag kan ta bild på hur det ser ut i min elcentral, men det vore mumma om någon kunde ta en bild på sin, där det sitter monterat rätt.
    Tittade in i min central tidigare och noterade att säkring 8 inte var monterad, och enligt instruktionsboken så var denna för släpvagnskontakten.
    Hälsnignar Tor

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Det ska sitta en sådan här i bakre elcentralen: http://www.bildelsbasen.se/?link=ite...st_id=28186196

    Så här ser elcentralen ut med monterad styrbox: http://www.bildelsbasen.se/?link=ite...st_id=22600131
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Hej
    Ser likadant ut bak i min bil, men säkring nummer 8 är inte monterad... kan det vara detta som spökar?
    Vet inte om denna länken funkar, jag lyckas inte lägga till en bild... även om jag är inloggad.

    https://www.dropbox.com/s/90llgzsgt4...HY881.jpg?dl=0

    Om man får igång belysningen på släpet (dvs man har stängt av bilen, och kopplat in allt, startar och sedan väntar en stund...) så försvinner belysningen när man lägger i drive läget... Som jag tidigare nämnt så fungerar alltid bromsljuset, blinkern fungerar oftast, men går med för hög frekvens.
    Kan det vara så att det är något fel i boxen?

    Har förgäves försökt få tag på WAFAB i Karlstad för att komma med råd, men de verkar inte direkt vara intresserade av att supporta här....

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av uabtorw Visa inlägg
    Ser likadant ut bak i min bil, men säkring nummer 8 är inte monterad... kan det vara detta som spökar?
    Det är normalt att säkring 8 inte är monterad. Det enda den används till är att säkra av +30 (konstant 12V) till den 13-poliga kontakten om man vill ha konstant 12V i kontakten. Normalt vill man inte det (dumt med konstant 12V i en anslutning utanför bilen) men om man t.ex. vill ta ström från bilen för att hålla igång något i en husvagn kan man montera säkring 8.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Tack Göran,
    Då var detta utklarat! inte säkring 8 alltså.
    Får fundera vidare och jaga WAFAB....
    Åter till 7 och 13 polig. Browan skriver att bilen inte är konstruerad för en 7 polig kontakt. Är det någon annan som har en 7 polig kontakt där det fungerar? På min gamla 9-5 (2007) hade jag en 7 polig kontakt, och den funkade utmärkt.
    Tor

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av uabtorw Visa inlägg
    Åter till 7 och 13 polig. Browan skriver att bilen inte är konstruerad för en 7 polig kontakt. Är det någon annan som har en 7 polig kontakt där det fungerar? På min gamla 9-5 (2007) hade jag en 7 polig kontakt, och den funkade utmärkt.
    Saab sålde installationssatser både för 7 och 13-poliga kontakter. Problemet med de 7-poliga är att det finns för få poler så alla funktioner man vill ha inte får plats. Det gör att funktioner som backljus, dimbakljus och ström till husvagn brukar få bråka om samma pol. Detta leder då till problem om bilen inte ha samma koppling som släpet. Vad problemet är med din bil vet jag dock inte.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    hm, då är nog inte detta heller problemet (att släpet är konstigt kopplat), släpet fungerar perfekt på andra bilar, och det är ett vanligt dumt obromsat släp (TIKI nytt från försäljaren). Kopplade in mig på ett Lasses livs släp (Lokalt Linköping :-)) och fick samma status, dvs alltid bromsljus och blinker (fast med hög frekvens)
    Snackade också med tillverkaren, och de menar att samtliga deras släp är kopplade enligt konstens alla regler, och med test av andra släp så är det verkar det ju osannolikt att felet skulle vara på olika släp.

    Får jaga vidare...

    Men, om någon har flera tips så tar jag tacksamt emot.
    Tor

  19. #19
    Det finns testare för 7-poliga uttag. Ser ut som en kontakt men med lampor/lysdioder som lyser när det finns ström i de olika stiften. Har du testat med ett sådant? Det skulle kunna vara felkopplat i kontakten så att bromsljus är kopplat till positionsljuset och blinkersen till något som har fel effekt (därav hög blinkfrekvens). Kabeln till kontakten måste genom ett litet hål i karossen, så antingen måste kontakten i elcentralen levereras omonterad eller den 7-poliga kontakten levereras omonterad. Jag är säker på att det är den 7-poliga kontakten som levererades omonterad och då kan de individuella ledningarna ha skruvats fast på fel stift.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Skal vi se, du har jo fått en oversikt over hvordan en overgang 13 - 7 pin skal se ut (post #5). Kabel fra elsentralen til kontakten bak, går ut på den pluggen som ligger like til høyre for selve slepevognsmodulen. Hvordan pinnene i kontakten til pluggen er orientert, finner jeg ikke ut av, men stikker vi hodene sammen etter at du har tatt ut pluggen og ser på kontakten, finner vi nok ut av dette. Så kan du måle fra pluggen der og mot kontakten bak, for å se om rett lys, og kun det, er koplet til rett pinne i kontakten bak.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Vinterdäck 2012.
    Av Perponken i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 16:02
  2. 9-3 2012?
    Av SirMacke i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 12:12
  3. Lossade kablar ur släpvagnskontakten?
    Av Trash_bd i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 01:12
  4. Nya 9-3 2012 VS nya s60
    Av Skyldig i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 08:33
  5. Kopplat laddström till släpvagnskontakten
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •