Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trionic ställa in FÖD hjälp!

  1. #1

    Trionic ställa in FÖD hjälp!

    Hej håller på att trionic-konvertera en Saab 900 -87

    Har köpt en gradskiva till att ställa motorn i 117 FÖD.

    Jag hade tänkt mig att lyfta ur motorn och sätta gradskivan på remskivan.

    Har jag tänkt rätt nu eller finns det enklare lösning!?

    Tips?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Kanske så här, sitter kvar sen 2007.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Är lite osäker på vad du menar när du säger gradskiva men det vanligaste sättet när man konverterar og900 till Trionic 5 är att nog att sätta triggerskivan på remhjulet, har gjort detta själv på min og900.
    Gradskiva behöver du inte fästa på remhjulet men den kan vara bra att ha när man ska ställa in hur triggerskivan ska stå gentemot vevaxelgivaren.

    Jag monterade fäste för vevaxelgivaren, nollade motorn och monterade sedan triggerskivan korrekt gentemot givaren. Ser ut såhär:
    9000 2.3T A50

  4. #4
    Okej förklarade lite dumt men hur man fäster triggerskiva o vevaxelgivaren vet jag.

    Är det smidigast att ta ur motorn eller går de justera in hur triggerskivan ska stå med motor i?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av raketfarfar Visa inlägg
    Okej förklarade lite dumt men hur man fäster triggerskiva o vevaxelgivaren vet jag.

    Är det smidigast att ta ur motorn eller går de justera in hur triggerskivan ska stå med motor i?
    Jag törs inte säga att man MÅSTE lyfta ur motorn men det är ju rätt begränsat utrymme vid remhjulet. Det beror nog lite på hur du tänkt fästa triggerskivan?
    Till min bil köpte jag färdigt fäste för triggerskivan och vevaxelgivaren som krävde att jag tog bort remhjulet för att montera det men jag hade min motor lös så det var inga problem. Lite knöligare med motorn på plats

    Alternativt så finns det ju färdiga svänghjul att köpa som aggerar triggerskiva. Det ska nog gå att ordna med motorn på plats.
    9000 2.3T A50

  6. #6
    Jag har samma fäste som dig så håller nog med om att de är lättare o lyfta ur motorn. Tack för hjälpen :-)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Då är det nog ett måste att lyfta ut motorn! Vet inte om remskivan ens går att ta lös med motorn på plats men även om det går så är det nog bökigt så in i bomben att få dit grejerna riktigt
    Du kommer nog bli nöjd sen när det är klart i alla fall. Motorn går så stabilt med T5! Har inte hunnit provköra min ännu men nu är det bara en batterilåda och en strömkabel ifrån provtur
    9000 2.3T A50

  8. #8
    Ja kommer nog bli riktigt bra :-) har lite småpill kvar men inte långt ifrån nu :-)

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Luban Visa inlägg
    Är lite osäker på vad du menar när du säger gradskiva men det vanligaste sättet när man konverterar og900 till Trionic 5 är att nog att sätta triggerskivan på remhjulet, har gjort detta själv på min og900.
    Gradskiva behöver du inte fästa på remhjulet men den kan vara bra att ha när man ska ställa in hur triggerskivan ska stå gentemot vevaxelgivaren.

    Jag monterade fäste för vevaxelgivaren, nollade motorn och monterade sedan triggerskivan korrekt gentemot givaren. Ser ut såhär:
    Superb konstruktion !
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Snabb hjälp Ställa t5 kamkedja.
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 22:17
  3. HJÄLP! Ställa glt 9000t - 85
    Av Krille_Krille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •