Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: AC beter sig konstigt

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012

AC beter sig konstigt

Enda sättet att få värme i bilen är att sätta den på High, då blir det tokvarmt, alla andra lägen ger kyla. Vad kan vara fel?

Det gäller en 9-3 -01.

Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Spjällmotorerna är min gissning. Jag är dock inte insatt i hur de funkar på 9-3.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Prova att kalibrera ACC genom att trycka på AUTO och OFF samtidigt. Självtesterna som då körs avslutas med att visa 0 om inga fel hittas eller felkoder samt antalet fel indikerat med segmenten i fläktstapeln. Allt enligt instruktionsboken till min 9-3 -00.

Har du tur så räcker det med kalibrering men det finns tyvärr fel som inte elektroniken kan upptäcka.

Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Medlem#
    8163
    Om inte kalibreringen löser det hela - visar yttertempgivaren rätt temperatur? Isf kan det vara innetempgivaren som gett sig.
    /Johan

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    02 och en pinne visades i stapeln. Ingen aning om temperaturen är rätt då SID:en är FUBAR.

Feilkode 02 er "Cabin temperature sensor" - den som måler temperaturen i kupeen.
    Sitter bak det lille dekselet med gitter nede ved setevarme-bryterne.

Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Man kan prova att göra rent den man har och se att fläkten snurrar i den innan man köper ny....

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Jag har gjort rent flera och sedan har de funkat, den vill ha en halv droppe finolja också
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95 Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95 Griffin -09 BioPower | Saab 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Den låter förjävligt så det visste jag att den var trasig, hoppas att en ny sån löser det hela. Den jag har nu råkade jag ha sönder när jag skulle ta loss den och rengöra.

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Felet med fläkten var vanligt på 9000 men jag visste inte att det är samma konstruktion på 9-3. Då har jag lärt mig nåt idag också.

- - - Uppdaterad - - -

Jag gillar såna här enkla fel som är billiga att laga.

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    NG900 och OG9-3 har denna lilla "propeller" ovanför askkoppen i mittkonsolen
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95 Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95 Griffin -09 BioPower | Saab 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Spjällmotorerna är min gissning. Jag är dock inte insatt i hur de funkar på 9-3.
    Det fungerar i läge High, så spjället kan flyttas. Det som orsakar detta problem är t.ex. när temperatursensorn i kupén är trasig och rapporterar en så hög temperatur att alla temperaturer som kan ställas in på ACC-panelen är lägre, dvs ACC kommer att försöka kyla ner kupén till inställt värde. Det enda lägen där ACC struntar i sensorn är High som värmer, och Low som kyler, oavsett temperatur i kupén.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Tempen i SID:en lyckades jag se igår, 50°, så inte så konstigt om den blåser kallt när jag sätter på 27°. Säkert att det funkar med en temperatursensor från Saab 9000? Hittat en lokalt på skroten för 195:-, vore ju smidigt att slippa skicka efter en.

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Min temp-sensor på 9-5 -04 visade också fel för några veckor sedan -48°, tog bara loss och satte tillbaks den några ggr så fungerade dagen efter...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Min temp-sensor på 9-5 -04 visade också fel för några veckor sedan -48°, tog bara loss och satte tillbaks den några ggr så fungerade dagen efter...
    Det går inte med min då jag har förstört den vid ett tidigare försök att demontera den...

Om den låter mycket testa att vänd den om, det tipset fick jag och det fungera...den blev tyst. Skulle va ett typiskt fel på 9000 bilarna att den börja låta.

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Om den låter mycket testa att vänd den om, det tipset fick jag och det fungera...den blev tyst. Skulle va ett typiskt fel på 9000 bilarna att den börja låta.
    Som sagt, den är trasig och jag behöver byta den.

Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av ThomasLindgren Visa inlägg
    Tempen i SID:en lyckades jag se igår, 50°, så inte så konstigt om den blåser kallt när jag sätter på 27°. Säkert att det funkar med en temperatursensor från Saab 9000? Hittat en lokalt på skroten för 195:-, vore ju smidigt att slippa skicka efter en.
    Kanske bara jag som börjar bli förvirrad nu :S men om utetempgivaren visar 50 grader så är den trasig. Samtidigt får jag intrycket att innetempgivaren har gått sönder(?) Isf behöver båda bytas. Inte konstigt att ACCn uppträder märkligt...
    /Johan

ACC använder både kupétemperatur och utetemperatur.

Om den får reda på att det är 50 grader ute vill den kyla luften (utom i läge High).
    Om den får reda på att det är 50 grader i kupén vill den också kyla luften (utom i läge High).

Jag vet inte om SID och ACC använder samma temperaturgivare (det var separata givare på tidiga 9000) men jag antar att det är samma som sena 9000 och 9-5, dvs en enda givare för utetemperatur. Började problemen med ACC samtidigt som SID började visa 50 grader? I så fall är det nog utetempgivaren du ska byta.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

1. Tcs beter sig konstigt Hjälp
    Av tramptass89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 23:58
  2. 9-5an beter sig konstigt
    Av perry90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 11:41
  3. Nychippad 900, beter sig konstigt?
    Av Trollfar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5