Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Regbesiktning och halvsats

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47

    Question Regbesiktning och halvsats

    Jag har planer att ändra min 9-3 SC så den har Twinpipe och aerospoiler bak. Det är Maptuns halvsats twinpipesystem 2,5 tum jag tänkt och original spoiler. Den ska se ut som en Aero helt enkelt.

    Vad jag funderar på är om man kan åka på eller behöver göra en regbesiktning efter detta?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag gjorde aldrig ngn regbes iaf. Och det var aldrig ngn som helst diskussion ang. det.

    Edit: Stavning
    Senast redigerat av Vfr den 2014-11-01 klockan 12:24.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Okej låter bra. Men kan man byta detta och sedan rulla in på en regbesiktning för att få allt OK eller är det ok av sig själv?

  4. #4
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Man behöver INTE reg besiktiga för att man bytt avgassystem.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Browan Visa inlägg
    Man behöver INTE reg besiktiga för att man bytt avgassystem.
    Och vid en flygande besiktning går allt bra trots att det är en Linear som ser ut som en Aero?...

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Man skall inte oroa sig över sånt som inte är nåt, kör och var glad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Jag kan lova dig att polisen inte ser eller vet skillnaden på linear och Aero....
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Störst problem blir nog om man försöker göra en regbesiktning med de ändringarna.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Precis vad jag tänkte också, det är som att köra fort och sen åka in till Polisen och erkänna det och be om böter.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det blir nog svårt att regbesiktiga också om nu inte Maptun har gjort nå omfattande avgasprov med dessa system och kan intyga att de överensstämmer med original.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det blir nog svårt att regbesiktiga också om nu inte Maptun har gjort nå omfattande avgasprov med dessa system och kan intyga att de överensstämmer med original.
    Risken är väl dessutom att man behöver någon typ av godkännande/intyg från Saab Automobile AB... och ja, det kan ju va lite svårt

  12. #12
    ... och när man har lyckats få bilen genom regbesiktning och kör in för den ordinarie kontrollbesiktningen händer detta:

    Besiktningsman: "Varför har du regbesiktigat?"
    Jag: "Den är modifierad."
    Besiktningsman: "Sådant märker inte vi."
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Reg.besiktning för att man bytt halvsats?
    Det påverkar ju inte utsläppen, bilen lär uppfylla bullerkraven och omfattas inte på något vis av helbilsgodkännandet.
    Det är jämförbart med att byta ett trasigt avgassystem till ett nytt från Biltema.

    Gällande de kosmetiska detaljerna kan ju vem som helst gå in till en Saab-åf och köpa karossdelarna, vilket inte heller innebär några problem. Det är ju delar som tagits fram och godkänts specifikt till Saab 9-3 från början.

    För att jag är nyfiken, varför tänkte du att byte av bakre halvan av avgassystemet kan kräva reg.besiktning?
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J Visa inlägg
    Reg.besiktning för att man bytt halvsats?
    Det påverkar ju inte utsläppen, bilen lär uppfylla bullerkraven och omfattas inte på något vis av helbilsgodkännandet.
    Det är jämförbart med att byta ett trasigt avgassystem till ett nytt från Biltema.

    Gällande de kosmetiska detaljerna kan ju vem som helst gå in till en Saab-åf och köpa karossdelarna, vilket inte heller innebär några problem. Det är ju delar som tagits fram och godkänts specifikt till Saab 9-3 från början.

    För att jag är nyfiken, varför tänkte du att byte av bakre halvan av avgassystemet kan kräva reg.besiktning?
    Anledningen till att jag funderar på detta är att jag är Polis. Jag är inte trafikpolis men vill ändå göra det "by the book" då det sticker i ögonen på andra. Att få föreläggande om regbesiktning av en kollega är också att betrakta som ytterst pinsamt

    Det enda alternativet för mig är att få den regbesiktad samt slippa ovan nämnda pinsamma historia. Annars struntar jag tyvärr i modifieringen.

    Kan man ringa till besiktningsföretag och reka? för mig är det värt pengen för regbesiktning för att få den godkänd. Eller sitter någon här inne med kunskap om den skulle bli godkänd? Mindre problem om man köper ett aeroorginal-system istället för maptun?

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Polis eller ej, det spelar ingen roll.
    Samma regler gäller för dig och du behöver inte regbesikta pga. byte av avgassystem men du kan ju låta bli att trimma ;-)
    Och original eller Maptun spelar heller ingen roll. Ljudnivån kan ju variera och det finns regler för det men det är "coola" hemmabyggen som brukar låta mer än tillåter och mer än vad man själv står ut med.

    Samma gäller för t.ex. om du byter hjul, det listas ett antal alternativa dimensioner och du lär inte få ett föreläggande om du avviker från det inom rimliga gränser.
    Både trafikpoliser och besiktningsmän har faktiskt sunt förnuft om man inte retar upp dem.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Polis eller ej, det spelar ingen roll.
    Samma regler gäller för dig och du behöver inte regbesikta pga. byte av avgassystem men du kan ju låta bli att trimma ;-)
    Och original eller Maptun spelar heller ingen roll. Ljudnivån kan ju variera och det finns regler för det men det är "coola" hemmabyggen som brukar låta mer än tillåter och mer än vad man själv står ut med.

    Samma gäller för t.ex. om du byter hjul, det listas ett antal alternativa dimensioner och du lär inte få ett föreläggande om du avviker från det inom rimliga gränser.
    Både trafikpoliser och besiktningsmän har faktiskt sunt förnuft om man inte retar upp dem.
    Okej, bra svar. Absolut gäller samma saker för mig som alla andra men blir extra noga då man själv inte är expert på området så vill man inte göra ett misstag som leder till jobbiga situationer där vissa kan bli rätt jobbiga pga av yrket. Då hade det varit skönt med en godkänd regbesiktning i handskfacket.

    Men som sagt, tack för bra svar.

  17. #17
    Kommer inte bli nåt problem alls. Du har absolut inget att oroa dig för. Jag har ett uppenbart modifierat avgas på min ena 9-5a och varken bes eller polisen har någonsin sagt nåt. Och då har jag fått ett flertal flygande besiktningar där de verkligen anstängde sig att anmärka på nåt. Har bara hänt en gång att jag inte fick blankt. Då var det Felkod 40 som var problemet och helt orelevant till modifikationerna som var gjorda på bilen.

Liknande ämnen

  1. Regbesiktning saab 9-5
    Av georgekenedy i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 22:22
  2. Dragkrok, Regbesiktning?
    Av rgolsson i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 21:18
  3. Regbesiktning, vad gäller!
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 14:12
  4. regbesiktning vid bromsbyte?
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 18:33
  5. Regbesiktning....?
    Av Mattiaskarlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •