Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: När kopplar "lock-upen" in på 9-5 5-vxl Sentronic?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300

    När kopplar "lock-upen" in på 9-5 5-vxl Sentronic?

    Hej,

    Som topic lyder: vid vilket varvtal kopplar "lock-upen" in vid körning i manuellt läge på växlarna 3-5? Det "känns" som att det är någonstans runt 2000 rpm, men det vore trevligt att veta mer exakt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Lyfter...
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    353
    Info saxat från instruktionsboken.
    Lock-up
    Växellådan har en s.k. lock-up funktion. Det innebär att i växel 3, 4 och 5 kan momentomvandlaren kopplas bort vilket sänker motorvarvtalet och därmed också bränsleförbrukningen. När lock-up-funktionen träder i kraft kan man ibland känna detta som en extra växling.
    Står ju inget exakt varvtal, men känslan jag har fått är att det sker när man lättar lite på gasen för att plana ut hastighetsmässigt någonstans från dryga 2'-2,1' (90-100 km/h) på 5an....
    /stefan
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Kombi-Husse
    Står ju inget exakt varvtal, men känslan jag har fått är att det sker när man lättar lite på gasen för att plana ut hastighetsmässigt någonstans från dryga 2'-2,1' (90-100 km/h) på 5an....
    /stefan
    I manuellt läge borde det inte ha någonting med gasläge att göra, utan jag misstänker att det är vid ett visst varvtal. Skulle vilja/behöva veta vilket.

    OK, jag erkänner...det här kanske tar priset som "Dagens I-landsproblem", men jag vill veta...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Vill också veta ! UPP !

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Svårt att säga ett exakt varvtal av den ENKLA anledning att det är beroende av last/varvtal + fördröjning.

    ENKELT ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Svårt att säga ett exakt varvtal av den ENKLA anledning att det är beroende av last/varvtal + fördröjning.

    ENKELT ?
    Ja, det var väl i sanningens namn ungefär vad jag förväntade mig...

    Av det man kan "känna sig fram till" så känns det i alla fall som att vid 2500 rpm har lock-upen trätt in på 3-5:an vid fullgas, stämmer det?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Dagens trådlyft, ja, jag vet

    Håller på och grottar i busstrafiken och försöker klura ut vad som är vad i informationen
    om automaten och behöver därför veta lite mer om just lock-up.

    Sker den i två steg, det verkar så iaf ?

    Om KK fortfarande är intresserad så vill jag nog påstå att den INTE går in redan vid
    2500 rpm vid fullgas.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Om KK fortfarande är intresserad så vill jag nog påstå att den INTE går in redan vid 2500 rpm vid fullgas.
    Nja, jag har vuxit ifrån såna där vridmomentsbegränsade transmissionskomponenter...

    Fast om sanningen ska fram så saknar jag automaten bittert.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Sker den i två steg, det verkar så iaf ?
    Som svar på min egen fråga....
    A new feature with this gearbox is that the lockup
    clutch is allowed to "slip" under certain driving
    conditions (allows a difference in speed of 50-200
    rpm between the pump and turbine wheels to
    avoid downshifting unnecessarily for moderate
    torque requests).
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

Liknande ämnen

  1. Vad menas med "Anti Lock" ?
    Av ApeCake i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •