Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Värderingshjälp 9-5 Aero -02

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64

    Värderingshjälp 9-5 Aero -02

    Hej !

    Var längesen jag ägde en Saab nu, men då behovet för en kombi har smugit sig på och jag faktiskt saknat turbo-snurrorna efter åkt R6,V6,V8 senaste åren.

    Men, efter att ha kolla på blocket är ju prisspridningen på Saab 9-5 Aero typ.. jättestor, och då jag nu har blivit erbjuden en 9-5 Aero av en bekant i bra skick så undrar jag lite hur ni skulle värdera den ?

    Byggd: 2002-05 (Verkar vara modellår 2003 dock)
    Uttagen för 2004-08 av någon anledning, hallbil som blivit stående ? Oklart, ingen direkt nackdel iallafall 2 färre år med salt och slask.
    5 ägare på pappret, dock bara 2 riktiga brukare vad jag känner till.
    Automat
    Blåmetallic
    20300 mil
    Nybes UA.
    fräsha sommar och vinterdäck på originalfälgar.
    Allt fungerar.

    Exakt utrustningslista har jag inte hittat, går det att få fram online någonstans med chassienummret ?
    Ingen direkt synlig rost, bilen behöver en ordentlig rengöring och polering.


    Så vad säger ni ?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vad det är för modellår ser du på Chassinummrets 10'e siffra från vänster exempel YS3EH45GX33xxxxxx
    Kolla t.ex. på http://saabvin.com/ eller http://vindecoder.eu/saab
    På Chassiplåten finns kompletterande information om bl.a. Chassiskylten under vikterna
    T.ex. om det är sportchassie mm

    Äldre.jpgNyare.jpg
    De äldre har det under huven och nyare på B-stolpen
    Kolla vad du har för koder i det markerade området
    Chassiskylt_markerad.png


    Rent spontant skulle jag kolla hur service skötts, oljebyten är enormt viktiga på modeller före 2004 då vevhusventilationen uppdaterades.
    Och har den senaste versionen på vevhusventilationen?
    Hur långt ute är kamkedjespännaren?
    Är dessa kriterier godkända skulle objektet kunna vara intressant och resterande skick och pris får avgöra.
    Rost skall du kolla efter på "hundbenet" och trösklarna, kolla underifrån in under plasten som döljer den mesta. Golvet bak runt reservhjulsbaljan och bak mot ev. drag. samt på båda sidor bakom bakhjulen längst ut på sidorna som kan få smaka på grussprut.
    Dörrar och baklucka i nerderkant.
    Och så läser du denna och denna tråd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64
    Hej !
    Tack för infon om vilka skyltar som gäller!, jag har skummat igenom trådarna och är hyffsat insatt med vilka problem de har., dock har jag inte haft tillfälle att se bilen själv ännu då den är på annan ort.

    Mest intresserad av att försöka sätta "rätt" pris på den så alla blir nöjda, det är som sagt en bekant som säljer. Men låt oss för spekulations skull säga att den är mekaniskt gott skick, service skött enligt bok och inga andra konstigheter.
    /Shogo

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64
    Såg att denna kanske passar bättre under verkstäder, försäkring och köpråd, kan admin flytta tråden ?
    /Shogo

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av shogo Visa inlägg
    Såg att denna kanske passar bättre under verkstäder, försäkring och köpråd, kan admin flytta tråden ?
    Tråd flyttad.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Om ingen synlig rost på karossen: 30 000 kr då bilen har nya däck och verkar välskött. Pris under det är skambud/gåva.

    Exakt utrustningslista har jag inte hittat, går det att få fram online någonstans med chassienummret? Nej.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Om ingen synlig rost på karossen: 30 000 kr då bilen har nya däck och verkar välskött. Pris under det är skambud/gåva.

    Exakt utrustningslista har jag inte hittat, går det att få fram online någonstans med chassienummret? Nej.
    Intressant, bilpriser.se tycker 10-20 000, men de brukar inte ta så mycket hänsyn till om det är Aero eller inte. Jag tyckte också runt 25-30 lät rimligt. Men blocket indikerar att bilar som har de priserna inte blir sålda direkt.

    Skall ta en titt på bilen och återkommer
    /Shogo

  8. #8
    På Blocket försvinner de fina bilarna fort.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    362
    Lånar tråden lite grann.

    En Aero 02 med lite rost på de vanliga ställena och med slitna turbinfälgar men i strålande skick invändigt och välskött enligt servicebok och skön att köra? Låter 20 kkr ok? Gått 21 k mil och saknar vinterdäck, är oskattad men nybes UA.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  10. #10
    Fabbe72, 20 000 kr är väl OK, men räkna ut vad skatt + vinterhjul + ev nya fälgar kostar. Kanske finns bättre objekt? Rostfria 9-5 är sällsynta. Men mer än synligt på hundbenen skall det inte vara på en 2002.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Sommardäck 5000 kr, vinterdäck+fälg 4-10.000 kr, skatt ca 3000 kr

    30KKR för en m/03 är mycket pengar, leta efter nyare bil då...
    Jag drömmer inte om dem pengarna om jag ska sälja http://www.garaget.org/?car=28125 men det kanske man ska göra?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Så 25K för en 9-5 Aero -04 Combi Automat med BP steg1 som är nyservad och nyskattad (augusti) och besiktad till i sommar med dubbdäck och sommardäck där 2st måste bytas och 21500mil vore inte orimligt?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    RZ> skulle inte köpa eller rekommendera en mjukvarutrimmad bil. Men det finns säkert en marknad för dessa.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    RZ> skulle inte köpa eller rekommendera en mjukvarutrimmad bil. Men det finns säkert en marknad för dessa.
    Motivera hur du tänker?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    362
    Det blev en 9-5 Aero SC för mig och sambon efter mkt om och men. Hel inredning inkl SID och hon kör som en dröm.

    En smula törstig kanske (0,85 landsväg ish 110), hjälper att uppgradera VV något för förbrukningen eller har ni några andra tips?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Motivera hur du tänker?
    Tror han menar att MY04 bar finns med efterfixad BP, riktigt BP kom först 05 (om jag inte är ute och cyklar).

    Det innebär att det inte är säkert att alla delar är rätt för etanolen. Slangar, filter etc. Så har den inte även fått full uppgradering med hårdvara för etanolen så slits delarna rätt snabbt för att sedan ställa till det för ägaren.

    Summan av kardemumman. Vill du ha BP och vara säker, titta på 05 och framåt.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

Liknande ämnen

  1. Värderingshjälp 9000 Aero -97 samt köphjälp 9-5 Aero.
    Av H0gberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 19:06
  2. Värderingshjälp - 95 Aero från 2002
    Av ahogsell i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 21:11
  3. Värderingshjälp 9000 Aero?
    Av Rickard i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 21:17
  4. Värderingshjälp 9-5 Aero
    Av Henrik-2236 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 09:56
  5. Värderingshjälp og9-3 Aero...
    Av sportsedan i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 02:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •