Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur felsöker man motorvärmaren B2x5

  1. #1

    Hur felsöker man motorvärmaren B2x5

    Hej,

    Jag har motorvärmare monterat på min 9-5 Aero 2005, tror det är en Defa, är iallafal en sån kabel som passar i kontakten. Tyvärr tror jag inte den funkar, jag har haft den inkopplad några gånger men inget verkar hända.

    Således har jag några frågor:

    - Hur varm ska motorn bli efter att värmaren har varit igång, ska det ge utslag på tempmätaren, ellr kan man se det på Teng i OpenSid när man sen startar?

    - Finns det nåt bra sätt att testa värmaren, tex resistansmäta i kontakten eller liknande?

    - Hur svår är den att byta, jag har sett att den sitter nedanför grenröret på motorns vänstra sida, men har inte lyckats klura ut hur man får loss den. Måste man montera bort något (tex grenröret) för att byta den?

    Tack på förhand, all hjälp tas tacksamt emot
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Enklast är att koppla in den till vägguttaget med kall motor och lyssna, då skall man höra ett svagt susande från den. Ungefär som en vattenkokare fast mycket tystare.
    När den varit på i 30-60s kan du koppla ut kabeln helt och försiktigt känna på den med handen och då bör det kännas skillnad.
    Hur varm vattnet i motorn bli beror så klart på faktorer som utetemp, inkopplingstid mm men visst bör det synas.
    Läs av Teng med kall motor och låt den vara inkopplad 1-2timmar, då har du helt klart en mätbar skillnad.

    Svår att byta? Sitter Murphy på axeln så går det åt helvetet och annars är det plättlätt, svårigheten i att montera värmare ligger normalt i att få ur frostpluggen.

    Defa_small.jpg
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-10-30 klockan 10:05. Anledning: Lagt till bild
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Tack för svaret och bilden, nu ser jag hur den är monterad.

    Jag har ju redan värmare monterad så frostpluggen är ju inget problem. Frågan är ju om den gamla går att få ut igen, fast jag antar att om man först kruvar tillbaka expanderskruven och sen drar värmaren rakt ut så viker flärparna in sej tillräckligt för att den ska gå att få ut.

    Nu ser jag på bilden att det är en kontakt och en utbytbar kabel, ska kanske börja med att kolla kabeln
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Kabeln skall normalt vara täckt av en lite "värmefilt" som skyddar plasten i kontakten från att åldras så snabbt av värmen från grenröret.

    Och att lossa den gamla, worst case så går skruven av för det ärgat ihop, börja med lite mos2 rostlösarolja och känn efter om det går att gänga av den.
    Och om du konstaterat att elementet är trasigt så behöver du ju ett nytt och det är bra att ha till hands när man börjar skruva för går skruven av och du får ur den ändå kan det ju vara svårt att köra till affärn för att handla en ny.

    Lycka till
    Hojta om du behöver mer detaljerade bilder på värmaren

    Skillnaden på Defa och Calix är att Defa har runda kontaktstift och Calix flata, runda är att föredra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Hade min motorvärmare i nu på morgonen. 3-3,5 timme och med nollgradigt ute så höll motorn 47 grader vid uppstart enligt opensid.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    - Finns det nåt bra sätt att testa värmaren, tex resistansmäta i kontakten eller liknande?
    I fall du har en vanlig DEFA (eller annen type) motorvarmer, så er disse (originalt) normalt på 500 - 550W. Den enkleste (og beste?) måten å teste varmeren på, er som du sier å måle motstanden - i 230V minikontakt. Dette i fall du ikke har motorvarmer sammen med for eksempel lader, ettersom det da gjerne er en relékontakt som kan være åpen, i tillegg.

    Fordelen med å kunne måle fra pluggen er jo at du ikke får målt bare selve varmeelementet, men om det er brudd eller dårlig kontakt i ledning(er) også. I fall wattverdien på elementet er 500 - 550W, skal du da måle ca. 106 - 96 ohm.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Det här var ju lite pinsamt, det verkar som att värmaren faktiskt funkar. Det syns inte på tempmätaren, men i OpenSID ser man att tEng stiger. Jag provade bara en halvtimme men den hann upp i ca 35 grader iallafall, och det var nollgradigt ute.

    Tempmätaren ger synligt utslag vid ca 50 grader, så det syns nog inte där om motorvärmaren funkar.

    Tack hursomhelst för hjälpen, det här forumet är grymt
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Hur felsöker man bussningar i bakvagnen? OG9-5
    Av gaffeltrucken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-05-23, 19:05
  2. [LÖST] Min 9-5 Aero är svag... hur felsöker man?
    Av kingback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2014-09-23, 22:08
  3. Hur felsöker jag mitt nolltrycksturboproblem?
    Av PetroL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 22:32
  4. Hur felsöker man ABS:en på 9000 2.3T -93?
    Av phoenix__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 03:47
  5. Hur felsöker man?!?
    Av Mekarbruden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •