Vet att det är många kunniga fotoredigerare här på forumet så testar fråga här först Har en Nikon D90 som jag fotar i raw med.. När jag importerar bilderna i Lightroom & ska kolla på dom så ser dom först ut som dom gör i kamerans display för att sedan tappa i kontrast & färg & inte alls stämma överrens med bilden i kameran.. Har sökt lite angående detta men inte helt fått klart för mig hur man får bilden att se ut som den gör i kameran, när man öppnar dom i lightroom.. Det konstiga är att i nån sek så ser dom ut precis som dom gör i kameran för att sen ändra sig. Typ som att Lightroom läser in nån förinställning eller nått? Är rätt Novice med Lightroom & inte hunnit gå igenom alla inställningar mm än.. Ska tex kameran vara inställd på sRGB eller Adobe RGB eller har det ingen betydelse?

Så tips på vad man kan göra åt det vore tacksamt för många bilder blir ju bra som dom är tagna utan att man behöver redigera dom så det blir jobbigt att försöka redigera alla bilder som dom ser ut i kameran. Man kan ju välja att fota i Raw+jpeg men det tar mkt plats.. Hoppas ni förstår vad jag menar