Sidan 5 av 12 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 224

Ämne: Referens på detta företag?

  1. #81
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Så om du tar en kopia av ett program, disassemblar koden, knäcker kopieringsskyddet, ändrar lite här och där i koden och kompilerar den. Skulle du sen bränna programmet på en skiva och börja sälja dessa för 1000kr styck? Det är ju ditt program anser du. Eller är det verkligen det? Äger du upphovsrätten till programmet?

  2. #82
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Så om du tar en kopia av ett program, disassemblar koden, knäcker kopieringsskyddet, ändrar lite här och där i koden och kompilerar den. Skulle du sen bränna programmet på en skiva och börja sälja dessa för 1000kr styck? Det är ju ditt program anser du. Eller är det verkligen det? Äger du upphovsrätten till programmet?
    Om jag hade lagt tusentals timmar på att förbättra programmet och investerat miljoner i utrustning och personal för att göra det, så ja, 1000:- hade varit billigt.
    Vad jag anser uttalar jag mig gärna om själv, behöver jag din hjälp för att få veta mina egna åsikter så kommer jag att be om den.
    Om jag äger upphovsrätten? Nej, men det har väl aldrig varit det diskussionen handlar om heller?

    Vare sig dom stora tuningfirmorna eller fulmeckarna med blocketannonser äger upphovsrätten till den ursprungliga mjukvaran, så är det det du försöker diskutera så kan vi avsluta diskussionen redan nu genom att konstatera att båda gör fel. Det har mig veterligen aldrig ifrågasatts av någon.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #83
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Det är väl ändå skillnad på att stjäla programvara jämfört med att ändra parametrar i en mapp? Inte är det väl annan mjukvara i de vanliga steg(1-3) som Maptun, BSR och Nordic m.fl. säljer? Det är väl parametrar för styrningen som ändrats inte själva programvaran? Rätta mig om jag har fel! Annat gäller självklart då man Biopower-konverterar. Då måste ju även mjukvaran bytas.

  4. #84
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    I många fall lär det vara annan mjukvara. Saab ändrade ofta mjukvaran från årsmodell till årsmodell, men trimfirmorna tar inte fram ett trim för varenda lilla ändring Saab gjorde i mjukvaran, utan dom tar en version av mjukvaran, trimmar den, och sen används den till så många bilmodeller som möjligt.

    Gå t.ex. in på en trimfirmas hemsida och slå upp steg 1 till 9-5 med B205E. Då får du upp en och samma mjukvara som passar årsmodeller 01-09. Hur många olika versioner fanns det av originalmjukvaran till just denna modell? I runda slängar 200 olika versioner om vi tittar på samtliga marknader runt om i världen, och då är inte ens B235, eller de 9-3 som hade T7 inräknade.

    Det enda sättet du kan försäkra dig om att få samma mjukvara (om du inte trimmar själv) som låg i bilen från början är att göra en individuell mappning och att verkligen påtala att du vill att de använder just din originalfil som bas.

  5. #85
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Både Maptun och Nordic har fullt utrustade verkstäder med bromsbänkar ...
    Ja de har de idag. Ta reda på hur t.ex. MapTun & Nordic började sin bana innan du yttrar dig allt för säkert. Kolla även upp när MT & Nordic köpte in sina bromsbänkar. Du kommer kanske få revidera lite av din uppfattning. Givet är att de lagt ner många timmar & mycket pengar. Men även dessa tuners har varit "barn i början". Moraklockor & gatmappning, jotack, det var det mycket av "för några år sedan". Observera, jag har inget mot dessa firmor & har produkter där ifrån. Men jag har någotsånär koll på historiken.

  6. #86
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nu vet jag inte vilka du avser med "stora tuningfirmor", men ingen av firmorna jag anlitat har någonsin bara tagit mjukvara från en nyare bilmodell och tryckt in i en äldre för att få biopower.
    Så om samma biopower-relaterade buggar som Saab har i senare modeller även finns i tuningfirmans "program" och att OBD2-stödplötsligt är aktivt beror alltså inte på att tuningfirman utgick från program hämtade ur en nyare bilmodell?

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Visst, dom utgår säkerligen från en biopower-mjukvara, ...
    Nu motsäger du dig själv. Ska du biopowerkonvertera en tidig 9-5 måste du utgå från biopower-mjukvara som endast finns att hämta ur en nyare 9-5.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #87
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Rolf, som startade Nordic 1994 var en av de absolut första att ge sig på detta. Tillsammans med en tekniker från Saab som höll på med just detta. Rolf var mer eller mindre sponsrad av Saab i sin rallycross-karriär och därför fick man tillgång till många saker andra inte fick.
    Och jo, man fick verkligen börja från noll. När man fick tillgång till Winols så var det Hex-värld ala Matrix innan Rolf själv satte sig ner och letade upp alla matnyttiga mappar i mjuvaran.

    Hur Fredrik började sin bana är en snarlik historia fast utan motorsporten inblandad. Innan man fick hjälp ett annat stort namn så sökte man hjälp från Rolf, men det var innan Maptun ens existerade. Rolf avstod från att hjälpa till och någon tid senare poppade nuvarande Maptun med Utengen som mjukvaru-support.


    Egentligen så skulle någon skriva en bok om Saabtuning. Historien är sjukt intressant.

  8. #88
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Det handlar inte bara om att mjukvarorna som cirkulerar är kopierade. Alla kopierar av varandra på något vis någon gång. När vi började så var det Saabs egna mjukvaror man kopierade (naturligtvis) och ändrade.
    Men det är inte samma sak som idag.

    Folk är på tok för stöddiga. Dom läser i en färdig programvara och tänker "jaha, är det så man gör". Sen gör som samma sak och tycker att dom är jätteduktiga.
    Sen tittar dom lite till, hittar ett skönhetsfel och rättar till det och vips så börjar skitsnacket om hur totalt värdelös tuner A är...
    Jaha, nu är det RCY som påstar detta, men jag frågar UrJr, du har väl insyn i detta, men jag är tveksam om du vill eller "vågar" svara på detta...

    Bygger er programvara fortfarande på en av saab "snodd" programbas där ni sen "bara" ändrar mapparna, eller har ni totalt reverseengeneerat, dissassemblerat, programmerat om allt själva så allt är ert till 100%?

    Jag ska erkänna att jag är dåligt påläst på hur just ni levererar trim. MapTun skickar väl med en box så man kan flasha om själv. Hos er måste bilen lämnas in?
    Läser ni då ut programvaran, ändrar mapparna och skriver tillbaka samma, så om jag tar en otrimmad bil, läser av min mjukvaruversion, trimmar hos er och läser av mjukvaran igen, har jag exakt samma version och bara ändrade mappar, eller en annan mjukvara (som stämmer med någon av de SAAB släppt)?

    Vore även intressant att göra samma koll på en MapTun bil, dvs ligger "bara" mapparna i boxen, eller ligger programfiler.

    RCY, jag tror du verkar vara rätt ensam om att tro att tuners verkligen gör sin egen programvara... alla andra i tråden verkar ju faktist tro att det är moddad saabmjukvara...

    Map biopower, så har jag förstått att endel säljer program bara för E85, då kan man ju anta att de inte bygger på saabs egen biopower, utan en ommappad vanlig mjukvara... oavsett vilken så utgår det från nåt snott, men man har åtminstone i det fallet troligen köpt den mjukvara man utgick från...

    Även jag ska säga att jag absolut tycker det är kul och bra att trimföretagen finns, men jag tror att alla vinner på att sluta smutskasta varandra och "hobbyister" - jag har svårt att tro att inte allt bygger på snodd programvara...

    Och min jämförelse haltar inte alls... Man får aldrig sno nåt och sen modifiera det, även om bara en mycket MYCKET liten del av mjukvara eller mönster finns kvar så begår du intrång... Sen kan man tycka det är rätt eller fel, men så är lagarna idag...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #89
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Rolf, som startade Nordic 1994 var en av de absolut första att ge sig på detta. Tillsammans med en tekniker från Saab som höll på med just detta. Rolf var mer eller mindre sponsrad av Saab i sin rallycross-karriär och därför fick man tillgång till många saker andra inte fick.
    Och jo, man fick verkligen börja från noll. När man fick tillgång till Winols så var det Hex-värld ala Matrix innan Rolf själv satte sig ner och letade upp alla matnyttiga mappar i mjuvaran.

    Hur Fredrik började sin bana är en snarlik historia fast utan motorsporten inblandad. Innan man fick hjälp ett annat stort namn så sökte man hjälp från Rolf, men det var innan Maptun ens existerade. Rolf avstod från att hjälpa till och någon tid senare poppade nuvarande Maptun med Utengen som mjukvaru-support.


    Egentligen så skulle någon skriva en bok om Saabtuning. Historien är sjukt intressant.
    Det vore väldigt intressant, nu när saab "är borta" borde ingen bry sig speciellt över eventuella "övertramp". Vem äger egentligen rättigheterna till trionic? Är det GM fortfarande? Bryr de sig? Abandonware finns nåt som kallas, när rättighetsinnehavarna inte längre "vill ha" sitt program...

    Jag har förståelse och respekt för det ni gjort, samtidigt tror jag att Nordic och MapTun bäst "försvarar" sin produkt med sin kompetens att supporta kunden, inte försöker försvara den genom att racka ned på de "hobbytuners" som finns. Väljer man att köpa ett sådant billighetstrim har man troligen inte mycket till support...

    Skulle ni dessutom berätta lite mera om detta så tror jag ni vinner på det. Ni kommer aldrig kunna backa bandet så att enda stället man får tag på trim är via er... Hur man "kopierar" eller trimmar själv med TrionicSuite är redan känt, så alla som vill ha lite roligare bil för några hundralappar kommer be en kompis fixa deras bil eller pillra med det själv... med varierande framgång... De kommer nog inte köpa av er om ni inte radikalt ändrar er prissättning...

    När jag pillade själv med trionicsuite ändrade jag först BARA momentbegränsningen, det är väl en handfull bytes, som ger en markant skillnad på en 150hk T7 motor... (och, ja, jag använde T7 suite och hade inte haft en chans att göra nåt utan detta program, jag säger inte att jag kan nåt om detta). En sådan ändring är minimal, ger väldigt mycket - och skulle ni sälja det trimmet för säg 500kr skulle ni nog få sälja MASSOR.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #90
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Problemet är att börjar man göra så så är det ännu svårare för kunden att skilja på seriösa program och icke seriösa.

    Nu är det nästan bara priset som skiljer. Fina hemsidor har var och varannan idag.
    Sen kan det låta helt galet men att hålla fast vid lite högre priser filtrerar bort många problematiska kunder (ja de finns, jag ser er).

  11. #91
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Det vore väldigt intressant, nu när saab "är borta" borde ingen bry sig speciellt över eventuella "övertramp". Vem äger egentligen rättigheterna till trionic? Är det GM fortfarande? Bryr de sig? Abandonware finns nåt som kallas, när rättighetsinnehavarna inte längre "vill ha" sitt program...
    Rimligtvis måste väl Trionic7 ha gått till BAIC? Trionic8 däremot lär nog vara hos GM eller NEVS.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    alla andra i tråden verkar ju faktist tro att det är moddad saabmjukvara...
    Nej, vi tror inte, vi vet
    Har sett det med egna ögon.
    Aldrig någonsin har jag sett en tuningfirma som rört en enda rad i programkoden.
    Det som ändras är innehållet i datatabeller, och matriser, eller "mappar" som vissa gärna vill kalla det.
    Runt 40 stycken brukar man ändra vid lite mer komplicerad trimning i Trionic7 med Biopower.
    Hur många finns det i en sådan basfil då? runt 4400 har jag för mig. Det innebär att man ändrar ungefär 0,9% om jag har räknat rätt.

    Don't get me wrong. Även jag är glad för att alla dessa trimfirmor finns och jag vill att de får fortsätta göra det de gör. Jag vill bara att folk vet vad det handlar om. När någon kommer och säger att de tagit fram något helt eget från grunden så klarar jag inte hålla tyst, för det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

  12. #92
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    UhrJr, Förstår det du säger... Rolex skulle troligen tappa sina trogna kunder om de började sälja klockor för 2000 spänn...

    Fast mer seriöst än att använda saabs egen mappning och bara höja en 150hk inom dessa gränser borde knappast gå att få det... Ingen lär ju provat lika bra (mycket) som saab en gång gjorde... Höghöjd, kyla, hetta, kassa bränslesorter, emissioner etc etc.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #93
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Rimligtvis måste väl Trionic7 ha gått till BAIC? Trionic8 däremot lär nog vara hos GM eller NEVS.
    GM kan ju valt att sälja rätten att använda trionic 7, men kan behålligt rättigheterna själva... Om de nu var intresserade av dessa... Troligen har de gjort så ändå, bara för att vara säkra... Men skulle inte tro de lägger nån tid på detta...


    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Nej, vi tror inte, vi vet
    Själv har jag aldrig sett något sådant trim (trionictuningforumet tillåter inte sprida sådana filer) så vet inget själv, och eftersom jag inte med 100% säkerhet vet att ingen ändrat mera så tror jag man ska formulera sig så... Inte skulle det vara omöjligt att ändra några instruktioner här och där... Jag är själv gammal "assemblerprogrammerare" och vet hur enkelt det är att hacka nåt... Även om jag inte kan det längre och framförallt inte på inbyggda system... Att nån skulle skriva nåt helt från scratch förefaller helt osannolikt, med tanke på hur mycket mantimmar det är i att programmera liknande system.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #94
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    För att på fullaste allvar påstå att man "tagit fram något från grunden" så krävs det ju att man verkligen byggt ett eget styrsystem. Men vart går gränsen?
    Räcker det med egen mjukvara eller måste kretskort och hårddiskar vara egentillverkat?
    Det är ju högst relativt och när jag påstår att vi började från grunden så menar jag det jag skrev två inlägg upp.


    I korthet så att ni förstår = utan Saab och deras färdiga program som dissekerades och ändrades lite i taget, inget Nordic.

  15. #95
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    RCY, jag tror du verkar vara rätt ensam om att tro att tuners verkligen gör sin egen programvara... alla andra i tråden verkar ju faktist tro att det är moddad saabmjukvara...
    Det är sjukt frustrerande att försöka föra en diskussion när folk inte förstår vad man säger.
    Jag har i klartext och på väldigt tydlig svenska flera gånger sagt att alla, även stora tuners, utgår från Saabs mjukvara.
    Du får gärna peka på var jag påstått något annat så ska jag försöka förtydliga mig så att du förstår.

    Återigen, det är inte piratkopieringen av mjukvara jag retar mig på. Det har det aldrig varit och kommer troligtvis aldrig att vara.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Så om samma biopower-relaterade buggar som Saab har i senare modeller även finns i tuningfirmans "program" och att OBD2-stödplötsligt är aktivt beror alltså inte på att tuningfirman utgick från program hämtade ur en nyare bilmodell?


    Nu motsäger du dig själv. Ska du biopowerkonvertera en tidig 9-5 måste du utgå från biopower-mjukvara som endast finns att hämta ur en nyare 9-5.
    Var motsäger jag mig? Jag har väl väldigt tydligt sagt ett flertal gånger att det är precis så man gör?
    Det är dock en väldigt skillnad på att *utgå* från en bio-power mjukvara och att, som någon uttryckte det, "bara trycka in ett biopower från en nyare modell".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #96
    Signaturlös

  17. #97
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det är dock en väldigt skillnad på att *utgå* från en bio-power mjukvara och att, som någon uttryckte det, "bara trycka in ett biopower från en nyare modell".
    Det skiljer i arbetsinsats, men juridiskt är det ingen skillnad.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #98
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Lite som att stjäla Mona Lisa, måla dit ett roligare leénde, för att sedan sälja vidare
    Tydligen helt okej att göra så enligt vissa.

  19. #99
    Brisse, bara av nyfikenhet, vad skulle du göra om styrboxen i din bil skulle haverera och bli en tegelsten? Skrota bilen?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  20. #100
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, för tusan! Jag är lika skyldig som alla andra här
    Sen kan man alltid åka och köpa sig en originalbox som reservdel. Det är inte förbjudet.

Liknande ämnen

  1. Referens, vad väger dina 19" fälgar
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 21:18
  2. WG referens-läge 9-5
    Av Milkyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 00:19
  3. Vad är STT för företag??
    Av ventus i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 23:59
  4. Rabattgivande företag !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •