Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 224

Ämne: Referens på detta företag?

  1. #21
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    7.1 är en intressant paragraf. Texten "Detta gäller även sidor som tillhandahåller mjukvaror till fordon" och "... väljer därför att helt förbjuda ..." måste rimligen betyda att alla länkar till Hirsch, Maptun, Nordic, BSR, osv bryter mot 7.1, eller?
    Varför?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    För att uttrycka sig lite krasst så krävs det inte någon större studieskuld....
    Sen handlar det inte bara om att kopiera från etablerade företag, utan även kopiera från andra personer. Oavsett vilket så är det bara fel fel och fel.


    Sen som Kalle nämner:



    Är ju helt hopplöst för en oinsatt kreti och pleti att avgöra... En "riktig" hemsida, och fina "villkor/erbjudanden", och till ett lägre pris som kan förklaras med avsaknad av fast kontor, verkstad osv... Klart att folk går på sånt där, för så fort man har en hemsida är man ju ett äkta företag...eller?



    Ytterligare ett problem är ju att produkten man säljer är väldigt abstrakt. Ok, folk köper en mjukvara, men att avgöra kvalitén och ursprung kan ju inte Svennebanan göra. Köper man ist ett billigt verktyg, klädesplagg osv så blir det uppenbart att kvalitén är dålig när saker går sönder eller är märkt med någon annans logga etc.


    Problemet för de seriösa aktörerna på marknaden är att de har väldigt svårt att skapa ett mervärde för svennebanan som gör att denne väljer det dyrare och bättre alternativet. För den insatte är valet givet, men för den som inte själv förstår skillnaden så blir det ju konstigt att välja det dyrare alternativet för att den säger att det billiga är bluff/skit/omoraliskt osv. Det gäller därför att hitta ett sätt att skapa ett mervärde för sina kunder (ingen aning om vad det skulle vara).

    Jag kan ju ta mig själv som exempel. Jag har köpt en Tech 2 från Kina, och jag vet att den är en ren kopia, och inte alls håller samma kvalité som en äkta Vetronix-enhet. Men för mig gör kopian det jobb jag förväntar mig (med alla de risker och begränsningar det innebär, men det vet jag ju om) och till ett betydligt lägre pris än äkta varan....på vilket sätt får jag ett medvärde som konsument genom att köpa den betydligt dyrare äkta Tech 2:an gentemot den billiga kopian.


    Visst, moraliskt skulle man ju köpt en äkta T2, men så blev inte fallet. Och det är väl på samma sätt med mjukvaror. Många köper säkert i tron att det är "the real deal", men många köper nog mjukvaran och är medveten om att detta inte kan vara helt rätt....men man gör det ändå.



    Så summan av kardemumman, det gäller att ge kunden ett mervärde som kunden uppskattar och värdesätter och som kan motivera det lite högre priset... Men i tider som dessa så är det väldigt svårt att lyckas med det och ändå behålla ekonomi i sin verksamhet. Att konkurrera med dessa är som att föra krig mot en fiende som inte följer Genèvekonventionen medan man själv gör det....
    Snacka om att du är en hycklare......först ondgör du dig över andra som säljer piratkopierade mjukvaror och i samma inlägg tycker du tydligen att det är helt OK för DIG att köpa piratkopierad hårdvara och mjukvara i form av en T2 från Kina?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Varför?
    För att (1) dessa företag tillhandahåller mjukvaror till fordon och (2) att sådana länkar är helt förbjudna.

    Jag är också övertygad om att det bara är en leverantör som har avtal med Saab om att leverera modifierade varianter av Saabs mjukvara. Övriga har säkert bara modifierat Saabs mjukvara, dvs de säljer piratkopior.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #24
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    För att (1) dessa företag tillhandahåller mjukvaror till fordon och (2) att sådana länkar är helt förbjudna.

    Jag är också övertygad om att det bara är en leverantör som har avtal med Saab om att leverera modifierade varianter av Saabs mjukvara. Övriga har säkert bara modifierat Saabs mjukvara, dvs de säljer piratkopior.
    Din övertygelse sviker dig.
    Det har redan fastställts i en svensk domstol att man, när man har köpt en bil innehållande en viss mjukvara, får göra vad man vill med den. Således får man låta ett företag modifiera den och betala detta företag för det.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Din övertygelse sviker dig.
    Det har redan fastställts i en svensk domstol att man, när man har köpt en bil innehållande en viss mjukvara, får göra vad man vill med den. Således får man låta ett företag modifiera den och betala detta företag för det.
    Visst, men det verkar inte vara så det går till i verkligheten. Som ett exempel kan vi ta en etanolkonvertering som ofta är baserade på Saabs mjukvara för en biopowerbil. Det var ju inte den programvaran man köpte med bilen. Samma som att någon säljer uppdateringar av datorer med Windows XP till en hackad Windows 8 ...

    Hur var det med 7.1? Där står det ju klart och tydligt att moderatorerna inte vet vad saluförd mjukvara innehåller (oavsett websida) och att det aktiverar 7.1.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Hur var det med 7.1? Där står det ju klart och tydligt att moderatorerna inte vet vad saluförd mjukvara innehåller (oavsett websida) och att det aktiverar 7.1.
    Ja, jag tolkar paragrafen på samma sätt som dig. Jag kan inte se att den kan tolkas på något annat sätt heller. Eller finns det någon prop. som förtydligar hur paragrafen ska tolkas?
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  7. #27
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Visst, men det verkar inte vara så det går till i verkligheten. Som ett exempel kan vi ta en etanolkonvertering som ofta är baserade på Saabs mjukvara för en biopowerbil. Det var ju inte den programvaran man köpte med bilen. Samma som att någon säljer uppdateringar av datorer med Windows XP till en hackad Windows 8 ...

    Hur var det med 7.1? Där står det ju klart och tydligt att moderatorerna inte vet vad saluförd mjukvara innehåller (oavsett websida) och att det aktiverar 7.1.
    Regeln är framtagen för de sidor som tillåter uppladdning av hemmagjorda mjukvaror. På vissa av dessa sidor finns det även mjukvaror som är otillåtet kopierade från trimfirmor.
    Jag är rätt säker på att du förstår detta, men vill larva dig för att försöka bevisa något.

    Jag tror, utan att veta säkert, att de stora trimfirmorna vet vad de gör gällande lagar och regler och inte bryter mot några lagar när de säljer sina mjukvaror.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #28
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av KristianS Visa inlägg
    Ja, jag tolkar paragrafen på samma sätt som dig. Jag kan inte se att den kan tolkas på något annat sätt heller. Eller finns det någon prop. som förtydligar hur paragrafen ska tolkas?
    Högst märkvärdigt att de allra flesta verkar klara av att tolka regeln så som jag menade då jag skrev den, men jag får visst se över formuleringarna så att alla förstår.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Högst märkvärdigt att de allra flesta verkar klara av att tolka regeln så som jag menade då jag skrev den, men jag får visst se över formuleringarna så att alla förstår.
    Jag misstänker att de allra flesta inte ens har läst regeln.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Regeln är framtagen för de sidor som tillåter uppladdning av hemmagjorda mjukvaror.
    Då måste det framgå av regeln. Man kan inte ha en regel som är så tydligt generell som 7.1 men som bara är tänkt att gälla för några icke angivna fall. Det öppnar för godtycke i moderatorernas arbete.

    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Jag är rätt säker på att du förstår detta, men vill larva dig för att försöka bevisa något.
    Jag försöker inte larva mig. Jag anser bara att reglerna skall vara skrivna så att de säger vad de var tänkta att säga.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nu tror jag visst herrarna är lite off topic
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Högst märkvärdigt att de allra flesta verkar klara av att tolka regeln så som jag menade då jag skrev den, men jag får visst se över formuleringarna så att alla förstår.
    Ja, jag har ingen anledning, eller önskemål om, att gå i polemik med dig. Jag tycker det är bra att du omformulerar paragrafen så att dess lydelse bättre harmoniserar med det du menar.

    /Kristian
    Senast redigerat av KristianS den 2014-10-30 klockan 22:57.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Vad är skillanden om tex Uhr lägger in en SAAB mjukvara de modifierat, som att nån annan lägger in en mjukvara som Uhr modifierat från en SAAB mjukvara. Själva programmet är snott från första början från SAAB??? Altså ÄGAREN av bilen har rätt att modifiera SITT program, men kan verkligen trimfirman ta SITT program och lägga in? Då ska de isåfall läsa ut programmet, modifiera det och skriva tillbaka det... Och så går det väl ändå inte till?

    Jag känner att trimfirmorna (utom Hirsch då som lär ha rätt att sälja?) inte ska kasta sten i glashus map "Piratkopierade program" iallafall.

    Men, varför skulle länken till denna killes erbjudande innebära mer olagligheter än nåt annat, det får någon gärna förklara för mig...

    Map trimdiskussioner så hoppas jag alla är lite pragmatiska, så vi kan fortsätta diskutera de trim som säljs på olika sätt, utan att smutskasta vare sig den ena eller den andra... Är inte tanken med forumet att ha kul med våra bilar. Eftersom trimmen trots allt verkar "få" säljas så kan de inte vara alltför olagliga...

    Om trimmet ligger inom saabs "gränser" så kan det ju som sagt menas att man bara höjt momentkurvan, då ligger man, vad jag förstår, inom det område man mappade motorn på i cell. Den programvaran fanns väl i någon tappning ända upp till 185hp och det enda som vad jag förstår skiljer mellan 150, 175 och 185 är just momentbegränsningskruvan. Om man bara ändrat den så har man ju ändrat kanske 5 minnesceller i programvaran...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Tillbaks till TS.

    Personligen skulle jag inte välja detta alternativ, mest på grund den osäkerhet jag får efter att ha läst annonsen. Men jag har egentligen alltför dålig kunskap om det här med tuning för att själv, på sakliga grunder, göra ett val. Det är en av anledningarna till att jag valde att registrerat mig här. Ett tillhåll för många med stor kunskap. Har senaste tiden varit inne på det alternativ som beskrivs i min signatur, men bristfällig kommunikation har gjort mig mer tveksam.

    /Kristian
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  15. #35
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Snacka om att du är en hycklare......först ondgör du dig över andra som säljer piratkopierade mjukvaror och i samma inlägg tycker du tydligen att det är helt OK för DIG att köpa piratkopierad hårdvara och mjukvara i form av en T2 från Kina?
    Den åsikten får stå för dig.

    Men ja, jag anser fortfarande att de som ladda ner en mjukvara/läser ut en databox, och bara lägger in VIN och Immo och sedan säljer i form av organiserad business är fult och fel... Kineserna har iaf bemödat sig med att finstudera originalet och tillverkat egna utifrån det. Moraliskt kanske man skulle lagt 10 lakan på en begagnad T2:a (för nya tillverkas inte....). Men visst, om herrn i Hässleholm bara sneglar lite på redan existerande mjukvara och sedan förbättrar och utvecklar den själv så ser jag inga problem med att kränga mjukvara....men i ärlighetens namn, låt mig tvivla på att så är fallet denna gången. Parallellen blir om jag ska börja sälja strumpor. Då kan jag skaffa mig några olika strumpor, studera dessa och fundera på hur jag kan förbättra dessa och sedan göra en egen förbättrad variant. Men om jag i stället gör inbrott hos närmsta Dressman och sedan kränger "fin fina" strumpor på blocket så blir det en annan sak.

    På samma sätt köper jag inte bara originaldelar utan kan nöja mig med lite billigare kopior.


    Men visst, jag kan ta epitetet hycklare så kan ni övriga renlevnadsmänniskor leva på er kant med gott samvete

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Köper ni Norska Rollexklockor också?
    För det är väl vad tråden handlar om.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  17. #37
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av KristianS Visa inlägg
    Ja, jag har ingen anledning, eller önskemål om, att gå i polemik med dig. Jag tycker det är bra att du omformulerar paragrafen så att dess lydelse bättre harmoniserar med det du menar.

    /Kristian
    Nej men då får jag nog ta och se igenom formuleringen av regel 7.1 så att alla förstår den.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #38
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Vad är skillanden om tex Uhr lägger in en SAAB mjukvara de modifierat, som att nån annan lägger in en mjukvara som Uhr modifierat från en SAAB mjukvara. Själva programmet är snott från första början från SAAB??? Altså ÄGAREN av bilen har rätt att modifiera SITT program, men kan verkligen trimfirman ta SITT program och lägga in? Då ska de isåfall läsa ut programmet, modifiera det och skriva tillbaka det... Och så går det väl ändå inte till?

    Jag känner att trimfirmorna (utom Hirsch då som lär ha rätt att sälja?) inte ska kasta sten i glashus map "Piratkopierade program" iallafall.

    Någon gång på slutet av 90-talet så anklagades Rolf (skaparen av Nordic) och en av teknikerna på Saab
    för industrispionage.
    Alla datorer och alla datorrelaterade verktyg togs i beslag, inkl nätverkskablar i väggarna...
    Det pratades fängelse bla.


    vad hände? Ingenting, ärendet lades ner och Rolf och teknikern släpptes. Alla grejjer lämnades tillbaka.

  19. #39
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Nej men då får jag nog ta och se igenom formuleringen av regel 7.1 så att alla förstår den.
    En omformulering är bra. Inte för att alla ska förstå utan för att den ska beskriva vad den är tänkt att beskriva. Den är inte otydlig. Den är felaktig.


    Vad gäller trådskaparens fråga så skulle jag aldrig handla av annonsören som finns både på Blocket och Tradera samt även på en företagssida (http://laholmsvagnar.se/t7trim-saab9395/) där man även kan se att säljaren/annonsören heter Niclas. Ägaruppgifterna till domännamnet t7trim är dolda. Telefonnumret går inte att spåra och inga andra kontaktuppgifter eller ägaruppgifter är tillgängliga.
    Det innebär ju inte att det måste vara en totalt oseriös aktör för det men är man så rädd för att lämna ut uppgifter om sig och sitt företag trots att man säljer en produkt till privatkunder så är känslan att det i alla fall inte är vita pengar man betalar för varan.
    Sen påstår han sig lämna garanti "Jag lämnar även garanti på arbetet." men skriver inget om hur den gäller. Formuleringen är helt värdelös för en kund.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2014-10-31 klockan 09:37.

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Någon gång på slutet av 90-talet så anklagades Rolf (skaparen av Nordic) och en av teknikerna på Saab
    för industrispionage.
    Alla datorer och alla datorrelaterade verktyg togs i beslag, inkl nätverkskablar i väggarna...
    Det pratades fängelse bla.


    vad hände? Ingenting, ärendet lades ner och Rolf och teknikern släpptes. Alla grejjer lämnades tillbaka.
    Ok, så allt som inte leder till fällande dom är ok, då lär det vara ok att stjäla trimfirmornas mjukvara också, för jag har svårt att se att de kan försvara rättigheter de själva inte äger...

    Vet att bla trionictuningforumet verkar ha som hederskodex att bara sprida "egna" trim och inte trimfirmornas, det tycker jag är sjysst, men jag personligen skulle inte ha nåt emot om även trimfirmornas mappar lades upp... Den största majoriteten kommer köpa från en firma de litar på, en liten del fixar själva och skulle ändå inte köpt nåt hos trimfirmorna... Jag tror inte trimfirmorna kommer förlora kunder... Dessutom stjäl de ju själva kunder från tex Hirsch som väl bör ha rättigheter till programvaran...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Referens, vad väger dina 19" fälgar
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 21:18
  2. WG referens-läge 9-5
    Av Milkyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 00:19
  3. Vad är STT för företag??
    Av ventus i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 23:59
  4. Rabattgivande företag !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •