Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Orolig tomgång OG9-3 B205

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614

    Orolig tomgång OG9-3 B205

    Har en 9-3 Aero som har lite orolig tomgång efter byte av toppacking. Vandrar upp och ner och dog nästan ibland. Körde man med den och kopplade och släppte gasen så dog den som regel.
    Gick igenom alla slangar och hittade en luftläcka vid slangen till tryckröret som nu är åtgärdad. Gått igenom vakuumslangar etc och till sist är tomgången hyfsat stabil. Dock så sätter den fortfarande felkod p0300 och man hör att den missar imellanåt. Går superfint när man kör annars.


    Kikade på Short term fuel trim som ligger på mellan -10 till -14% på tomgång vilket får mig att höja på ögonbrynen. Detta talar emot ytterligare luftläckor som jag kan se det och det verkar som att den får för mycket soppa. Den 8 taktar till sådär och sedan går den som den ska en liten stund till den missar igen. Enligt ägaren var den inte så innan bytet och jag kommer inte så mycket längre. Kollade även kammar så de stod rätt och jag kunde inte se att det skulle vara problemet.

    Vad kan problemet vara?

    Tillägg: När bilen är kall är tomgången som den ska. Det är först när den börjar lambdareglera som det blir enligt ovan.
    Senast redigerat av Fidel den 2014-10-29 klockan 12:48.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Har bilen större bränslepump, eller är den original?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Har faktiskt inte den blekaste då jag inte byggt den, ska kika med ägaren om han vet.. Vad tänkte du ?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Är det inte fortsatt luftläckage då?

    Lambdan kommer väl igång när kylvätskan nått 68°?

    Koppla ur lambdan så länge tills du hittat felet annars.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Skulle kunna vara luftläckage, det jag tycker talar emot det och istället mot bränslesidan är ju att den reglerar ner bränslet 10-14%. Hade det vart en luftläcka hade de siffrorna vart åt andra hållet, eller tänker jag fel?
    Om jag kopplar ur lambdan och den går som den ska, tyder det på en dålig sond? Har för mig att de kan ta skada av att gå med kass toppackning då den drar vatten. Har ni någon input om just det?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Större bränslepump kan leda till att bränsletrycksregulatorn överbelastas och att man därmed får förhöjt bränsletryck på tomgång och låglast.

    Hur är det med etanolhalten? Lyckas motorstyrdonet pricka rätt när den räknar ut etanolhalten? När man kör Biopower så säger inte fuel trim så mycket egentligen, eftersom AFR är ett varierande värde som beror på vilket bränsle du har i tanken. På en vanlig bensinbil är det mer intressant, eftersom AFR är satt till ett fast värde på 14,65. En Biopower räknar först ut etanolhalten och sedan fuel trim, men om etanolhalten är fel, så kommer inte fuel trim att vara intressant alls. Är det något fel så brukar det synas mer på den beräknade etanolhalten än på fuel trim, som ofta kan ligga på normala värden trots att något är fel.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ok, får kika på att mäta upp soppatrycken i railen alltså. Den går på ren bf98. Är inget biopowerprogram mig veterligen, och heller ingen openSID. Det är många oklarheter kring mjukvaran annars. Enligt förra ägaren skulle det sitta ett steg 6 i den. Men det är bara orginal hårdvara förutom ett 3 tumssystem så det måste varit BS. Jag skulle gissa på att det sitter ett vanligt steg 3 i den med tanke på hur den går. Detta till trots så var tomgången inte orolig innan toppackningen rasade. Känns som att det snarare borde vara ett följdfel eller luftläckage.

    Jag får börja att koppla ur lambda och se om det gör skillnad och i så fall testa att byta den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten att bero på BTR så verkar det sitta någon typ av ställbar sådan på bilen. Den sitter inte på railen dock utan mot torpedväggen där bränsleslangarna kommer upp. Har dock inte rört den i operationen med toppen.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Då känner man sig som en bonnmek. Efter jag kollat kammarna tredje gången hittade jag att det ska vara 15 länkar mellan hjulen. Insugskammen öppnade 1 kugg för tidigt. Efter korrigering går bilen som den ska. Aldrig vart med om att märkningarna är så svåra att få rätt. Lesson learned!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orolig tomgång OG9-5 -06
    Av Pitepalt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-17, 20:51
  2. [LÖST] Orolig tomgång OG9-5 2,0t
    Av Robsva96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-08-11, 12:34
  3. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •