Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: dålig acceleration, men inget oljud eller rök

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    dålig acceleration, men inget oljud eller rök

    Hej

    Jag har betalat handpenning till handlaren för en 9-5 2.0 Biopower från 2007, 15000 mil, och märkte vid testkörning att bilen är inte pigg, d.v.s. dålig acceleration. Jag jämför med min äldre 9-5 som bör ha exakt samma kraft (ca 150 HK).
    Jag sett ingen rök och varvtalet ökar jämnt och regelbundet när man gasar, det är som att motor inte hade haft alla hästkrafter.
    Blev fundersamt, givetvis. Bilen har varit servad regelbundet enligt serviceboken. Oljan ser ren ut - bytt nyss.

    Kan det bero på något enkelt att fixa? Bakventiler, bränslefilter ... ?

    Tack på förhand för lite hjälp med detta!

    MVH

    Zazá
    Senast redigerat av Zaza135711 den 2014-10-29 klockan 08:20.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hej och Varmt Välkommen till Saab Turbo Klubben!!


    Att den inte är pigg skall du påpeka eftersom du upptäck felet redan nu och be att få det åtgärdat. Du skall nog anmärka skriftligt och ha skriftligt på att de ansvarar för att åtgärda felet innan leverans.
    Att de gör något är inta samma som att problemet är löst och det är därför bra att ha det på papper så du kan hävda din rätt.
    Backventiler är ju ingen ovanlig orsak till att bilarna inte går som de ska men det kan också vara läckage någonstans, BioPowerbilarna är väldigt känsliga. Det finns ett antal vacuumslangar att kolla upp också.
    Rätt typ av tändstift är också viktigt, alla verkstäder har inte koll på detta.
    Listan kan bli lång om det nu är ett fel och den kostnaden bör inte du ta, du borde då ha möjlighet att avbryta köpet, det finns gott om Saabar på marknaden.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hej och Varmt Välkommen till Saab Turbo Klubben!!


    Att den inte är pigg skall du påpeka eftersom du upptäck felet redan nu och be att få det åtgärdat. Du skall nog anmärka skriftligt och ha skriftligt på att de ansvarar för att åtgärda felet innan leverans.
    Att de gör något är inta samma som att problemet är löst och det är därför bra att ha det på papper så du kan hävda din rätt.
    Mycket värdefullt tips, Tack HeRmAN!
    Jag har nu mejlat bilhandlare om detta. Vi får se vad de svarar. Tyvärr har jag gett redan 5000:- eftersom bilen var allmännt i mycket bra skick och det fanns flera kunder, så måste jag ta diskussionen. Men det är mycket lättare innan jag betalat det hela beloppet.

    Vad du vet, stämmer att ett fel i turbo (antagligen det dyraste av alla möjliga) skulle orsaka rök?
    Senast redigerat av Brisse den 2014-10-29 klockan 11:00. Anledning: Fixade syntax så citatet visas korrekt

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Zaza135711 Visa inlägg
    Vad du vet, stämmer att ett fel i turbo (antagligen det dyraste av alla möjliga) skulle orsaka rök?
    Ja, det kan orsaka rök.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    skulle man se någon fel kod eller kan det hända att probelemt finns utan att man kan diagnosticera via OBD anslutning?

  6. #6
    Det finns flera saker som kan vara fel utan att det blir felkoder.

    Om bilen går bra men saknar effekt är det ofta luftläckage i backventiler eller vacuumslangar, det brukar märkas på att turbomätaren stannar nånstans mitt i det gula fältet vid fullgas. Dom felen är ju enkla och billiga att åtgärda, men naturligtvis borde det oavsett vara säljarens ansvar att se till att bilen går som den ska.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Dålig temp och inget laddtryck
    Av Zippo89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 20:13
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  3. Missljud, blårök, dålig acceleration 9-3 02
    Av Hennis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 19:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •