Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Installation av Defa-kit i NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    Installation av Defa-kit i NG9-3

    Hittade en kampanj i helgen så jag köpte på mig en del Defa-prylar; kupéfläkt, slangvärmare, batteriladdare, styrenhet m.m. Och idag var jag förbi ANA i Strömstad och köpte Dex-Cool (kylarvätska) samt avjoniserat vatten.

    Off-topic så fick jag väldigt god service där av en yngre kille även när klockan passerat stängning. Tack!

    Hur som helst så ska jag montera in allt senare i veckan, men funderar på det faktum att styrenheten bör (men måste inte) anslutas till tändningen för att få full tillgång till alla enhetens funktioner. Var i motorutrymmet på en NG9-3 hittar jag enklast det utan att mäta mig fram?

    Med vänlig hälsning
    Kristian
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Hej,

    Antar att du ska montera det på V6:an. Vilken diameter är det på slangvärmaren?

    Mvh
    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    16 mm (invändigt slang) på denna. Finns andra alternativ som jag tycker mig ha sett som har en annan diameter och som därmed ska placeras på annat ställe.

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Ingen med råd om var jag enklast, i motorutrymmet, kan hitta tändström?
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Jeg går ut ifra at du planlegger å montere noe som kanskje ligner på et SmartStart system (som vi har i vår 9-3), iht. (enligt) Bruks- og monteringsanvisning http://www.defa.com/file/a26eeb17470...20SE%20E15.pdf

    Som du nevner, å koble fordonsenheten til tenningen er tilsynelatende ikke nødvendig, unntatt når det gjelder fjernstyring av brenseldrevet varmer, som du kanskje ikke har; se side 21 / 22. DEFA sier at som "tenningssignal" benyttes spenningsfallet, betraktes som en impuls, som oppstår når bilen startes. Om de med det mener at det er "startsignal" som skal benyttes i forbindelse med "blå kabel" også eller en mer permanent spenning som med tenningsnøkkel i "ON", vet jeg ikke.

    Et permanent "tenningssignal" kan jo for eksempel hentes fra en eller annen sikring, og "startimpuls" kan vel hentes fra startrelé eller fra styresignal på solenoiden til startmotor.

    Er du fortsatt interessert i å koble til "blå kabel", kan jeg vel komme med noen tanker/idéer når det gjelder konkrete tilkoblingspunkter, og kanskje også skjema.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej Norrbagge!

    Tack för informationen.

    Jag tolkar det enligt monteringsanvisningen som att den blå kabeln ska kopplas in mot punkt som alltid ger ström när nyckeln är i ON-läget. Planerade att påbörja installationen idag, men så blev det inte. Regn satte stopp för det.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Trist med regnet, men etter regn kommer sol

    Kurs med spenning, tenningsnøkkel "ON", er ikke tilgjengelig i motorrommets el-sentral (UEC), men kun i instrumentpanelets -. I UEC finnes det derimot fire kurser/sikringer med spenning i "ON" - og "START" posisjon. Sikringene er #4, -6, -8 og -20.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Nu är installationen klar. Det var inget större problem och allt fungerar just nu tillfredsställande. Dock vill jag påtala att det är helt otroligt trångt i motorrummet vilket gör det till en prövning för psyket att att göra installationerna. Jag kopplade in DEFA´s styrenhet på strömställaren/vredet för belysningen (den till vänster om ratten). Till regleringen går det en gul/lila kabel som bara är spänningssatt när tändningen är på. Så blå kabel från DEFA till gul/lila kabel på strömställaren.

    Kvaliteten på prylarna från DEFA var bra och deras monteringsanvisning för motorvärmaren helt okej. Placeringen av batteriladdaren med inbyggt relä blev mot hjulhuset på passagerarsidan närmast torpedväggen. Ja, egentligen rakt ovanför motorvärmarens placering. Jag kunde inte hitta något förgjort hål utan borrade ett på lämplig plats. Finns en anvisning på torpedväggen som ger viss vägledning.

    /K
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

Liknande ämnen

  1. Defa larm fråga
    Av iMPOSTER i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 21:34
  2. Defa larm strul
    Av iMPOSTER i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •