Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: etanol (E85)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    etanol (E85)

    Kan jag köra på etanol rakt av eller måste jag göra några konverteringar?Köpte en 9-5 99 med skuren motor för reservdelar och där satt det en extra box för etanoldrift från nordictuning.Maila till dom och frågade och det var visst någon gammal lösning.Det är en 9-5 1999 med B205E 2,0T ecopower som som jag kör med som frågan gäller

  2. #2
    Du måste ha Biopower programvara för att köra på E85, annars går det åt pipan.

    Nordic, och flera andra kan fixa det åt dig.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Det är möjligt att den bilens ordinare styrbox som sitter i har den programvaran.
    Kan nordic kolla boxen utan bil så att säga för motorn har ju skurit. Den där extra boxen från nordic var visst någon gammal lösning.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det ligger förmodligen ett vanligt bensinprogram i boxen som sedan mappats om till E85, vilket betyder att den endast fungerar med E85, och inte går att köra på bensin. Det kingback kallar "biopower programvara" är en häftigare lösning, som går ut på att man plockar mjukvaran från en original 9-5 Biopower vilket gör att man kan blanda hur man vill mellan bensin och E85, precis som en äkta 9-5 Biopower. Dock är det lite krångligt att få Biopower-mjukvaran att fungera i din bil (år 98 och 99, och bilar utan TCS), så det är inte säkert Nordic har lagt ner tid på att ta fram en sån lösning. Det är dock väldigt enkelt när man väl klurat ut hur man gör
    Senast redigerat av Brisse den 2014-10-29 klockan 18:44.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Det man hörer om at etanolen fräter är bare shit? För jag har biopower program på min steg 1 9-5 '01 men aldrig tankat mer än max 50%..har visserligen standard spridare oxo men funkar klockrent vil ju testa att köra bara etanol nån gång med

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Killerkenny, på din bil brukar konvertering inte leda till några stora problem. Bränsleledningar och sånt håller väldigt bra, och spridarna är faktiskt samma som sitter på äkta 9-5 Biopower. Det vanligaste är att man får problem med bränslepumpen, så var uppmärksam om du märker några felsymptom som kan tyda på att den är dålig. Har den gått mer än 15 000 mil så kan man fundera på om man ska byta bränslepumpen i förebyggande syfte.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Skal kolla bränslepumpen och evt. Byta?svårt för en amatör?

    Men ingen fara att köra 100% e85 nästa tank då så länge pumpen fungerar som den skal?

    Bilen har gått 22k mil men fräsch och går bra vad JAG vet

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Men ingen fara att köra 100% e85 nästa tank då så länge pumpen fungerar som den skal?
    Under förutsättning att du har programvara anpassad för E85 ja. Annars inte.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Skal kolla bränslepumpen och evt. Byta?svårt för en amatör?

    Men ingen fara att köra 100% e85 nästa tank då så länge pumpen fungerar som den skal?

    Bilen har gått 22k mil men fräsch och går bra vad JAG vet
    Svårt, Näe det finns svårare jobb på en bil.
    Det svåraste för mig på min -00'a var att lossa muttern till bränslepumparmaturen, fick tillverka eller specialverktyg för den satt som berget.

    Det finns ju även RXP pump som skall vara speciellt anpassad för etanol här
    När man byter är det ju trevligare att jobba om tanken är i det närmaste tom, min var såklart full när pumpen gav upp!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Men ingen fara att köra 100% e85 nästa tank då så länge pumpen fungerar som den skal?
    Då Saab trots allt lade ner en massa jobb för att bilen från och med slutet på MY05 skulle hålla för etanoldrift, så brukar i alla fall jag avråda från att tanka annat än vad motorn är byggd för på tidigare modeller. Det är dock kanske bara jag som tar motorkonstruktörernas kunnande på för stort allvar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det finns ju även RXP pump som skall vara speciellt anpassad för etanol här
    RXP pumpen som maptun säljer är kanske lite för kraftig för en originalbil med 340 l/h.

    Jag valde en Deatschwerks DW200, lite snällare med 255 l/h och även den designad för E85. Kostar runt 1000:-

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Då Saab trots allt lade ner en massa jobb för att bilen från och med slutet på MY05 skulle hålla för etanoldrift, så brukar i alla fall jag avråda från att tanka annat än vad motorn är byggd för på tidigare modeller. Det är dock kanske bara jag som tar motorkonstruktörernas kunnande på för stort allvar.
    Ändringarna på själva motorn är väl hårdare ventilsäten och rostfria ventiler, så det man riskerar är väl att få göra en topprenovering lite tidigare om man kör på E85. Tror inte jag har hört om nån som har drabbats av något ventilhaveri pga E85 så det verkar inte vara ett jätteproblem. Övriga ändringar rör väl bensintank och bränslepump och där finns det ju som sagt enkla lösningar.

    Finns det fler ändringar som jag har missat?

    Intressant att notera är att BSR säljer en E85 konvertering för og9-5 som är certifierad så det går at regbesiktiga bilen som BioPower. Ett moment i certifieringen är att levgerantören garanterar att alla komponenter i bilen klarar E85, och eftersom BSR bara byter programvaran innebär ju det att iallfall dom bedömer att hårdvaran funkar med E85. Nu har väl inte BSR det mest solida ryktet så jag vet inte vad det är värt iofs..
    Senast redigerat av kingback den 2014-10-30 klockan 12:02.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    RXP pumpen som maptun säljer är kanske lite för kraftig för en originalbil med 340 l/h.
    Alldeles för stor, det håller jag med om. Även en mindre pump som t.ex. den GSS341 jag kör med överbelastar bränsletrycksregulatorn på tomgång och låglast, så på en bil med originaleffekt ska man definitivt ha en originalpump. Man får inte glömma heller att stora bränslepumpar drar mycket ström. Pumpar över 300l/h måste förses med grövre matningskablar för att de ska vara säkra att använda. Finns folk här i klubben som struntat i det, och kört originalkablage, och det har slutat med att kablarna brunnit upp.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kan en pump vara för kraftig?
    Det som händer är väl att det mesta går tillbaka till tanken via returen.
    Och var skall man då lägga gransen mellan tummen och pekfingret?
    Då du har 305hk och kör med 255l/h pump borde de flesta klara sig med det.
    Har själv 2 bilar med originalpumpar som båda numera pumpar mestadels sprit och byte kan ju bli aktuellt förr eller senare.
    Att det finns billigare alternativ som klarar E85 är klart positivt.
    Inköpsställen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kan en pump vara för kraftig?
    Det som händer är väl att det mesta går tillbaka till tanken via returen.
    ...
    Det är ju snarare returhålet i en original BTR som är för litet, inte pumpen som är för kraftig.
    Dvs vid låglast så blir bränsletrycket högre än specen på BTR:en
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kan en pump vara för kraftig? Det som händer är väl att det mesta går tillbaka till tanken via returen. Och var skall man då lägga gransen mellan tummen och pekfingret? Då du har 305hk och kör med 255l/h pump borde de flesta klara sig med det. Har själv 2 bilar med originalpumpar som båda numera pumpar mestadels sprit och byte kan ju bli aktuellt förr eller senare. Att det finns billigare alternativ som klarar E85 är klart positivt. Inköpsställen?
    I en perfekt värld ja. Men titta på storleken returhålet i btr så blir det rätt snabbt klart att överflödet från en 340L pump inte ryms där. Dvs då höjs trycket i fuelrailen och adaptionen blir fel. Finns mer att läsa på detta forum om det. Å det räcker med en 250L pump för att de ska bli fel. Sök på högt bränsletryck.

    Slänger man i en kraftigare pump i en originalbil (el steg 1-3 som inte kräver annan pump) utan att justera sw för det så ber man lite själv om problem. Har själv sett det på min bil när jag la i en Henko pump och körde på bensin där blir problemet som störst.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, en pump kan vara för kraftig

    Bränsletrycksregulatorn är konstruerad för att ha kapacitet att returnera max 220l/h till tanken.
    http://www.bosch-motorsport.de/media...7223947pdf.pdf

    På tomgång drar motorn strax över en liter bensin per timme. Vi avrundar till ett för att hålla det enkelt

    Vid tomgång ska bränsletrycket vara runt 2,3-2,4bar pga. att vi har undertryck på ca. 0,6-0,7bar(öt) i insuget.
    Vi försummar (lite slarvigt) det tryckfallet som är i rören fram till bränsleskenan.
    Hur mycket bränsle kommer då en GSS342 trycka ut? Detta är samma pump som GSS341 med något annorlunda placering på suget. Dessa pumpar är specade som "255l/h".



    Enligt diagrammet ser vi att den kommer trycka ut ca. 270l/h.

    Säg att vi tvingar 270l/h fram till bränsleskenan, och motorn suger i sig 1l/h, då har vi fortfarande 269l/h som ska returneras till tanken. Det är mer än bränsletrycksregulatorn är konstruerad för, och det som händer när den överbelastas är att bränsletrycket skenar. I mitt fall har jag mätt upp ett ökat bränsletryck på runt ett halvt bar vilket såklart gör att motorn går fett. När man sedan gasar, så att motorn drar mer bränsle så går trycket tillbaka till normal nivå.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-10-30 klockan 12:31.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Det är ju snarare returhålet i en original BTR som är för litet, inte pumpen som är för kraftig.
    Jag vill nog påstå att en pump kan vara för kraftig även om man löser problemet med BTR. En stor pump drar mycket ström, och utnytjar man då inte hela bränsleflödet så är det energi bortslösad helt i onödan. Man ska välja en pump som flödar bara precis så mycket man behöver + en liten säkerhetsmarginal. Säg att man bör utnyttja 80-90% av flödeskapaciteten.

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Om man nu ska tänka "man kan inte ha för kraftig pump" så utmanar jag er till att montera en sån här (den svarta) i bränsletanken på era bilar:
    Senast redigerat av Brisse den 2014-10-30 klockan 12:42.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag frågade om den kan vara för kraftig då man tittar på de som säljer pumpar som t.ex. Maptun och Walbro 255 pumpen "Flödeskapacitet 255 liter/timme vilket räcker till ca. 500 hk. 95% bolt-on montering."
    Vad dess övre gräns är framgår ju men inte när det är lämpligt att ta steget från original upp till en med högre flöde.
    Vad flödar originalpumpen?
    Och då borde ju original från en BioPower art.nr 12775809 vara ett bra val för trådskaparen och oss som har upp till kanske steg 3?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nu tar jag bara siffror från huvudet, men jag har för mig att originalpumpen i 9-5 med bensinmotor flödar 140l/h vid 3,0bar. Biopower flödar mer tror jag.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3 Etanol med BSR
    Av 9-5 Aero SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 19:17
  2. etanol
    Av MrGreen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 14:48
  3. Etanol 900 og??
    Av Turbosaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 17:26
  4. ETANOL VAD VET NI OM DET!!!!
    Av jon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 18:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •