Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Kamkedjeyte på Saab 95 Aero -02 31k mil?

  1. #1

    Kamkedjeyte på Saab 95 Aero -02 31k mil?

    Hej!

    Har precis köpt en Saab 95 Aero -02 med drygt 31000mil på mätaren.
    Fullservad på verkstad.

    Ägaren som jag köpte den av hade haft den i 10år, sedan 13000mil och kände inte till att kamkedjan bytts.

    Och jag skulle inte tro att den byttes de 13000 första milen (innan bilen ens var 3år gammal va?)

    Dock hör jag inget rassel ifrån den.
    Hör ett lite gnisslande ljud som tycks komma ifrån vänster fram, låter som en rem eller dylikt.. Kanske servoremmen?

    Vad skulle ni tro är mest troligt, att den inte bytts under alla dessa mil, eller att dem endast servat den?

    Tacksam för svar.

    mvh Ahlgren


    Tänk på att skriva en rubrik som säger vad tråden handlar om. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-10-28 klockan 10:33.

  2. #2
    Hur ska nån här kunna veta det om inte ens den som har ägt bilen vet det?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Hur ska nån här kunna veta det om inte ens den som har ägt bilen vet det?
    Jag begär inte det. Jag frågar vad som vore mest troligt.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Jag begär inte det. Jag frågar vad som vore mest troligt.
    Det är osannolikt att kamkedjan bytts de första 13k milen (som dessutom avverkades på mindre än 3 år om jag förstår dig rätt). Om den enda ägaren därefter säger sig inte ha bytt, lär den inte vara bytt. Kamkedjan och tillhörande komponenter är ingenting man byter för nöjes skull utan den byts där den är utsliten (=rasslar eller sträckare ute på max), så du har heller ingen anledning att byta den nu om den inte är utsliten.

  5. #5
    Varför inte? Min 9000 turbo 88 sålde jag efter 310000 km och min 9-5 2,3t 99 sålde jag efter 180000 km, båda med den fabriksmonterade kamkedjan kvar i motorn. Sköter man service håller de länge.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Varför inte? Min 9000 turbo 88 sålde jag efter 310000 km och min 9-5 2,3t 99 sålde jag efter 180000 km, båda med den fabriksmonterade kamkedjan kvar i motorn. Sköter man service håller de länge.
    OK.
    Jo välskött verkar den verkligen vara.
    Ägaren som haft den har inte haft så stor koll på vad som gjorts på service utan har bara lämnat in till verkstaden och betalat.

    Vet att AC-kompressorn byttes härom året, och även turbon för ett par år sedan.
    När kompressorn byttes kostade det runt 10k kr sa han. Tror ni dem bytte multirem/drivrem i samband med det? (Bilen bör gissningsvis ha gått runt 27k mil då.)

    Läst mig till att man byter multirem med intervallen 12k mil.
    Då bör den vara bytt vid 24k mil senast om man ska lita på verkstaden.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Finns det ingen dokumentation på bilen så som stämplar i servicebok? Har den skötts enligt föreskrifterna på verkstad och du har doumentationen på 24k milaservicen så borde den vara bytt. Men det är ju ganska svårt för oss att sia om huruvida den är bytt eller ej. Titta på vilket skick remen är i, ser den frisk ut och inte slirar o låter så är det ju bara att se glad ut.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Finns det ingen dokumentation på bilen så som stämplar i servicebok? Har den skötts enligt föreskrifterna på verkstad och du har doumentationen på 24k milaservicen så borde den vara bytt. Men det är ju ganska svårt för oss att sia om huruvida den är bytt eller ej. Titta på vilket skick remen är i, ser den frisk ut och inte slirar o låter så är det ju bara att se glad ut.
    Jo samtliga stämplar finns t.o.m 2013.
    Men det står ju inte vad som är gjort vid resp. service.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Efter konkursen ändrades serviceschemat till 3D-service-konceptet och då slutade man byta multiremmen vid 12k-intervall utan man gör istället en okulär besiktning av den vid varje service och byter när den ser sliten ut.

  10. #10
    Du kan kontakta verkstaden som stämplade och fråga om de har kvar info i sina datorer.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    OK!
    Tack för era svar.

    Dem flesta jobben har utförts av "Auktoriserad verkstad Saab Opel 1186".

    Ringde dem och fick reda lite på vad som gjorts vid varje verkstadsbesök.

    Hörde även med lokala bilmecken vad byte av multiremmen/polyremmen skulle gå på, och han sa 1000-1000kr inkl remmen. Låter ju inte farligt må jag säga.
    Senast redigerat av Ahlgren88 den 2014-10-28 klockan 15:53.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    "Sköter man service håller de länge" (avser kamkedjan)

    Det stämmer i varje fall inte alls på min bil!
    Min 9-3Aero -00 hade på 3 år körts 13500 mil av en noggrann och seriös ägare (som jag känner). Bara långkörningar (4500 mil/år) och servicar gjorda på SAAB vid rätt tidpunkter.
    Trots det låg kedjespännaren över 15 mm när jag köpte bilen.

    När jag bytte kedjorna fanns inga som helst tecken på att motorn varit utsatt för "oil sludge". Den var helt ren och fin överallt invändigt.

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2014-10-29 klockan 10:26.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    "Sköter man service håller de länge" (avser kamkedjan)

    Det stämmer i varje fall inte alls på min bil!
    Min 9-3Aero -00 hade på 3 år körts 13500 mil av en noggrann och seriös ägare (som jag känner). Bara långkörningar (4500 mil/år) och servicar gjorda på SAAB vid rätt tidpunkter.
    Trots det låg kedjespännaren över 15 mm när jag köpte bilen.

    När jag bytte kedjorna fanns inga som helst tecken på att motorn varit utsatt för "oil sludge". Den var helt ren och fin överallt invändigt.

    Per L

    Innan du bytte kedjan, märkte du då något rassel eller ovanligt ljud ifrån motorn?

  14. #14
    Angående kamkedjan,
    jag har nu ringt ett par verkstäder för att försöka få reda på hur det egentligen ligger till med kedjan.

    Jag förklarar för dem att min bil gått drygt 31k mil, med vad jag misstänker samma kedja.
    Men inte någon av verkstäderna höjer på ögonbrynnen och tycker att jag ska göra en kontroll av sträckaren, utan dem tycker att låter det inte något ifrån kedjan så bör det inte vara någon fara, även om kedjan så gått 31k mil. Är bara bilen välskött och servicarna skötta så är det inga konstigheter att en och samma kedja passerar dessa mil menar dem på.

    Och jag hör inget rassel/klonkande ifrån kedjan, samt att bilen är fullservad fram tills idag.

    Tycker ni man bör göra en kontroll av sträckaren på kedjan eller ska jag våga göra som dem säger, lyssna efter om man börjar höra något rassel?

    Självklart är det aldrig fel att kontrollera sträckaren ändå, men jag kanske inte behöver göra det föräns om ett år tänker jag (I samband med nästa service).
    Då jag nyligen utfört en vanlig service på den.

  15. #15
    If it ain't broken...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Kedjan för ju uppenbarligen inte liv. Se glad ut och kör och lägg de 12.000 på pilsner istället.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Var bor du?
    Pilsner för 12 tusen spänn lär du behöva hjälp med....
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Kedjan för ju uppenbarligen inte liv. Se glad ut och kör och lägg de 12.000 på pilsner istället.
    Stämmer, kedjan för inget liv och bilen går bra i övrigt.
    Men "problemet" är att jag fortsättningsvis vill att den ska gå så. Jag tänker lite i förebyggande syfte. Jag känner mig väldigt nöjd med bilen och eftersom den är så välskött vill jag hålla efter den så att den håller så länge som möjligt.

  19. #19
    Man läser ju rätt ofta om Saabar med rasslande och slitna kamkedjor, men hur vanligt är det att den faktiskt går av och orsakar totalhaveri?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Så det blir inget pilsnerköp? Synd!

    I förebyggande syfte skulle jag själv kontrollera hur långt sträckaren gått ut, inte speciellt svårt att göra själv.
    Och syftet med sträckaren är just att sträcka kedjan så den inte rasslar eller kuggar över och när kedjag är för sliten räcker sträckaren inte längre göra sitt tänkta jobb och då är det dags för ny kedja mm.
    Och förr eller senare kommer det att behövas och det du kan göra för att förhala det är att noggrant serva bilen speciellt map. oljan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Uppgradera frontspoiler äldre Aero till Aero -04
    Av jeppe_j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:57
  2. SAAB 9-3 Aero M2001: 235/45/17 på std Aero fälg?
    Av turbo4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 11:01
  3. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •