Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: saab 9-5 2.0t '01 steg 1 men vil kanske ha mer..tips?:)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    saab 9-5 2.0t '01 steg 1 men vil kanske ha mer..tips?:)

    Tjena!

    Sitter i dag på en 9-5'a som gått 22 000mil i dagsläget den hadde 150 hk/240nm när jag köpte den och 20,5k körda mil..men efter 500 mil tröttnade jag och fixade et steg 1 till den så nu har jag biopower och opensid(med orginalspridare och 0,6-1,6 bar laddtryck) och har följande effekt:

    Bensin 220hk/340nm
    etanol/biopower 240hk/360nm

    Säkert lägre i värkligheten dock

    Den går som et skott,men är ju ingen aero så max effekten kan ju aldrig slå en aero men ganska nära endå

    Nu kommer det "roliga" kommer jag att få mer glädje ut av et steg 2 eller mer när jag nu måste byta typ turbo,avgas,koppling etc för att få ut kanske 20-30hk mer och 20-40nm kanske? Eller ville en bättre bil varit bra?om turbon blir kass lär jag ju köra aero turbo och ny software för att det är "bättre" än en ny gt 17 snurra min dröm nu är en 9-3 turbo x med 280hk orginal and going

    Pengar är det enda som stoppar det
    O til er som tycker jag är dum som ej tog aero direkt så har ni säkert rätt men fikk bilen inkluderat trim för typ 16k..rostfri och helfräsch

    Vad ville ni gjort?spara til ny,vara nöjd eller fortsätta trimma denna?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Skall du ta steget att börja trimma bortom steg 1 är mitt råd att köpa en Aero istället. Så fort du slänger på mer vrid än 360-380Nm kommer kopplingen att vara underdimensionerad och du kommer att få byta till aerokopplingen istället. Gör ett snabbt överslag på vad ny koppling, TD04:a snurra, 2,5/3 tums system och annan mjukvara kostar så är du snabbt uppe i mellanskillnaden till en Aero.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Fidel har rätt, jag har gjort båda resorna, först en 2.0t som fick TD04, 3" bör med racekisse och Ferritas sportsystem och när en kolv gav upp belv det Wössner, Aerokoppling, 2.3L, Ny IC och lite mer effekt. De två bilar jag köpt efter det är båda Aero's vilket kanske ger en indikation.
    Förutom att du får TD04 och bättre koppling så får du även oftast ett bättre chassi och något bättre bromsar samt att Aero's kanske ofta har mer utrustning.

    I ditt fall skulle jag siktat på en -04 Aero eller nyare beroende på vilken look du gillar, har man ingen brådska hittar man en pärla till rätt pris till slut. Du har ju uppenbarligen en bil du är nöjd med just nu.
    Se till att rostskydda den under plasten på trösklarna, bakskärmarna och hela golvet bakom bakaxeln så får du kanske någon krona för den den dagen du skall sälja.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jag gillar 04 aeros och nyare och speciellt 9-3 turbo x 08 mod den tycker jag är riktigt fräck! Dock helt annan prisklass! Jag solgte en gammal golf och fick pengar till att i stället köpa en saab 9-5 '01 så visst är jag nöjd med bilen..Men vil ju typ ha en "felfri" utan några skavanker och min har repor på dörren och lite stenskott etc men i övrigt kanon (vad jag kan se) problemet är väl at man vil ha mer och oavsett vad man tar hittar man bättre o nyare vad är en hyfsat pris för et fint exemplar av en -04 aero och vilket miltal bör man sikta på?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Kolla blocket!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Jag är inte säker på att jag håller med, sure en Aero har TD04 och bättre koppling men den är ju långt ifrån färdig, ska man ha lite fart ska det ju dit iallfall en 3" DP, kungskobra, nya spridare, nytt avgasrör, bättre IC osv..

    Om bilen du har är frisk och fin i övrigt går det ju absolut att fortsätta bygga på den, du vet ju vad du har så att säga.

    Om jag fattat rätt så har du inte nån obegränsad budget, men det kan du ju iallafall delvis kompensera om du har tid, ork och förmåga att skruva mycket själv. Har du varken pengar eller tid är det bara att sluta fundera på trimning..

    Mitt recept på maximalt ös med minimal budget:
    - TD04 turbo, köp en begagnad original från skroten. helst från 06 eller nyare så du kan köra med det stora insugsröret (kungskobran)
    - Siemens 630cc spridare, dyker rätt ofta upp begagnade på blocket eller tex här på forumet.
    - Dieselsnorkeln, dvs röret från grillen till luftburken, dieselmodellernas är mycket grövre. Finns hos Saab eller tex Maptun och Speedparts för några hundra.

    Ovanstånde borde kunna hålla för ca 280 hk på E85. Nästa steg är en 3" downpipe med racekat och 300 hk, men det kostar ju lite mer.

    Eftersom du har en lite klenare koppling och kortslagig 2.0l motor skulle jag satsa på att mappa den med lite mindre vrid på låga varv och mer effekt högre upp. Då sparar du kopplingen och kan ändå få bra ös. Om man lägger den på tex 380 Nm hela vägen så har man 320 hk vid 6000 rpm och det är inte så illa. Jag testade en Passat R36 för ett tag sen, V6:a med 300 hk, men inte mer än 300 Nm som max vrid. Hur kul som helst att köra.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    0,6-1,6 bar laddtryck
    Återvänder kort till vad du skrev först,
    Har den som trimmat din bil koll på vad hen gör, jag mappar inte själv men tycker nog att det ringer en liten varningsklocka om den laddar så mycket som 1.6 bar övertryck.
    Och jag vet ju inte om det är på bensin eller etanol du har det eller hur du ser laddtrycket.

    I våras såg jag en -05 Aero Sedan i Uppsala på firma som gått ca 15000mil om jag inte minns fel som var klart intressant
    Denna tycker jag verkar vettig om man söker på 9-5 -04/-05 på Blocket och sen är det upp till dig som köpare att pruta på!
    Sedan/Kombi, Aut/Man valet är ditt och så vet vi ju inte heller vad din budget är eller om du bara spekulerar.
    KVD är jag själv skeptisk till även om jag har bekanta som köpt fina bilar där, de har ju ofta bilar från folk som inte vet hur man sköter företag och de går i konken, vet de då hur man sköter en bil??
    De är däremot oftast väldigt ärligt deklarerade med redovisning av varje liten buckla.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Om bilen du har är frisk och fin i övrigt går det ju absolut att fortsätta bygga på den, du vet ju vad du har så att säga.

    Om jag fattat rätt så har du inte nån obegränsad budget, men det kan du ju iallafall delvis kompensera om du har tid, ork och förmåga att skruva mycket själv. Har du varken pengar eller tid är det bara att sluta fundera på trimning..
    Stämmer bra, det svåraste är nog att bestämma sig, skicket är ju klar viktigt om bilen har rätt utrustning bortsett från motorn.
    Den egna insatsen är ju också avgörande för ekonomin.
    Utöver kingback's spec kanske även T5 kammar, stakar och kolvar och kanske en 2,3 vev skall in på listan?
    ... och du är nere i trimträsket ocj klaftas runt med oss andra!

    Blocketbilarna på 40-50kkr visar ju vad 250hk kostar och för dom pengarna kommer du långt om du kör vidare med vad du har om du inte lämnar bort allt.
    Och köper du en Aero, Är du nöjd då?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    En Aero borde ju räcka original med tanke på vilken effekt han jagar. kanske 20-30hk mer och 20-40nm kanske?

    Men visst, ska man jaga ur varenda liten ponny man kan ur hårdvaran så är det ju frågan. Men där börjar det också bli VÄLDIGT viktigt med bra bromsar och chassi för att möta effekten. Aeron har ju även dessa saker från fabrik.
    Har också gjort båda resorna och jag skulle enkelt ta Aeron direkt. Det är helt enkelt en bättre grund att stå på i mitt tycke. Eller ännu hellre, försök hitta en 04 eller nyare med totalrasad motor billigt och bygg motorn själv från grunden. Då vet man ju var man har samtidigt som man kan slänga i lulllull som klarar sig en bit över 300hk utan att man behöver oroa sig.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  10. #10
    Men om nu TS bil är i bra skick är det ju säkert 20 papp han måste lägga till för att få en Aero i samma skick, särskilt om han ska ha en 04. Man får bra mycket roliga delar för dom pengarna, och allvarligt talat, en Aero i originalskick är ju inte fulländad heller, man vill nog modda lite där åxå för att frigöra den potential som finns.

    Sen gäller ju oavsett att innan man börjar trimma se till att allt på motorn funkar felfritt, alla slangar, backventiler och sånt är det ju bäst att byta mot nytt, det är ju inga stora pengar. Att tro att en sliten bil ska bli bättre av att trimmas är som att försöka rädda ett dåligt förhållande genom att skaffa barn. Ingen bra ide, trust me..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Det jag menade med 20-30hk och 20-40nm mer är vad jag "får" med bilen jag har i dag..typ 270hk/370nm där byte av koppling,turbo m. Rör etc för 15k+ gir så "lite" mer? Men hade jag haft en aero ville jag jagat til typ 300 häst endå

    Det här är ju min första saab och också min första turbo bil så i början värkade ju 150hk bra liksom 60hk mer än min gamla hade men nu när man har börjat vänja sig vid även et steg 1 så hade det ju varit nice med mer krut

    Familjsituation med barn etc är vad som stoppar pängaflödet nu.

    Har den ju til jobbet nu och kan om jag vil köra på 0.63 på landsväg (90km/h) så den är ju ekonomisk själv med mer kraft

    Och när jag väl kollade bilar innan jag köpte var aeros 20-50k dyrare

    Så enda negativa med bilen jag har är lite repor och "tjuvström" och "standard tygsäten" annars kanon men lär väl ryka på et turbo byte då det ej är bytt vad jag kan se i min stämplade servicebok å den har rullat 22k mil :o

    Så frågan är ju mest:

    OM jag ryker på att byta t.ex turbo vill det vara bättre att köra med en aero turbo bland annat än at gå för "orginalet" til min bil och evt skrämma upp den lite til?

    Hur mycket kraft tål den att få innan kaross och bromsar börjar ligga nära max?

    Hur är det med besiktning när man har "bytt" allt?

  12. #12
    Om turbon pajar är det väl en bra ide att byta till en TD04, den är ju bättre på alla sätt. Och en begagnad original Mitsubishi är bättre än en nytillverkad kopia.

    Hur mycket effekt du kan ha utan att modda chassi och bromsar avgörs väl i första hand av hur du kör, bilen kommer ju inte paja även om du har 400 hk, däremot kommer den kanske bli lite väl underhållande att köra om du utnyttjar toppfarten..

    Man kan ju jämföra med en Amerikansk muskelbil från sent sextital, man kunde köpa en bil med sjuliters V8 på över 500 hk i ett chassi som får din original 9-5 att likna en Formel 1 bil, men många har haft väldigt roligt i såna bilar åxå..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jag kör rätt lugnt men gillar ju att ha kraften om man skulle behöva den roligt att åka nåt som flyttar på sig

    Rek du td04 turbon då och nytt avgas och koppling borde kunna ge 260-270 häst?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Skruvar du själv någonting? Om inte så är det ungefär samma pengar oavsett.

    Din bil till 270-280 häst på både bensin & E85
    Aerokoppling på verkstad ~10.000kr
    Mjukvara ~2000
    Begagnad TD04 med rör oljor, filter och arbete ~5000
    Siemens Deka ink montering ~2500
    3" Avgassystem ink kat & montering ~8000

    Då är du uppe i 27500. Då har du inte gett dig på bromsar och väghållning än. Skruvar du själv kan du säkert komma upp i samma siffror för mindre pengar än vad en Aero skulle kosta i mellanskillnad.
    Men då har du fortfarande en 2.0t utan skinn, elstolar, sportchassi och allt annat fint som Aeron har.

    Dessutom som Kingback skriver påverkar ju detta driftsäkerheten något enormt. Du har en motor som gått ett antal år med en ickefungerande vevhusventilation. En 04:a har aldrig haft de problemen.
    Du får helt enkelt fundera på hur mycket du antingen vill skruva, eller hur mycket pengar du vill lägga. För mig hade valet vart självklart, en 04 Aero med ett Biopower steg 1 på 265/240 häst. Du får en modernare bil, något driftsäkrare, snyggare, mer lättsåld om du skulle sälja etc.
    Nackdelen är väl i så fall att om du tycker om att skruva så kan du komma billigare undan endast räknat hästkraft per krona om du behåller den du har. Annars ser inte jag någon downside med Aeron.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jag är dårlig på mek i jämförelse med grabbarna här inne så är väl bättre att ta aero rakt av kanske men vad kan min bil vara värd rätt hypotetisk altså.. tänker vad man måste lägga av egen ficka för att få en aero om man säljer vad man har

Liknande ämnen

  1. Svar: 123
    Senaste inlägg: 2023-07-10, 09:19
  2. Saab + BMW = kanske sant?
    Av Sword i forum Allmänt
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 23:52
  3. Tips på prisvärd baslåda+steg
    Av oceaN666 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 11:38
  4. tips för att få loss drivaxel-muttern...kanske??
    Av Bajjen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •