Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: saab 9-5 2.0t drar tjuvström

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    saab 9-5 2.0t drar tjuvström

    Min saab 9-5 '01 drar 0.14A i tjuvström med bil avstängd och låst etc.
    batteriet laddar och visar 12.80v Och på tomgång generator 14.3 så dom är ok.

    Drar jag ut säkringer sjunker den til 0.030A om säkring 17 (engine management system ) är ute då sjunker den med 110mA nåt som är galet mycket!!

    Hur kan den dra så mycket och vad kan felet vara?
    Har forsökt att fixa jordkablar etc och dragit en ny från motorblock til chassi (så det är garanterat kontakt) men inget hjälper

    Vad kan man göra? Verkar som det har hänt efter chippning?2-5 mnd sen..trodde batteriet var dårligt så bytte,nu är Batteriet nytt så är ej fel på det bilen hostar (bom bom bom..)om batteriet är urladdat men trampar jag på gasen går den i gång och inget annat märks då den går som et skott..tills batteriet är urladdat igjen (typ -3,6A) per 24 timmar ugnifär och 70 Ah kapasitet tömmer batteriet 6-8 gångar snabbare än vanligt. Nån fler som har råkat ut för detta?är en sedan om det hjälper? Inget Slutsteg eller egna lösningar då den är 100% orginal förutom steg 1 chip (inte hemmamek)help me

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Bytte du box eller bara uppdaterade mjukvaran i den? "Chip" har man på äldre bilar

    Jordkablar har inget med att batteriet laddar ut / drar tjyvström men det är ju bra att du sett över det ändå.
    Det finns ju ganska mycket som drar ström en stund efter att man stäng av bilen för att senare stängas ner så man bör mäta en stund efter man stäng av och då inte öppna och stänga dörrar.
    Har du elmanövrerade stolar?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Mjukvara bytt bara,inte meningen om jag var otydlig

    jag har 140mA i tjuvström konstant 30min efter jag stänger av och larmar eller 3 dagar efter spelar ingen roll nej manuella stolar med spak och "fotkraft"

    Jord var bara en chans jag tog i och med at om jorden är kass/smutsig etc laddar ju ej batteriet som det skal. Men det funkar ju klockrent jag är också elmontör yrke,derför extra skit med elfel man inte reder ut dock i hus och centraler och EJ bil alle säkringar är intakta och bara säkring 17 sänker "viloströmmen" ned til 0.03a från 0.14a så det är ju nåt i styrsystemet som måste göra det här,men vad kan det vara? Allting i bilen fungerar när den väl startar gör mig galen!

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Hei.

    Om jeg forstår dette rett, så er det #17 i instrumentpanelet du tar ut, og som da reduserer hvilestrømmen med 110mA. Men det jeg ikke helt forstår, er hvordan du kom fram til at det er engine management system (Trionic T7) som drar denne strømmen. Iht. (enligt) skjema er det jo tre abonnenter til på denne "kursen", MIU, DICE og TWICE.

    Det er i utgangspunktet lett å tenke seg at det er Trionicen som nå etter programvareoppdateringen drar dette tillegget. Men for å bli sikker på at det er den og ikke en av de andre enhetene som gjør det, så er det vel bare isolering av denne og ny måling som duger?

    Siste modul skal ha gått til hvile etter 25 minutter, og hvilestrømmen for din bil skal faktisk være helt nede i 16mA - i fall ikke noe er ettermontert.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Stämmer med instrumentpanel säkring 17 jaoch som du säger 3 abbonenter på denne så ägentligen helt omöjligt att säga vad som faktisk drar så mycket men säkringen i min bil heter #17 engine management system hur isolera och kolla det här?

    Kan bara icke komma ihåg detta problem innan trim,MEN körte ju varje dag och när jag kom på det stod bilen 1 vecka=död! Fick konstatera dårligt batteri så bytte..fullladdat+underhålls laddat hände fortfarande samma sak så jag gick djupare och är i dag där jag är

    PS. Jag er også norsk men bor i sverige med svensk mobil og data derfor blir det helt sjuke ord om jeg skriver norsk i stedet for svensk

    Håper du har fler tips for det var en intressant tanke å prøve å isolere problemet

    Eneste som er gjort er nytt batteri och en trimprogramvare fra et bra firma men virker som den aldri "sovner"?derfor det aldri synker kanskje? drar jeg ut radio og alarm etc synker det 0.04A etc men hva jeg skjønner normalt og bør sitte i
    Senast redigerat av killerkenny den 2014-10-28 klockan 00:42.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Hei.

    Det man gjør i "elektroverden" når man skal isolere enheter i en slik situasjon er jo å fjerne spenningtilførsel til dem. I dette tilfellet vil det vel si å trekke plugger, én om gangen, og kanskje starte med den modulen som måtte være lettest å komme til (Trionic?).

    OBS: Jeg har ikke gjort dette selv og vet derfor ikke om det har noen "uante" konsekvenser, men husk å vente til "alt roer seg" før målinger blir utført.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Du mener dra ut kontakter til ting? Altså ikke sikringene (allerede gjort)

    Sjekka igjen på sikringene og sikring 5 er DICE,TWICE og 17 er "engine management system" men koplingsmessig kan de jo väre på samme greier

    Om man drar ut styrboxen og det blir så lavt det skal bli kan jeg anta at det er trimmet? Evt bytte og velge leverantör så er problemet kanskje bort? Om jeg starter i den enden?

  8. #8
    Du har väl inte nån pryl instoppad i OBD2-kontakten?
    Signaturlös

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Nej

    Men såg nu mens jag underhållsladdade och typ flytte lite på + kabelen värkade som gnistor mellan generator kabel och vidare til + polen medans den satt på batteriet så kanske den har skavt nånstans..hmmm

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Du mener dra ut kontakter til ting? Altså ikke sikringene (allerede gjort)

    Sjekka igjen på sikringene og sikring 5 er DICE,TWICE og 17 er "engine management system" men koplingsmessig kan de jo väre på samme greier

    Om man drar ut styrboxen og det blir så lavt det skal bli kan jeg anta at det er trimmet? Evt bytte og velge leverantör så er problemet kanskje bort? Om jeg starter i den enden?
    Det er nok det å dra ut kontaktene jeg desverre ser som eneste mulighet, selv om dette medfører kalkulert risiko for å påføre problemer med kontakter som er i orden (if it aint broken - don't fix (touch) it) + Murphy's 1.st law.

    Som du ser av skjema, så er alle "abonnentene" koblet til kursen F17 igjennom krimpen J60, som er ultralydsveiset og således ikke lett å løse opp enkeltvis for å isolere de fire modulene.



    De forskjellige modulene:
    540: MIU
    589: Trionic T7
    628: DICE
    632: TWICE

    Jeg har problemer med å se at programvareoppdateringen av T7 direkte kan medføre øket strømforbruk i denne, med mindre denne, eller andre enheter på denne kursen, har sluttet å gå "til hvile" når de skal dette.

    Ettersom du mener at dette problemet kanskje oppstod etter oppdateringen er det mest naturlig å starte en ev. frakobling av moduler for feilisolasjon, med Trionic.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Shit det virker som en riktig j...la nött det her vil en evt verkstad kunne fikse detta ute at det koster 20 000+ liksom? Virker ikke som det er så lett som jeg kanskje antar? Bilen er jo kanon men irriterande å lade en gang i uka..just in case den er treg/död på mandagen för jobb

    Hvor skal jeg starte? Hehe..

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900
    min kompis hade ett relä som hängde sig ibland..
    då var backljusen tända fast ingen nyckel i tändningslåset.

    reläet satt upp vid pedalerna
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Kanske värd att kolla relär etc för att se..skumt att dem drar så mycket med avstängd bil får väl börja koppla ut batteriet..hehe

Liknande ämnen

  1. 9-5 -02 drar tjuvström
    Av topline i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 16:20
  2. Centrallåset drar tjuvström? 9000 -92
    Av kaph i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 21:31
  3. Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!
    Av Jansen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •