Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Det värmer mitt SAAB-hjärta!

  1. #1

    Det värmer mitt SAAB-hjärta!

    Det är kul att läsa denna 15 år gamla artikel! :-)

    http://teknikensvarld.se/provkorning...aero-2-124141/

  2. #2
    Undrar ju samtidigt om det är så lämpligt att köra in Steg 1 med standard vevstakar och kolvar i min bil.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Är nog inga problem.

    Hade ingen aning om att kolvarna är förstärkta i en 9-5 AERO..

    Någon bättre vetande som vet?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Ganska kul läsning detta Men är det verkligen sant att Aeromodellerna har förstärkta motordelar? Tycker mig ha sett även Aerosar med rasade motorer skrotas eller säljas som renoveringsobjekt pga dåliga/trasiga kolvar osv...

    Faktafel i början:

    "Nittionhundraåttiofyra var året då Saab 900 fick mer tryck i turbon, hårdare fjädring och aerodynamiska plastbitar på karossen. Och inte minst; ett litet emblem där det stod – Aero"

    Og900 Aero hade aldrig ett emblem där det stod "Aero" på egentligen om jag inte är helt borta. Men 1991 så fick Aeromodellerna eget namn "TurboS" istället. Men därmed så har jag sett några st TurboS ha ett pyttelitet emblem där det stod Aero på högersidan av bakluckan, men detta var vid väldigt få tillfällen.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  5. #5
    Jag är rätt säker på att kolvar och stakar är samma för alla 9-5. Man brukar väl säga att kolvarna pallar ungefär 300 hk, stakarna betydligt mer.

    Det första som ger sej vid trimning av en icke Aero är väl kopplingen, tätt följt av turboaggregatet.

    Artikeln får mej även att undra hur mycket torque steer det är i en Viggen om nu 9-5 ska vara mycket bättre..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Jag har läst på andra ställen att Aero har annnan hårdvara, men det kan ju vara önsketänkande också. Är det inte nåt med avgasventilerna också?

    Ang Torquesteer så tycker jag inte en fräsch 9-5 har så mkt av det, det är full macka som gäller utan för mkt tanke bakom det. Men när bussningarna börjar bli slitna, dämparna, däcken mm - då är det såklart andra bullar av. Men dom testade ju en helt ny bil med allt i nyskick, då håller jag med att 9-5 är MKT stabil. Jag gick från 9-5 Aero till 250 hästar og 9-3 SPort i ägandet och fick lära mig hålla hårt i ratten igen, milda makter.... Det var ett kass byte faktiskt, 9-5 Aero är såååå mkt mer bil än og9-3. Men det är en annan historia.

    TurboLamko har helt rätt om Emblemen, det var på 1991 års 900Aero som emblemet först dök upp, till höger om nummerplåten. Inga tidigare Aeros har emblem original. 9-5 Aero har det väl bara på framskärmarna?
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Problem med mitt steg 3,saab 9-3 t7
    Av Östangård i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 17:16
  2. Bilen värmer konstant i kupen.
    Av darude i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 10:39
  3. 9000 2,3 som värmer hela tiden - Ev, köpa.
    Av Johanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •