Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9-3 2003 laddar grundladd efter längre påfrestning P0244

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    9-3 2003 laddar grundladd efter längre påfrestning P0244

    Hej! Har en 9-3 SS 2.0T 2003a med steg 1 chip från GDM. I somras när den fick steg 1 började motorlampan lysa o bilen ställa ner sig till grundladd. Lampan sade att magnetventil var kass, så bytte den som är till laddtrycket. Problemet försvann nästan helt men finns kvar. Då jag påfrestar bilen längre på 3e växel o uppåt så ställer den ibland plötsligt ner sig till grundladd igen och omstart av bilen krävs. Har fått felkod P0244 (Laddluftreglering, funktion felaktig). Har den andra magnetventilen nått med det här o göra? Vakuumslangar känns okej, kan det vara glapp i någon kontakt? Tacksam för svar!!!

    Med vänlig hälsning
    Isak E

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Har bytt den andra magnetventilen också, utan förbättring av problemet. Kan den magnetventilen jag köpte hos Maptun också vara defekt, då jag tycker problemet har förvärrats och bilen oftare ställer ner sig till grundladd.
    Tacksam för åsikter och idéer.

    Mvh Isak E

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    jag fick den felkoden ibland på min 9-3 04 175hk med steg 1 ,oftast när man körde låg fart på hög växel o inte fullgas o uppför så tappa bilen kraft..men när jag bytt till öppet luftfilter o tog bort orginal luftfilter burken så har jag inte fått detta fel :-/ min laddar enligt OBDII mätaren 1,17bar upp till 5000rpm men felet kom runt 2500rpm o ca 0,5 bar för mig...jag inte fått någon uppfattning varför jag den felkoden utan bara tog bort felkoden när jag kör, för vill inte stanna o stänga av motorn direkt för reset av felkoden... jag har även letat o kollat slangar o elkabel till magnetventilen men fick aldrig nått glapp i den hur jag än rörde kabel..
    mvh
    steffe
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. Laddar ej längre som den ska efter stiftbyte????
    Av motala3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 16:17
  2. Är det samma magnetventil/grundladd efter motortvätt
    Av subsix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 22:04
  3. Laddar bara grundladd!!
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 14:21
  4. Laddar bara grundladd?? Saab 900T -97
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 01:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •